POP Pankki Suomen Osuuspankin tulostiedote vuodelta 2024
POP Pankki Suomen Osuuspankilla ennätysvuosi sekä tuloksella että asiakastyytyväisyydellä mitattuna.
POP Pankki -ryhmään kuuluvan Suomen Osuuspankin peruspankkiliiketoiminnan kehitys vuonna 2024 jatkui vahvana, pankin ylittäessä kaikki liiketaloudelliset tavoitteensa. Pankin liikevoitoksi muodostui 24,4 miljoonaa euroa ja pankin taseen kasvu jatkui 1,76 miljardiin euroon. Pankin vakavaraisuus parani huomattavasti, vakavaraisuusprosentin ollessa 24,78. Jäsenasiakkaat saavat osan pankin tuloksesta rahastokorotuksena.
POP Pankki -ryhmän suurimman pankin, Suomen Osuuspankin, liiketoiminnan kasvu jatkui haasteellisesta toimintaympäristöstä huolimatta edellisvuosien tapaan. Pankin tase kasvoi 6,2 %, ollen vuoden lopussa 1,76 miljardia euroa. Vakavaraisuus parani edellisvuodesta selvästi, ollen 24,78 %. Pankin liikevoitoksi muodostui 24,4 meur, joka on 3 miljoonaa edellisvuotta vähemmän. Merkittävin syy liikevoiton alenemiselle oli vuonna 2023 saatu osakekauppaan liittyvä tuotto. Tarkasteltaessa peruspankkiliiketoiminnan tulosta, niin se kuitenkin ylitti edellisvuoden vastaavan. ”Peruspankkitoiminnan hyvän kehityksen taustalla on jo useamman vuoden jatkunut asiakasmäärien, liiketoimintavolyymien, sekä korkokatteen ja palkkiotuottojen kasvu. Henkilö- ja yritysasiakkaat arvioivat EPSI Rating -tutkimuksessa POP Pankit Suomen parhaaksi pankiksi asiakastyytyväisyydellä mitattuna, ja tämä näkyi myös asiakaskannan positiivisena kehityksenä”, toteaa pankin toimitusjohtaja Timo Kalliomäki.
Talouden epävarmuudesta huolimatta asiointivolyymit kasvoivat
Uusia luottoja avattiin 245 miljoonaa euroa, jossa on 5 % prosentin kasvu edellisvuoteen verrattuna. Uusluotonannosta asuntolainojen osuus oli yli puolet ja pankin kokonaisluottokanta kasvoi 3,5 %. Asuntolainojen kysyntä oli rauhallista, mutta piristyi hieman loppuvuotta kohden.
Pankin talletuskanta kasvoi 2 %. Talletuskannan kasvun taustalla oli yksityisasiakkaiden haluttomuus kulutukseen sekä pankin kasvanut aktiiviasiakasmäärä.
Lopullisia luottotappiota ja luottoihin kirjattuja luottotappiovarauksia oli yhteensä noin 4,5 miljoonaa euroa. Näiden osuus on noin 0,37 % luottokannasta, joten määrä säilyi edelleen suhteellisen matalana kokonaisluottovolyymiin suhteutettuna, vaikka kasvoikin 1,3 miljoonaa euroa edellisvuoteen verrattuna. Pankin järjestämättömät saamiset (yli 90 päivää rästissä olleet saamiset) olivat 1,15% kokonaisluottokannasta. Korkotason reippaan laskun uskotaan parantavan laina-asiakkaiden maksukykyä kuluvan vuoden aikana entisestään.
Rahastokorotus pankin jäsenasiakkaille
Pankin noin 24 200 omistajajäsenasiakasta pääsevät jälleen nauttimaan pankin hyvin kehittyneestä tuloksesta. Pankki on päättänyt toteuttaa jäsenosuuksille rahastokorotuksen. Kaikki pankin jäsenet saavat korotuksen yhteydessä 20 euron lisäyksen jäsenosuuteensa. Summa maksetaan jäsentileille kevään aikana. Jäsenosuuden korotuksen yhteenlaskettu vaikutus pankille on lähes puoli miljoonaa euroa. Pankki on kevään aikana ottamassa käyttöön uuden jäsenyyteen perustuvan etuushinnoittelun, joten jatkossa sekä nykyisillä että tulevilla jäsenasiakkailla on entistä monipuolisemmat etuudet keskittäessään palvelujaan POP Pankkiin.
Suomen parhaan asiakastyytyväisyyden omaava pankki avasi uuden toimipisteen Kalajoelle
Loppuvuodesta pankki avasi toimipisteen Kalajoelle. Valtakunnallisesti toimivalla pankilla on tällä hetkellä 15 palvelupistettä sekä verkossa toimiva digikonttori POP Easy. Kalajoella uusi toimija on otettu hyvin vastaan ja vahvalla yritys- ja maatalousalueella pankki onkin saanut mukavasti uusia asiakkaita. Kalajoki on strategisesti tärkeä kohde, koska pankin palvelupisteet keskittyvät hyvin vahvasti länsirannikolle.
Panostus yritys- ja maatalousasiakassegmenttiin jatkuu
Pankki on panostanut viime vuosina strategiansa mukaisesti yritys- ja maatalousasiakassegmenttiin. Panostus näkyy sekä pankin asiantuntijoiden, että asiakaskannan vahvana kasvuna. ”Meidän tyyppiselle toimijalle on kyseisessä asiakassegmentissä kova kysyntä”, toteaa yrityspankin johtaja Juha Niemelä. ”Erottaudumme kilpailijoista henkilökohtaisella palvelulla, asiakkaan valitessa asiointikanavan. Sen lisäksi, että pankin yritys- ja maatalousasiantuntijoiden määrä on kasvanut, panostamme myös osaamiseen ja vaativienkin asioiden ratkaisukeskeisyyteen. Suomessa on suuri määrä hyvin menestyviä yrityksiä, joissa suunnitellaan yritysjärjestelyitä ja omistajavaihdoksia. Tulevaisuudessa pankista saa asiantuntemusta myös näihin asioihin, sillä pankissa on aloittanut hiljattain kokenut yrityspalvelujuristi, jonka vastuualueena on juuri edellä mainitut asiat”, toteaa Niemelä.
Puolueettomassa EPSI Ratingissä POP Pankit saavuttivat jo 13. peräkkäisen kerran ykköstilan henkilöasiakkaiden asiakastyytyväisyydellä mitattuna. Viime vuonna samassa asiakastyytyväisyystutkimuksessa ykköstila tuli myös yritysasiakkaiden osalta. "Seuraamme hyvin tarkkaan asiakastapaamistemme asiakastyytyväisyyttä ja niiden perusteella myös suosittelijaindeksi (NPS-luku) on pankissa huippuluokkaa (82,7)", iloitsevat Kalliomäki ja Niemelä.
Vastuullisen pankin perusedellytys on olla luotettava kumppani ja huolehtia riittävästä kannattavuudesta kaikissa taloustilanteissa, mikä mahdollistaa pankin kehityksen jatkamisen myös tulevaisuudessa. ”Valitettavasti useat talousindikaattorit ennustavat kuluvalle vuodelle talouden epävarmuuden jatkumista. Siinäkin mielessä on tärkeää, että pankin riskipuskurit ovat edelleen kasvaneet selvästi”, toteavat Kalliomäki ja Niemelä.
Lisätietoja:
toimitusjohtaja Timo Kalliomäki
puh. 040 523 2068