Hyppää sisältöön
Palvelukatko pankin palveluissa sunnuntaina 24.11.2024 klo 5.00–15.15

Digiopastaja iloitsee asiakkaan onnistumisista ja oivalluksista

Tekniikan kehittyminen on muuttanut monia asioita arjessamme. Syntymäpäiväkortti ystävälle on vaihtunut tekstiviestiksi tai some-tervehdykseksi. Sähköinen kauppalappu helpottaa seuraavan viikon ostosten tekemistä, osan suosiessa valmiiksi koottavia kauppakassipalveluja. 

Pankkiasioinnin voi hoitaa myös muutamalla klikkauksella. Digiopastaja auttaa mielellään uusien palvelujen käyttöönottamisessa.

Moni sähköiseen asiointiin siirtynyt on tyytyväinen palveluihin kiitellen erityisesti näiden joustavuutta. POP Pankki Järvi-Suomen digikonttorissa työskentelevän Anniina Ryhäsen työn kuva muodostuu asiakkaiden palvelemisesta sähköisten pankkipalvelujen avulla. Esimerkiksi POP Verkkohetki -etätapaamisissa hän kohtaa asiakkaita verkossa samaan tapaan kuin mitä aiemmin kivijalkakonttorissa, samalla hän opastaa sähköisten pankkipalvelujen käytössä.  

”Finanssialan uudet suositukset turvalliseen digiopastamiseen ovat hyvät ja selkeät perusohjeet. Oman kokemukseni mukaan, esimerkiksi jonkun palvelun käyttöönottamisessa, moni kaipaa ennen kaikkea läsnäoloa ja vahvistusta sille, että tekemänsä vaiheet menevät oikein. Siksi opastajan on hyvä rohkaista opastettavaa tekemään asioita itse. Näin ne jäävät samalla parhaiten myös opastettavalle mieleen”, totea Anniina Ryhänen.  

 POP Mobiili digiopastus

Opastus ei ole ikäkysymys 

”Digiasiointi ei ole iästä kiinni, vaan ehkä enemminkin motivaatiosta ja rohkeudesta. Eräskin vanhempi asiakkaani totesi POP Verkkohetkestä palautetta kysellessäni, ettei tämä ole sen kummempaa kuin lastenlasten tapaaminen verkossa. Toisaalta, vaikka nuoret ovat luontevia erilaisten laitteiden käyttäjinä heidän tottuessa niihin pienestä pitäen, saattavat hekin kaivata opastusta uusien palvelujen kohdalla. Ikä vaikuttaakin ehkä enemmän siihen, miten neuvoa asiakasta ja puhuuko esimerkiksi ”svaippaamisesta” vai ”pyyhkäisemistä”, miettii Anniina.  

”Tärkeintä digiasioinnissa on lopulta itse asia, mitä on hoitamassa. POP Pankin oma pankkiyhteyshenkilö on sitä varten, että hänen puoleensa voi aina kääntyä jos jokin omaan talouteen liittyvä asia mietityttää. Olemme täällä sinua varten, otatpa yhteyttä POP Mobiilissa, verkkopankissa, sivuiltamme tai soittamalla”, Anniina Ryhänen sanoo kaikkien poppilaisten puolesta.  

POP Pankki on ollut mukana Finanssialan 24.3.3021 julkaistujen pankkialan digiopastussuositusten laadinnassa. POP Pankki kannustaa kaikkia digiopastusta antavia tutustumaan suosituksiin.

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä