Suomen kolmanneksi vanhin toiminnassa oleva perheyritys Lignell & Piispanen vaalii perinteitä ja etsii samalla uutta. Pitkä historia auttaa sopeutumaan muuttuvaan maailmaan.
Lignell & Piispanen on erottamaton osa savolaisen liike-elämän tarinaa. Yrityksen historia ulottuu vuoteen 1852, jolloin Gustaf Emanuel Ranin perusti Oy Gust. Raninin. Vuonna 1932 yritys osti alkoholia valmistavan Lignell & Piispasen, josta tuli myös koko yrityksen markkinointinimi. Yritys luopui muista liiketoiminnoistaan joitain vuosia sitten ja keskittyi yksinomaan alkoholin valmistukseen.
Nyt Lignell & Piispasen tuotteita viedään ympäri maailman, aina Perusta Kiinaan asti. Alkuperäinen henki elää yrityksessä edelleen vahvana.
– Käsityöläisyys on meillä yhä vahvasti läsnä. Artesaanihenki ja luonnonläheisyys ovat kaikkien tuotteidemme sielu. Raaka-aineissa vaalimme paikallisuutta ja arktista luontoa, kertoo Lignell & Piispasen toimitusjohtaja Kirsi Räikkönen.
Yksi yrityksen ensimmäisistä juomatuotteista, mesimarjalikööri, palkittiin vuonna 1900 Pariisin maailmannäyttelyssä. Se on edelleen tuotannossa.
Myös yhtiön muu tuotekehitys on herättänyt mielenkiintoa ammattilaispiireissä. Esimerkiksi Lignell & Piispanen oli viime vuonna maailman arvostetuimmassa alkoholialan kilpailussa, International Wine and Spirit Competitionissa ehdolla maailman parhaaksi vodkan valmistajaksi. Tänä keväänä sen kahvilikööri, gini ja kaksi vodkaa ovat voittaneet hopeaa ja yksi vodka pronssia San Francisco World Spirits -kilpailussa.
Mustikkaplantaasia etsimässä
Kansainvälinen kilpailumenestys on auttanut savolaisyritystä saamaan jalkaa oven väliin maailmanmarkkinoilla. Siellä sen valttikortteja ovat nimenomaan suomalaisuus, perinteikkyys ja omaleimaisuus.
– Muutama vuosi sitten kiinalaisia asiakkaitamme oli vierailulla Kuopion tehtaallamme. Kun tuli puhetta mustikkavodkastamme, he kysyivät, saisivatko nähdä marjaviljelmämme. Silloinen toimitusjohtajamme yritti selittää heille jokamiehenoikeuksista ja kertoa, ettei meillä ole mustikkaplantaasia. Lopulta hän vei kiinalaiset ajelulle läheisen metsän reunaan ja näytti, mistä mustikkamme tulevat.
Se oli vierailijoille huikea elämys ja samalla lupaus tuotteen laadusta, Räikkönen kertoo.
Hänen mielestään kansainvälistyminen ja juurien arvostaminen ovatkin loistavia liittolaisia sen sijaan, että ne olisivat ristiriidassa keskenään.
Käsidesillä kriisiä vastaan
Keväällä alkanut koronakriisi on vaikuttanut myös Lignell & Piispasen toimintaan. Kyse ei kuitenkaan ollut ensimmäisestä haasteesta, jonka yritys on historiansa aikana kohdannut.
– 170 vuoteen on mahtunut melkoisia kriisejä ja toimintaympäristön muutoksia aina kieltolaista lähtien. Niiden myötä luovasta kauppiashenkisyydestä ja ketteryydestä on tullut entistä vahvempi osa meitä. Olemme aina löytäneet reitit uuteen kasvuun ja uudenlaiseen liiketoimintaan.
Huhtikuussa ketteryys konkretisoitui käsidesin muodossa, kun Lignell & Piispanen yhdisti voimansa paikallisen kemian alan yrityksen kanssa.
– Yhteistyössä kumpikin yritys hyödynsi osaamistaan ja alkukeskustelujen jälkeen saimme käsidesin valmistuksen käyntiin hyvin nopeasti. Kaikkea ei aina tarvitse itse osata, mutta sitäkin tärkeämpää on olla monipuolisesti verkottunut.
Kumppanuus etusijalla
Savolaisuus on erottamaton osa Lignell & Piispasta – ja myös toisin päin. Yritys luottaa paikallisen yhteistyön voimaan myös pankkiasioissa. Kun uuden pankin etsiminen tuli ajankohtaiseksi, oli paikallisuus yksi tärkeä tekijä.
– Meihin teki vaikutuksen POP Pankki Siilinjärven pk-yritysten ymmärrys sekä heidän halunsa lähestyä asiakasta aidosti kumppanina.
Keskusteluissamme löysimme yhteisen sävelen todella nopeasti. Olemme olleet yhteistyöhön tyytyväisiä, Räikkönen iloitsee.
– POP Pankin palveluasenne on ollut mielestämme todella hyvä. Asiat otetaan asioina ja niitä ratkotaan aina tilanne kerrallaan. Nimetty yhteyshenkilömme auttaa aina tarvittaessa, ja vaikka tärkeää tietoa ei olisi heti käden ulottuvilla, se etsitään nopeasti.
POP Koivunlehti 2/2020
Teksti: Juho Heikkinen
Kuvat: Riikka Hurri