Hoppa till innehåll

Nätfiske förekommer

Obehöriga försöker än en gång komma över bankkoder per e-post. Banken ber aldrig kunder ta del av handlingar via länkar i e-postmeddelanden. 

 

Huijausviesti_POP Avain

MicrosoftTeams-image (15)

 

Nedan finns ett exempel.

Nedan finns ett exempel på ett bedrägligt meddelande med kännetecken som tyder på att det är fråga om bedrägeri.

Huijausviesti

Vad ska man göra om man får ett bedrägligt meddelande?

  • Klicka inte på länken!
  • Underrätta din bank om meddelandet. 
  • Om du misstänker att du angett dina bankkoder på en falsk webbplats, ska du omedelbart kontakta din bank. Om banken är stängd ska du kontakta spärrtjänsten 020 333 (Obs! I bedrägliga meddelanden kan ett liknande men falskt nummer ha angetts!)
  • Om du vill kontrollera om banken de facto har skickat ett meddelande till dig, kan du gå till nätbanken direkt via bankens webbplats – inte via en sökmaskin. Sökmaskiner kan visa falska sökresultat. 
  • Alternativt kan du kontrollera om banken skickat ett meddelande i Meddelanden i mobilbanken.

Välkommen att bli vår kund

Ta kontakt