Huijausviestin tunnusmerkkejä:
Viestissä on linkkejä
Pankki ei koskaan lähetä sinulle viestejä, joissa on linkki verkkopankkiin tai sinua pyydetään vahvistamaan tietosi viestissä olevan linkin kautta. Kaikkiin tällaisiin viesteihin tulisi suhtautua lähtökohtaisesti epäillen ja niissä olevia linkkejä ei tulisi koskaan klikata eikä viestissä olevia liitetiedostoja avata tai QR-koodeja skannata.
POP Pankki hoitaa asiointiviestinnän aina ensisijaisesti verkkopankin tai POP Mobiilin kautta. Voit aina tarkistaa sinulle lähetetyt viestit itsenäisesti näiden kanavien kautta.
Tarkasta linkkien kohdeosoite
Kiinnitä huomiota siihen, mihin viestissä olevat linkit vievät. Kun viet kohdistimen linkkitekstin kohdalle, näet viekö linkki tutulle verkkosivulle vai johonkin outoon osoitteeseen. Omituinen osoite on selkeä merkki huijauksesta.
Epäilyttäviä linkkejä ei tule koskaan klikata. Linkin klikkaus johtaa sinut sivulle, joka on usein väärennetty muistuttamaan läheisesti verkkopankin tunnistautumissivua, viranomaispalvelun kirjautumissivua tai tunnistautumistavan valintaportaalia. Jos olet erehdyksessä siirtynyt sivulle, tarkasta osoite selaimen osoitekentästä. Poistu tuntemattomista ja epäilyttävistä osoitteista.
Tarkasta viestin lähetysosoite
Sähköpostit on helppo naamioida näyttämään siltä, että niiden lähettäjä on POP Pankki tai jokin viranomainen. Viestin lähettäjätiedot näkyvät hieman eri tavoin eri laitteilla ja eri sähköpostiohjelmissa, mutta lähettäjän todellista osoitetta tarkasteltaessa paljastuu, että viesti tulee jostakin vieraasta osoitteesta. Kiinnitä siis huomiota lähettäjän todelliseen osoitteeseen ei lähettäjärivillä ensimmäisenä näkyvään nimeen.
Viestin kieli ja ulkoasu
Huijausviestien kieli on usein varsin hyvää ja se voi muistuttaa ulkoasultaan ja kieleltään hyvin paljon oman pankkisi, jonkin toisen pankin, viranomaisen tai verkkokaupan viestejä. Kiinnitä silti huomiota viestin kieleen ja nimien kirjoitusasuun ja taivutukseen. Kirjoitusvirheitä, oudosti kirjoitettuja nimiä ja erikoista kieltä sisältävä viesti on usein merkki huijausviestistä, joka on käännetty koneellisesti vieraasta kielestä. Viestien tarkoituksellisen hätäilevän ja kiirettä korostavan sävyn tulisi myös herättää epäilyksiä.
Viestissä saattaa olla oman pankkisi tai jonkin viranomaisen sivuilta tuttuja logoja tai kuvia. Joskus samaa huijausviestiä käytetään pienin muutoksin useiden pankkien kohdalla ja viittaukset väärään pankkiin tai virheelliset yhteystiedot voivat paljastaa viestin huijaukseksi.
Varmista asia viestin lähettäjältä
Jos epäilet viestin aitoutta, kysy asiaa verkkosivujemme chatissa tai omalta pankiltasi esimerkiksi verkkopankissa tai POP Mobiilissa.
Välitä viesti meille POP Pankkiin
Lähetä saamasi viesti turvallisuussähköpostiimme turvallisuus@poppankki.fi. Huomioithan kuitenkin, että tästä osoitteesta ei vastata kyselyihin, vaan osoite on tarkoitettu vain huijausyritysten raportointiin.
Esimerkki huijausviestistä