Hyppää sisältöön

POP Pankki varoittaa hakukonehuijauksista, joihin saattaa liittyä eSIM-korttihuijaus

POP Pankki varoittaa havaitsemistaan henkilötietoja kalastelevista hakukonehuijausyrityksistä, joilla mahdollisesti pyritään edelleen toteuttamaan eSIM-korttihuijaus. Mikäli verkkohuijaaja saa käyttöönsä uhrin liittymän, tätä voidaan käyttää muun muassa pankkitilille pääsemiseksi.   

POP Pankki kehottaa kirjautumaan palveluntarjoajien verkkopalveluihin ensisijaisesti suoraan palvelutarjoajan sivujen kautta. Hakukoneita käytettäessä on tärkeää, katsoa millaiseen osoitteeseen hakutulos vie sekä olemaan varovainen, mihin ja mitä tietoja syöttää. Pankin, Kevan, Kelan, OmaKannan ja Verohallinnon nimissä sivustoille tulee kirjautua aina kirjoittamalla itse oikea osoite selaimeen tai käyttää selaimeen tallentamaansa kirjanmerkkiä. 

Huijaussivustojen tavoitteena on saada ihminen luovuttamaan pankkitunnuksensa, jolloin rikollinen pystyy esimerkiksi hankkimaan ja aktivoimaan eSIM-kortin. Tällä tavoin rikollinen saa kaksivaiheisen tunnistautumiseen liittyvät turvaviestit omalle laitteelleen.  

Keinoja tunnistaa SIM/eSIM-korttihuijaus:  

  • Saat ilmoituksia liittymääsi koskevista palvelumuutoksista, joita et ole itse tehnyt. 
  • Saat ilmoituksia eSIM:n käyttöönotosta tai aktivointiin tarkoitetun QR-koodin, vaikka et ole tilannut sitä. 
  • Puhelinliittymä ei toimi puhelimessasi eli et voi esimerkiksi soittaa ja vastaanottaa puheluita tai viestejä tai käyttää mobiilidataa. 
  • Et pääse laitteeltasi sosiaalisen median tileillesi tai verkkopankkiin. 

Jos epäilet tulleesi eSIM-korttihuijatuksi, ota yhteys operaattoriisi.  

Jos epäilet, että pankkitietosi ovat joutuneet huijarille, ota yhteys välittömästi POP Pankkiisi tai ympäri vuorokauden palvelevaan sulkupalveluun 020 333
(+358 20 333 ulkomailta soitettaessa).  


Varo huijauksia! Lue lisää POP Pankin kokoomista huijaustyypeistä.

 

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä