Asiakkaan tunnistaminen ja tunteminen
Miksi kysymme?
Pankeilla on lakiin perustuva velvollisuus tuntea ja tunnistaa asiakkaansa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että pankkien on kerättävä tietoja asiakkaistaan säännöllisesti sekä todennettava asiakkaan henkilöllisyys. Asiakkaan tunteminen ja siihen liittyvät kysymykset perustuvat pankkeja koskevaan muun muassa lakiin rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä, luottolaitoslakiin sekä verotietojen vaihtoa koskevaan lainsäädäntöön.
Asiakkaan tuntemistietoja ja muita henkilötietoja voidaan käyttää rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen, paljastamiseen ja selvittämiseen sekä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen ja sellaisen rikoksen, jolla rahanpesun tai terrorismin rahoittamisen kohteena oleva omaisuus tai rikoshyöty on saatu, tutkintaan saattamista varten.
Tietojen keräämisellä ja tarkemmalla seurannalla pyritään estämään pankkipalveluiden mahdollinen väärinkäyttö sekä takaamaan palveluiden turvallisuus.
Mitä kysymme?
Asiakkaan tuntemiseen kuuluu, että pankilla on lainsäädännön edellyttämät tiedot mm. asiakkaan toiminnasta, taloudellista tilanteesta ja varojen alkuperästä sekä siitä missä maassa asiakas on verovelvollinen. Kysymme myös lähtevien ja saapuvien maksujen määriä ja niiden käyttötarkoitusta sekä onko asiakkaamme poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö (PEP), tällaisen henkilön perheenjäsen tai läheinen liikekumppani.
Esitämme kysymyksiä sekä asiakassuhteen alkaessa että sen aikana. Päivitämme tietoja säännöllisesti kaikissa asiakaskohtaamisissa. Voit päivittää tietojasi myös itse verkkopankissa tai yllä olevien painikkeiden kautta. Jos kysymyksiin vastaaminen tuntuu vaikealta, olethan yhteydessä meihin.
Henkilöllisyyden todentaminen
Meidän on kaikissa tilanteissa tunnistettava asiakkaamme. Tunnistaminen varmistetaan yleensä todentamalla henkilöllisyys hyväksymiemme henkilöllisyystodistusten avulla. Etänä tapahtuvan asioinnin yhteydessä tunnistuksen voi hoitaa pankkitunnusten avulla. Huomaathan kuitenkin, ettei pankki koskaan pyydä sinua kertomaan ääneen käyttäjätunnustasi tai salasanaasi eikä lähettämään niitä viestillä.
Yleisessä pankkiasioinnissa hyväksymme seuraavat henkilöllisyysasiakirjat:
- Suomalainen henkilökortti
- Suomalainen passi
- Suomalainen ajokortti, joka on myönnetty 1.10.1990 jälkeen
- EU- tai ETA-maan myöntämä passi tai matkustusasiakirjana hyväksytty henkilökortti
- Muun valtion viranomaisen myöntämä passi
Mikäli asiasi koskee verkkopankkitunnuksia, tarvitset asiointiin voimassa olevan henkilökortin tai passin.