Hoppa till innehåll
Serviceavbrott i bankens tjänster söndag 24.11.2024 kl. 5.00–15.15 

Kata fick hönsen att flyga

När Katariina Isola som 11-åring fick fyra tippor som keldjur drömde hon inte ens om en egen hönsgård.

Nu är hon som 18-åring en prisbelönt matproducent och verkställande direktör för ett aktiebolag.

Katariina Isola från Haapajärvi önskade sig som barn undulater som keldjur. I stället hämtade föräldrarna fyra tippor i grannkommunen: Jemina, Jamina, Rosalinda och Linkkastiina. Senare fick hönorna sällskap av en tupp och en äggkläckningsmaskin.

– På ett år växte antalet hönor redan till trettio. När äggen började överstiga det egna behovet gick jag runt och sålde ägg till grannarna. Efter några år fanns det dubbelt så många höns, och inte heller grannarna orkade äta alla äggen. Då tipsade en bekant om reko-ringen för närproducerad mat i Uleåborg, och jag satte en försäljningsannons på deras Facebook-sida, berättar Katariina.

Äggen blev en försäljningsframgång, och hönsen på gården hann inte värpa i takt med åtgången. På gården fick man emellertid fortfarande sin egentliga försörjning av mjölkkor.  År 2016 köpte Isolas en närstående gammal gård med en liten båsladugård. Den renoverades till hönsgård för tusen höns.

– Efterfrågan i Reko var fortfarande större än utbudet. Vi bestämde att satsa på hönsgården och avstod från korna följande år. I stället för dem kom det mer höns till gården.

Mer sällsynt delikatess

Katariina började på gymnasiet, men bytte till yrkesskola när det började se ut som om det kan bli ett heltidsjobb att vara företagare med hönsgård. Hon blev färdig landsbygdsföretagare förra året.

 Nu är Katariina verkställande direktör för Katan Kanala Oy.  Också föräldrarna Sanna och Teemu Isola arbetar i företaget, och är minoritetsägare i bolaget.  Gården har en utomstående arbetstagare som hjälper till med arbetet på åkern och i slakteriet. Utöver ägg producerar Katan Kanala höns- och tuppkött.

 – Vanligen avlivas tuppkycklingar genast efter att de kläckts. Vi konstaterade ändå att det finns efterfrågan på tuppkött, så vi började föda upp dem vid sidan av hönsen. Tupparna bor i sin egen ”tuppgård” där de får gå ute i en stor rastgård. Även hönorna får gå fritt för sig, röra på sig ute i rastgården och sova på pinnar, berättar Katariina.

Etiska värden respekteras

Man tar noga hand om djurens välbefinnande på gården.  I utfodringen av hönsen används så mycket ekologiskt foder som möjligt.  

 – Det har varit fantastiskt att se hur mycket människor uppskattar etiskt producerad närmat, gläder sig Katariina.  

Av hönsgårdens produktion går cirka 70 procent till konsumenterna via reko-ringar. Längst bort dammar Katas skåpbil iväg till Ii, cirka 200 kilometer hemifrån. På samma resor för Katariina ägg till Brahestad, Limingo, Uleåborg och Haukipudas.

– Reko-ringen har säkert varit räddningen för många gårdar. Där går maten från producenten direkt till konsumenten utan mellanhänder. Kunderna får färsk och ren närmat och företagaren för sin del får ordentlig ersättning för sin produkt, säger hon.

Lokalt stöd hjälper 

Numera har Katan Kanala cirka 2 500 höns och några hundra tuppar. Utöver reko-ringen räcker äggen till försäljning i grannkommunernas affärer, och i Haapajärvi levererar Katariina ägg också direkt till hemmen.

– Vi har den enda stora hönsgården på orten vilket förstås är till fördel med tanke på företagsverksamheten. Det har också stor betydelse hurdana lokala förhållanden som finns till buds för företagaren. Jag tycker det är riktigt bra att leva och vara företagare i Haapajärvi.

Också bevisen på uppskattning berättar om väl utfört arbete. Medlemmarna i reko-ringen i Limingo röstade Katan Kanala till årets producent 2017.  Samma år röstades hon till årets Haapajärvibo.

Katariina ser att lokalt stöd i ekonomiska frågor ger företagaren trygghet och tillförsikt inför framtiden. Det är viktigt att man i ekonomiska frågor kan vända sig till någon som är genuint lokal och känner till företagarens verksamhetsmiljö.

– För några år sedan blev vi kunder i POP Banken eftersom vi hade hört mycket positivt om den. Vi har varit nöjda med servicen och har också fått stöd i ärenden som sysselsätter tankarna. POP Banken i Reisjärvi har ett eget kontor här i Haapajärvi, så det är lätt att uträtta ärenden.

POP Koivunlehti 1/2020
Text: Juho Heikkinen
Fotografi: Päivi Karjalainen

Välkommen att bli vår kund

Ta kontakt