POP Banken Andelsbanken Finlands resultatmeddelande 2024
Rekordår för POP Banken Andelsbanken Finland mätt både i resultat och i kundnöjdhet.
Den grundläggande bankverksamheten i Andelsbanken Finland, som hör till POP Bankgruppen, fortsatte starkt, då banken överskred alla sina företagsekonomiska mål. Bankens rörelsevinst uppgick till 24,4 miljoner euro och balansen fortsatte växa till 1,7 miljarder euro. Bankens kapitaltäckning förbättrades märkbart då kapitaltäckningsprocenten var 24,78. Medlemskunderna får en del av bankens resultat som fondförhöjning.
Affärsverksamheten i POP Bankgruppens största bank, Andelsbanken Finland, fortsatte trots den utmanande verksamhetsomgivningen på samma sätt som tidigare år. Bankens balans ökade med 6,2 % och var vid årets slut 1,76 miljarder euro. Kapitaltäckningen förbättrades klart från föregående år och var 24,78 %. Bankens rörelsevinst uppgick till 24,4 miljoner euro vilket är 3 miljoner mindre än föregående år. Den viktigaste orsaken till nedgången i rörelsevinsten var avkastning från aktiehandel 2023. När man granskar resultatet för den grundläggande bankverksamheten överskred det dock resultatet för föregående år. ”Bakgrunden till den grundläggande bankverksamhetens goda utveckling är ett ökat antal kunder, ökad affärsverksamhet samt ökat räntenetto och ökade provisionsintäkter, och tillväxten har fortgått redan i flera år. Privat- och företagskunder bedömde i en undersökning av EPSI-rating att POP Bankerna var Finlands bästa bank mätt i kundnöjdhet, och det syntes också då kundantalet utvecklades positivt”, konstaterar bankens verkställande direktör Timo Kalliomäki.
Trots osäkerhet i ekonomin ökade antalet kundbesök
Nya krediter beviljades för 245 miljoner euro, vilket är en ökning på 5 % jämfört med föregående år. Av den nya kreditgivningen var bolånens andel över hälften och bankens totala kreditstock ökade med 3,5 %. Efterfrågan på bolån var stillsam, men återhämtade sig något mot slutet av året.
Bankens inlåning ökade med 2 %. Bakgrunden till att inlåningen ökade var ovilja att konsumera hos privatkunder och bankens ökade antal aktiva kunder.
De slutgiltiga kreditförlusterna och de kreditförlustreserveringar som bokförts som krediter utgjorde totalt cirka 4,5 miljoner euro. Andelen av dessa är cirka 0,37 % av kreditstocken, så antalet förblev fortfarande kvar på en relativt låg nivå i förhållande till hela kreditvolymen, trots att den ökade med 1,3 miljoner euro jämfört med föregående år. Bankens nödlidande fordringar (fordringar som inte betalats på över 90 dagar) utgjorde 1,15 % av hela inlåningen. Man tror att en ordentlig sänkning av räntenivån innevarande år förbättrar lånekundernas betalningsförmåga ännu mer än tidigare.
Fondförhöjning till bankens medlemskunder
Banken har cirka 24 200 kunder som är ägarmedlemmar och de får igen ta del av bankens väl utvecklade resultat. Banken har beslutat höja medlemsandelen med 20 euro till alla sina medlemmar. Banken har beslutat dela ut en del av överskottet till bankens medlemmar som en fondförhöjning på 20 euro. Summan betalas ut till medlemskontona under våren. Den sammanlagda effekten av höjningen av medlemsandelen utgör nästan en halv miljon euro för banken. Banken ska under våren ta i bruk en ny förmånsprissättning som grundar sig på medlemskap, så i fortsättning har såväl nuvarande som kommande medlemskunder ännu mångsidigare förmåner när de koncentrerar sina tjänster hos POP Banken.
Banken med den bästa kundnöjdheten i Finland öppnade ett nytt serviceställe i Kalajoki
I slutet av året öppnade banken ett serviceställe i Kalajoki. Banken, som är verksam nationellt, har för närvarande 15 serviceställen och digikontoret POP Easy som finns på nätet. I Kalajoki har den nya aktören tagits emot väl och i den starka företags- och lantbruksregionen har banken också fått hyggligt med nya kunder. Kalajoki är en strategiskt sett viktig plats, för bankens serviceställen är mycket starkt koncentrerade på västkusten.
Satsningen på kundsegmenten företag och lantbruk fortsätter
Banken har de senaste åren enligt sin strategi satsat på kundsegmenten företag och lantbruk. Satsningen syns som stark tillväxt såväl bland bankens experter som bland kunderna. ”För en aktör av vårt slag finns det stor efterfrågan i dessa kundsegment” konstaterar Juha Niemelä, direktör för företagsbanken. ”Vi skiljer oss från konkurrenterna genom personlig service när kunden väljer kanal för uträttande av ärenden. Utöver det, att bankens experter på företag och lantbruk har ökat, satsar vi också på kompetens och på ett lösningsinriktat sätt att ta itu också med krävande ärenden. I Finland finns det ett stort antal mycket framgångsrika företag, där man planerar företagsarrangemang och ägarbyten. I framtiden får man sakkunskap även i dessa frågor på banken, för en erfaren företagsjurist som har precis de ovannämnda frågorna som ansvarsområde har nyligen börjat på banken”, säger Niemelä.
I den oberoende undersökningen av EPSI Rating nådde POP bankerna redan för 13:e gången i följd första plats mätt i kundnöjdhet hos privatkunder. Senaste år kom en förstaplacering i undersökningen om kundnöjdhet också för företagskundernas del. Vi följer mycket noga hur nöjda kunder är med våra kundmöten, och utgående från det är också rekommendationsindexet (NPS-talet) för banken av toppklass (82,7), gläder sig Kalliomäki och Niemelä.
Grundförutsättningen för en ansvarsfull bank är att vara en tillförlitlig partner och sörja för tillräcklig lönsamhet i alla ekonomiska lägen, vilket möjliggör utveckling av banken också i framtiden. ”Tyvärr förutser flera ekonomiska indikatorer att den ekonomiska osäkerheten fortsätter under innevarande år. Också med tanke på det är det viktigt att bankens riskbuffertar fortfarande klart har ökat”, konstaterar Kalliomäki och Niemelä.
Mer information:
verkställande direktör Timo Kalliomäki
tfn 040 523 2068