Hyppää sisältöön

Pysy tarkkana Black Friday -ostoksilla ja vältä huijaukset

Toinen toistaan houkuttelevammat tarjoukset aina Black Fridaysta joulun alennusmyynteihin saavat ihmiset liikkeelle. Myös huijarit osaavat hyödyntää erilaisia tarjouspäiviä esimerkiksi valesivustojen avulla.  

Black Fridayna ja muina alennuspäivinä on hyvä mahdollisuus tehdä ostoksia edullisemmin, mutta samalla on hyvä kiinnittää huomiota verkkoshoppailun turvallisuuteen. Näiden vinkkien avulla voit tehdä ostoksia verkossa turvallisemmin ja välttää huijauksia: 

1. Tutustu sivustoon rauhassa 

Löysitkö verkkokaupasta hyvän tarjouksen ja olet valmiina tilauksen tekemiseen? Ennen kuin teet tilausta tai syötät omia tietojasi sivustolle, tutustu verkkokauppaan huolellisesti. Huijaussivustojen lisäksi huijarit voivat tehdä kopioita olemassa olevista verkkokaupoista. Jos sivusto ei ole ennestään tuttu, voit yrittää selvittää muiden kokemuksia verkkokaupasta hakukoneen avulla.   

Ennen tilausta tutustu aina tilaus- ja toimitusehtoihin. Tarkista, että sivulta löytyy myös peruutusehdot ja asiakaspalvelun yhteystiedot, jotta tiedät kuinka toimia, jos tilauksen kanssa ilmenee ongelmia. 

Jos sivusto vaikuttaa epäilyttävältä, jätä ostokset tekemättä.  

2. Tarkista sivuston osoite 

Huijausten välttämiseksi tarkista verkkosivuston osoite. Tarkista, että linkin kirjoitusasu on oikein. Katso myös, että osoiterivillä näkyy lukon kuva ja yhteys on salattu. Salatun yhteyden tunnistaa osoitteessa olevasta https://-alusta. Huomioithan kuitenkin, että https://-alku ja lukon kuva eivät aina takaa sivun aitoutta, sillä huijaritkin voivat hyödyntää näitä. 

3. Liian hyvää tarjousta ei ole olemassa 

Jos tarjous on liian hyvä ollakseen totta, se tuskin on totta. Epäilyttävän hyvät ja kiireellistä toimintaa vaativat tarjoukset kannattaa jättää suosiolla hyödyntämättä.   

4. Hyödynnä ostoksilla luottokorttia 

Jos olet todennut sivuston luotettavaksi, hyödynnä ostoksilla luottokorttia. Visa-korttien credit-ominaisuus sisältää ostoturvan, joka turvaa ostoksesi ostohetkestä tuotteen toimitukseen saakka. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että voit saada rahasi takaisin esimerkiksi, jos kauppias jättää tuotteen toimittamatta tai saat väärän tai vahingoittuneen tuotteen.  

Kun maksat kortilla ja tilauksessa ilmenee ongelmia, voit aina reklamoida asiasta kortin myöntäneelle pankille. Ole kuitenkin aina ensin yhteydessä myyjään korvauksen saamiseksi. 

5. Seuraa tilisi ja korttisi tapahtumia 

Korttitapahtumat kannattaa ottaa aktiiviseen seurantaan ja laittaa ilmoitukset korttitapahtumista päälle. Korttivarkaat tekevät usein paljon pieniä ostoksia luottaen siihen, että kortin omistaja ei heti kiinnitä näihin liittyviin veloituksiin huomiota.  

6. Aseta kortille käyttörajat  

Pidä korttisi käyttörajat ajan tasalla. POP Pankin verkko- tai mobiilipankissa voit hallinnoida Visa Debit-, Credit- ja Debit Online -korttiesi käyttörajoja, eli esimerkiksi sallia tai estää verkko-ostot, asettaa vuorokausikohtaisia ostorajoja sekä hallinnoida kortin maantieteellistä käyttöaluetta. 

7. Jos tulet huijatuksi, toimi nopeasti 

Jos joudut huijatuksi, ole mahdollisimman nopeasti yhteydessä pankkiisi ja kerro, mitä on tapahtunut. POP Pankin sulkupalveluun soittamalla voit sulkea verkkopankkitunnuksesi tai korttisi. Sulkupalvelu palvelee vuorokauden ympäri numerossa 020 333. Tee myös rikosilmoitus poliisille. 

Lue lisää huijausyrityksistä 
Lue lisää korttiturvallisuudesta 

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran 21.11.2022.

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä