Hoppa till innehåll

Lignell & Piispanen värnar traditioner och söker samtidigt nytt

Det tredje äldsta aktiva familjeföretaget i Finland Lignell & Piispanen värnar traditioner och söker samtidigt nytt. Lång historia hjälper vid anpassningen i en föränderlig värld.
 
Lignell & Piispanen är en oskiljaktig del av det savolaxiska näringslivets historia. Företagets historia sträcker sig till år 1852 då Gustaf Emanuel Ranin grundade Oy Gust. Ranin.  År 1932 köpte företaget Lignell & Piispanen som tillverkar alkohol, och som också blev hela företagets marknadsföringsnamn. Företaget avstod från sin övriga affärsverksamhet för några år sedan och koncentrerade sig uteslutande på att tillverka alkohol.  Nu exporteras Lignell & Piispanens produkter världen över, ända till Peru och Kina. Den ursprungliga andan lever fortfarande stark i företaget.  
 

– Hantverket finns fortfarande starkt närvarande hos oss. Artesanandan och det naturnära är själen i alla våra produkter. I råvarorna värnar vi det lokala och den arktiska naturen, berättar Lignell & Piispanens verkställande direktör Kirsi Räikkönen.

En av företagets första dryckesprodukter, åkerbärslikören, belönades på världsutställningen i Paris 1900.  Den finns fortfarande i vår produktion. Också bolagets övriga produktutveckling har väckt intresse i yrkeskretsar. Till exempel var Lignell & Piispanen i fjol nominerad i världens mest ansedda tävling i alkoholbranschen, International Wine and Spirit Competition, som kandidat till världens bästa tillverkare av vodka. I våras har bolagets kaffelikör, gin och två slag av vodka vunnit silver och ett slag av vodka brons i tävlingen San Francisco World Spirits.

Jakten på blåbärsplantagen

De internationella tävlingsframgångarna har hjälpt savolaxföretaget att få in en fot på världsmarknaden. Där är dess trumfkort uttryckligen finländskhet, tradition och särprägel. 

– För några år sedan hade vi kinesiska kunder på besök på vår fabrik i Kuopio. När det blev tal om vår blåbärsvodka frågade de om de kan få se vår bärodling. Vår dåvarande verkställande direktör försökte förklara allemansrätten för dem och berätta att vi inte har någon blåbärsplantage. Slutligen tog direktören ut kineserna på en åktur till ett skogsbryn i närheten och visade var våra blåbär kommer ifrån. Det var en otrolig upplevelse för besökarna och samtidigt ett löfte om produktens kvalitet, berättar Räikkönen.  

Hon tycker att internationalisering och att värdesätta rötterna är lysande bundsförvanter i stället för att de skulle stå i konflikt sinsemellan.

Med handsprit mot krisen  

Coronakrisen som började i våras har påverka även Lignell & Piispanens verksamhet. Det är dock inte frågan om den första utmaningen som företaget har stött på under sin historia.  

– Under 170 år har det rymts ganska många kriser och ändringar i verksamhetsmiljön ända från förbudslagen. I och med dem har skapande affärsmannaanda och smidighet blivit en allt starkare del av oss. Vi har alltid hittat vägar till ny tillväxt och nya slag av affärsverksamhet.

I april konkretiserades smidigheten i form av handsprit när Lignell & Piispanen förenade sina krafter med ett lokalt företag i kemibranschen.  

– I samarbetet drog vartdera företaget nytta av sitt kunnande och efter inledande diskussioner fick vi igång tillverkningen av handsprit mycket snabbt. Man behöver inte alltid kunna allt själv, men desto viktigare är det att ha ett mångsidigt nätverk.

Partnerskap prioriteras

Att vara hemma från Savolax är en oskiljaktig del av Lignell & Piispanen – och även tvärtom. Företaget litar på kraften i lokalt samarbete också i bankärenden. När det blev aktuellt att söka en ny bank var en viktig faktor att den var lokal.  

– POP Bankens kontor i Siilinjärvi gjorde intryck på oss genom sin förståelse för SMF-företag och deras uppriktiga vilja att närma sig kunden som partner.  I våra diskussioner nådde vi samförstånd verkligt snabbt. Vi har varit nöjda med samarbetet, gläder sig Räikkönen. 

 – Vi tycker att POP Bankens serviceattityd verkligen har varit god.  Uppdrag tas som uppdrag och blir alltid lösta ett fall åt gången. Vår utsedda kontaktperson hjälper alltid vid behov, och trots att viktig information inte alltid finns till hands söks den snabbt upp.

 

POP Koivunlehti 2/2020
Text: Juho Heikkinen
Bilder: Riikka Hurri

Välkommen att bli vår kund

Ta kontakt