Tekstiviesti- ja sähköpostikalasteluja on nyt liikkeellä
Pankkitunnuksia yritetään kalastella jälleen tekstiviestein ja sähköpostein. Pankki ei koskaan pyydä siirtymään asiakaskirjoihin tekstiviestissä tai sähköpostissa olevan linkin kautta.
Esimerkki kalastelutekstiviestistä:
Alla on myös esimerkki yhdestä huijausviestistä sekä kohdista, mistä viestin voi tunnistaa huijaukseksi.
Mitä tehdä jos saa huijausviestin:
- Älä klikkaa linkkiä!
- Ilmoita viestistä pankillesi.
- Jos epäilet antaneesi tunnukset huijaussivulle, ilmoita tästä välittömästi pankillesi. Pankin ollessa suljettu, ota yhteys sulkupalveluun 020 333 (huom. huijausviestissä annettu samantyyppinen mutta väärä numero!)
- Jos haluat tarkistaa, onko pankki oikeasti lähettänyt sinulle viestiä, mene verkkopankkiin suoraan pankin sivujen kautta - ei hakukoneen kautta. Hakukoneissa voi olla huijaushakutuloksia.
- Vaihtoehtoisesti voit tarkistaa pankin viestisi sinulle mobiilipankkisovelluksen viestiosiosta.