Hyppää sisältöön
Vastuullisuus POP Pankki -ryhmässä

Vastuullisuus POP Pankki -ryhmässä

Tehtävämme, visiomme ja arvomme

Uskomme POP Pankki -ryhmässä koko Suomen kattavaan paikallisuuteen, palveluun sekä yhdessä tekemisen voimaan. 

  • Tehtävänämme on edesauttaa asiakkaidemme taloudellista hyvinvointia, vaurastumista ja paikallista menestystä.

  • Visiomme on olla henkilökohtaisen ja digitaalisen palvelun yhdistävä, parhaan asiakastyytyväisyyden sekä nopean päätöksenteon pankki, joka on vakavarainen ja kasvaa kannattavasti markkinoita nopeammin.

  • Arvojamme ovat asiakasläheisyys, nopeus, tuloksellisuus, rohkea uudistuminen ja vastuullisuus.

Tukemassa kestävää kehitystä

POP Pankki -ryhmässä vastuullisuus pohjautuu osuustoiminnalliseen arvopohjaan, paikallisuuteen sekä liiketoiminnan pitkäjänteisyyteen. Vastuullisuus on kiinteä osa ryhmämme strategiaa ja arvoja. Vastuullisuusvisiomme on olla asiakkaidemme, jäsentemme ja paikallisyhteisöjen luotettava kumppani kestävän hyvinvoinnin luomisessa. Vastuullisuusvisio toimii lähtökohtana vastuullisuusohjelmallemme, joka ohjaa vastuullisuustyötämme.

Vastuullisuusohjelmamme pääteemoja ovat:

  • Edistämme ilmastonmuutoksen hillintää
  • Tuemme paikallista menestymistä, elinvoimaisuutta ja hyvinvointia
  • Luomme avoimuutta ja läpinäkyvyyttä liiketoimintaamme
  • Edistämme henkilöstön työhyvinvointia ja yhdenvertaisuutta
  • Estämme harmaata taloutta, korruptiota ja rahanpesua
  • Kehitämme jatkuvasti tietoturvaa ja edistämme turvallista pankkiasiointia

Vastuullisuustavoitteemme

Asettamamme vastuullisuustavoitteet vuosille 2025–2027 tukevat vastuullisuusohjelmamme toteutumista. Vastuullisuustavoitteet ovat: 
  • Ympäristövastuu

    • Edistämme kestävien tuotteiden ja palveluiden tarjontaa: Kasvatamme vihreän luotonannon osuutta myönnetyistä lainoista sekä lisäämme kestäviä sijoituskohteita tuoteportfolioon
    • Hillitsemme kasvihuonekaasupäästöjä: Asetamme päästövähennystavoitteet ja toimenpiteet päästöjen vähentämiseksi vuoden 2025 aikana
    • Tunnistamme vaikutuksemme luonnon monimuotoisuuteen: Toteutamme biodiversiteettiselvityksen vuoden 2025 aikana
  • Sosiaalinen vastuu

    • Tuemme asiakkaidemme ja paikallisten yhteisöjen menestystä ja taloudellista osaamista: Lisäämme yritysasiakkaiden kestävyysteemojen ymmärrystä asiakaskohtaamisissa ja kouluttamalla henkilökuntaa (mittarina henkilökunnalle pidetyt koulutukset ja yritysasiakkaille luotuna vastuullisuusopas vuoteen 2026 mennessä) sekä tuemme asiakkaidemme taloudellista hyvinvointia ja osaamista (POP Taloushetkistä tavoitteena vähintään NPS-luku 75 ja asiakastyytyväisyystutkimuksessa henkilöasiakkailta vähintään NPS-luku 33 ja yritysasiakkailta NPS-luku 31)
    • Edistämme henkilöstön yhdenvertaisuutta, osaamista ja työhyvinvointia: Tavoittelemme ryhmän työtyytyväisyyskyselystä vähintään NPS-lukua 28. 
  • Hyvä hallintotapa

    • Toimimme eettisesti ja hyvää hallintotapaa noudattaen: Vähintään 95 % työntekijöistä on suorittanut hyvää hallintotapaa ja eettisiä periaatteita koskevat kurssit.

Vastuullisuus näkyy arjessamme ja toiminnassamme esimerkiksi seuraavilla tavoilla: 

  • Edistämme ilmastonmuutoksen hillintää esimerkiksi tarjoamalla vihreää siirtymää tukevaa lainaa sekä kestävää kehitystä tukevia sijoitustuotteita sekä tiedottamalla näihin liittyvistä mahdollisuuksista. 
  • Pankkiasioinnin sujuvuus ja saavutettavuus huomioidaan POP Pankki -ryhmän jatkuvassa kehitystyössä.
  • Seuraamme, tutkimme ja raportoimme toimintaamme vastuullisuusohjelmamme ohjaamana.  
  • Yksi meille tärkeistä mittareista on asiakastyytyväisyys. Riippumattoman, Pohjoismaissa pankkialaa tutkivan EPSI Ratingin  julkaiseman asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan meillä on vuonna 2024 jo kolmattatoista kertaa Suomen tyytyväisimmät henkilöasiakkaat pankkitoimialalla.
  • Kotimaisena toimijana palveluillemme on myönnetty Avainlippu-tunnus. 
  • Turvallinen pankkiasiointi ja asiakkaidemme taloudellinen hyvinvointi ovat meille tärkeitä asioita. Olemme mukana erilaisissa tietoturvakampanjoissa, joiden tavoitteena on tiedottaa verkkohuijauksista ja niiden ehkäisemisestä. Lisäksi olemme kumppanina Melan Välitä viljelijästä -kampanjassa, joka tukee maanviljelijöiden jaksamista kokonaisvaltaisen neuvonnan avulla. 
  • Tuemme POP Pankeissa paikallisesti alueiden elinvoimaisuutta ja paikallisyhteisöjen hyvinvointia. Tämä näkyy esimerkiksi oppilaitosyhteistöinä, erilaisten urheiluseurojen ja yhdistysten sponsorointina sekä taloustaitojen opettamisena nuorille ja digiopastuksina ikäihmisille. 
  • Työtämme ja toimintaamme ohjaavat eettiset liiketoimintaperiaatteemme.
  • POP Pankkikeskuksen ja Bonum Pankki Oyj:n Espoon toimistoilla on WWF:n Green Office -sertifikaatit. Green Office -ohjelman tavoitteena on kehittää työpaikan ympäristötyötä ja pienentää hiilijalanjälkeä.

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä