POP Banken varnar för sökmaskinsbedrägerier som kan vara kopplade till eSIM-kortsbedrägerier
POP Banken varnar för sökmaskinsbedrägerier där bedragare fiskar efter personuppgifter vilka eventuellt därefter kan användas i eSIM-kortsbedrägerier. Om en bedragare kommer åt offrets abonnemang kan det användas bland annat för att komma åt bankkontot.
POP Banken rekommenderar att man loggar in i tjänsteleverantörers nättjänster i första hand direkt via tjänsteleverantörens webbplats. Om man använder en sökmaskin är det viktigt att kontrollera sökresultatets adress och vara på sin vakt när man lämnar uppgifter. Man bör alltid logga in på bankens, Kevas, FPA:s, MittKantas och Skatteförvaltningens webbplats genom att själv skriva adressen i webbläsaren eller använda bokmärken som sparats i webbläsaren.
Om en brottsling känner till exempelvis namnet, telefonnumret och e-postadressen kan brottslingen beställa och aktivera ett eSIM-kort samt ta emot samtal och meddelanden avsedda till offret. Om brottslingen dessutom lyckas fiska åt sig offrets användarnamn kan brottslingen också logga in i tjänster som förutsätter dubbel autentisering, eftersom säkerhetsmeddelandena skickas till brottslingens enhet.
Metoder för identifiering av SIM/eSIM-kortsbedrägerier:
- Du får meddelanden om ändringar av tjänster som gäller ditt abonnemang även om du själv inte begärt dem.
- Du får meddelanden om aktivering av eSIM-kort eller en QR-kod för aktivering även om du inte begärt det.
- Abonnemanget fungerar inte i telefonen, dvs. du kan inte till exempel ringa och svara på samtal eller meddelanden eller använda mobildata.
- Du kommer inte åt dina konton i sociala medier eller nätbanken via din enhet.
Om du misstänker att du råkat ut för ett eSIM-kortsbedrägeri ska du kontakta din operatör.
Om du misstänker att en bedragare kommit åt dina bankuppgifter ska du omedelbart kontakta din POP Bank eller spärrtjänsten som betjänar dygnet runt på 020 333 (+358 20 333 från utlandet).