Hoppa till innehåll
Serviceavbrott i bankens tjänster söndag 24.11.2024 kl. 5.00–15.15 

Digiguiden gläder sig över kundernas framgångar och insikter

Den tekniska utvecklingen har förändrat vår vardag på många sätt. I stället för födelsedagskort skickar vi sms eller gratulationer via sociala medier till vänner. Digitala inköpslistor underlättar följande veckas matinköp, medan en del prefererar färdiga butikskassar. Bankärenden kan skötas med några musklick. Digiguiden hjälper gärna med användningen av nya tjänster. 

Många som övergått till e-tjänster är nöjda med dem, i synnerhet med deras smidighet. Befattningsbeskrivningen av Anniina Ryhänens arbete POP Pankki Järvi-Suomis digitala kontor går ut på att betjäna kunder digitalt. Till exempel på POP Webbmöte träffar hon kunder online på samma sätt som tidigare på fysiska kontor, och samtidigt instruerar hon hur digitala banktjänster används. 

”Finansbranschens nya rekommendationer för säker digital instruktion är bra och tydliga. Enligt min erfarenhet vill många ha någon närvarande som bekräftar att allt går rätt till när de börjar använda nya tjänster. Därför gäller det för guiden att uppmuntra den guidade att göra saker själv. Då kommer de också bäst ihåg hur man ska gå till väga”, konstaterar Anniina Ryhänen. 

POP Mobiili digiopastus 

Instruktion är inte en åldersfråga 

”Användning av digitala tjänster hänger inte på åldern, utan snarare på motivation och mod. När jag till exempel bad om respons om ett POP Webbmöte konstaterade en av mina äldre kunder att webbmötet inte var konstigare än att träffa barnbarnen på webben. Men även om unga använder olika slags appar smidigt, eftersom de vant sig vid dem från första börja, kan de också ha behov av instruktion i fråga om nya tjänster. Åldern påverkar kanske mer hur vi instruerar kunden och om vi i stället om att ”svajpa” talar om att ”svepa”, säger Anniina. 

”När det gäller digitala tjänster är själva ärendet det viktigaste. POP Bankens personliga kontaktperson finns till för att kunden ska kunna kontakta honom eller henne i frågor om den egna ekonomin. Vi är här för dig vare sig du kontaktar oss via POP Mobil, nätbanken, vår webbplats eller per telefon”, säger Anniina Ryhänen för alla medarbetares del. 

POP Banken deltog i utarbetandet av Finansbranschens rekommendationer för digital guidning inom banksektorn som publicerades 24.3.3021. POP Banken uppmanar alla som ger digital guidning att ta del av rekommendationerna .

Välkommen att bli vår kund

Ta kontakt