Hyppää sisältöön
Palvelukatko pankin palveluissa sunnuntaina 27.10.2024 klo 3.00 kesäaikaa – 11.00 talviaikaa

POP Pankkikeskuksen asiakashaastattelun ja asiakastyöpajan tietosuojaseloste

10.10.2024 alkaen

Rekisterinpitäjänä toimivan POP Pankki -ryhmän on ylläpidettävä tietosuojaselostetta vastuullaan olevista henkilötietojen käsittelytoimista. Tässä tietosuojaselosteessa annetaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (jäljempänä tietosuoja-asetus) sekä kansallisen lainsäädännön edellyttämiä tietoja rekisteröidylle ja valvovalle viranomaiselle.

1. Rekisterinpitäjä ja rekisterinpitäjän yhteystiedot

Rekisterinpitäjänä toimii POP Pankkikeskus osk, joka käyttää markkinointinimeä POP Pankki.

Postiosoite: Hevosenkenkä 3, 02600 Espoo

Rekisterinpitäjän yhteystiedot:

POP Pankkikeskuksen ja POP Pankkien tietosuojavastaava
Sähköpostiosoite: tietosuoja@poppankki.fi 

2. Tietosuojavastaavan yhteystiedot

POP Pankkien yhteenliittymässä on yhteinen tietosuojavastaava, joka vastaa henkilötietojen käsittelyyn liittyvistä kysymyksistä.

Tietosuojavastaavaan voit ottaa yhteyttä sähköpostitse tietosuoja@poppankki.fi tai postitse osoitteella:

POP Pankkikeskus osk
Tietosuojavastaava
Hevosenkenkä 3, 02600 Espoo

3. Rekisterin nimi

Rekisterin nimi on POP Pankkikeskuksen asiakashaastattelurekisteri.

4. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset

Asiakashaastatteluissa POP Pankin asiakkaita kutsutaan testaamaan uusia palveluita. Asiakashaastattelun tavoitteena on ymmärtää asiakkaan käyttäytymistä ja tarpeita pankkipalveluiden suhteen. 

Asiakashaastattelu on henkilökohtainen, johon osallistuu yksi asiakas kerrallaan. Asiakashaastattelu sisältää erilaisia palveluun liittyviä tehtäviä, joiden pohjalta havainnoidaan palvelun toimivuutta.

Asiakkaalta saatuja mielipiteitä ja kokemuksia hyödynnetään liiketoiminnan ja tuotekehityksen tukena. Haastattelut tapahtuvat joko etänä Teamsin välityksellä tai paikan päällä POP Pankeissa. Asiakkaat kutsutaan verkkopankkiviestillä tai sähköpostilla osallistumaan testaamiseen. Viestit lähtevät vain markkinointiluvan antaneille asiakkaille.

Asiakastyöpajassa on mukana ryhmä POP Pankin asiakkaita. Työpajaan osallistuu kerrallaan useampi POP Pankin asiakas. Asiakastyöpajan tavoitteena on ymmärtää asiakkaan käyttäytymistä ja tarpeita pankkipalveluiden suhteen.

Asiakkailta saatuja mielipiteitä ja kokemuksia hyödynnetään liiketoiminnan ja tuotekehityksen tukena. Haastattelut tapahtuvat joko etänä Teamsin välityksellä tai paikan päällä POP Pankeissa. Asiakkaat kutsutaan verkkopankkiviestillä tai sähköpostilla osallistumaan testaamiseen. Viestit lähtevät vain markkinointiluvan antaneille asiakkaille. Asiakkaalle kerrotaan kutsun yhteydessä, että työpajaan osallistuu myös muita henkilöitä.

POP Pankkikeskus käsittelee rekisterin henkilötietoja vain seuraaviin ennalta määriteltyihin tarkoituksiin:

  • Asiakashaastattelun tai -työpajan järjestäminen
  • Asiakashaastattelusta tai -työpajasta kertominen, tiedottaminen ja palautteen kerääminen
  • Asiakashaastattelussa tai -työpajassa kerättyjä tietoja käytetään palveluiden, tuotteiden ja liiketoiminnan kehittämiseen

Asiakashaastatteluihin ja -työpajoihin voi osallistua myös kolmansia osapuolia kuten tuoteyhtiön edustajia. 

5. Käsittelyn oikeusperusteet

POP Pankkikeskuksen perusteena henkilötietojen käsittelylle on henkilön antama suostumus henkilötietojensa käsittelyyn.

6. Rekisteröidyt ja rekisterin tietosisältö

Rekisteröityjä ovat asiakashaastatteluun tai asiakastyöpajoihin ilmoittautuvat ja osallistuvat henkilöt. 

Rekisteröidystä voidaan tallentaa esimerkiksi seuraavia tietoja:

  • nimi
  • ikä
  • osoite
  • puhelinnumero
  • sähköpostiosoite
  • tiedot pankkipalveluihin liittyvästä käyttäytymisestä tai mieltymyksistä
  • tallenne haastattelusta

Keräämme rekisteröidystä vain käyttötarkoitusten kannalta tarpeellisia henkilötietoja.

7. Haastattelun tallentaminen

Verkossa pidettävään haastatteluun osallistutaan yleisen linkin välityksellä. Haastattelut pidetään Teams-alustalla ja haastattelut tallennetaan tarvittaessa. Paikan päällä tapahtuvat haastattelut voidaan tarvittaessa tallentaa nauhurilla.

8. Henkilötietojen säilytysaika

POP Pankkikeskus säilyttää henkilötietoja rekisterissä, kunnes peruste henkilötietojen säilömiselle päättyy. POP Pankkikeskus säilyttää rekisterin henkilötietoja enintään 6 kk ajan. Henkilötiedot poistetaan, kun käsittelylle ei ole enää perustetta.

9. Säännönmukaiset tietolähteet 

Henkilötietoja kerätään rekisteröidyltä itseltään, joko ilmoittautumislomakkeella tai muulla tavoin esimerkiksi sähköpostitse, puhelimitse, tapaamisen tai haastattelun yhteydessä. 

10. Tietojen säännönmukaiset luovutukset ja tietojen siirto Euroopan Unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle

POP Pankkikeskus rekisterinpitäjänä käyttää alihankkijoita, kuten tietoteknisiä palveluntarjoajia, jotka käsittelevät henkilötietoja sen lukuun. Rekisterinpitäjä tekee tällaisten alihankkijoiden kanssa asianmukaiset henkilötietojen käsittelyä koskevat sopimukset.

POP Pankkikeskus on henkilötietojen omistaja, jolloin omistus ei siirry kolmannelle osapuolelle. Kolmannella osapuolella ole oikeutta käyttää henkilötietoja muuhun kuin kyseiseen POP Pankkikeskuksen toimeksiantoon.

Pääsääntöisesti emme siirrä tietoja ns. kolmansiin maihin eli EU- ja ETA-maiden ulkopuolelle. Niissä tilanteissa, joissa siirtäisimme tietoja kolmansiin maihin, toteutuu jokin seuraavista olosuhteista:

Euroopan unionin komissio on todennut tietoja vastaanottavan maan tietosuojan riittäväksi. Tietojen siirrossa sovelletaan asianmukaisia suojamenettelyitä, kuten esimerkiksi käytetään tietojen luovutusta koskevassa sopimuksessa Euroopan unionin komission vahvistamia mallilausekkeita. Siirto on oikeutettu muusta erityisestä syystä, esimerkiksi perustuen suostumukseen taikka sopimuksen täytäntöön panemiseksi taikka oikeusvaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi.

11. Rekisterin suojauksen periaatteet

Rekisterin tiedot on suojattu asianmukaisesti teknisin ja organisatorisin keinoin. 

Henkilötietoja sisältävän järjestelmän tai digitaalisen aineiston käyttöön ovat oikeutettuja vain ne POP Pankkikeskuksen työntekijät, salassapitosopimuksella sidotut ammatinharjoittajat tai yhteistyökumppanin alaiset, joilla on työnsä puolesta oikeus käsitellä henkilötietoja, ja joita sitoo erillinen tietosuojavaatimus.

Tiedot kerätään tietokantoihin, jotka ovat salasanoin, palomuurein sekä muilla teknisillä keinoilla suojattuja. Lisäksi käyttöoikeuksia myönnetään hallitusti ja niiden käyttöä valvotaan jatkuvasti. Ohjeistamme lisäksi POP Pankkikeskuksen henkilöstöä henkilötietojen käsittelyssä. POP Pankkikeskus edellyttää myös alihankkijoiltaan käsiteltävien henkilötietojen asianmukaista suojaamista. 

12. Henkilötietojen käsittelyyn liittyvät rekisteröidyn oikeudet

Rekisteröidyllä on oikeus peruuttaa suostumuksensa. Suostumuksen voi peruuttaa ottamalla yhteyttä rekisterinpitäjään. Suostumuksen peruuttaminen ei vaikuta ennen peruuttamista tehdyn käsittelyn lainmukaisuuteen.

Rekisteröidyllä on oikeus saada rekisterinpitäjän vahvistus siitä, käsitelläänkö henkilötietoja tai onko niitä käsitelty. 

Rekisteröidyllä on oikeus tarkastaa, mitä häntä koskevia tietoja POP Pankkikeskuksen henkilötietorekisteriin on talletettu. Tarkastuspyyntö tulee tehdä osoitteeseen tietosuoja@poppankki.fi.

Rekisteröidyllä on pyydettäessä oikeus saada POP Pankkikeskukselta luovuttamansa henkilötiedot konekielisessä muodossa. POP Pankkikeskus voi tarvittaessa pyytää rekisteröityä täsmentämään pyyntöään kirjallisesti ja rekisteröidyn henkilöllisyys voidaan tarpeen vaatiessa varmentaa ennen muihin toimenpiteisiin ryhtymistä. Rekisteröity voi halutessaan siirtää pyytämänsä tiedot toiselle rekisterinpitäjälle.

Rekisteröidyllä on lisäksi oikeus vaatia tiedon oikaisemista, poistamista tai käsittelyn rajoittamista sekä oikeus vastustaa tietojen käsittelyä.

Rekisteröidyllä on oikeus olla joutumatta automaattisen päätöksenteon kohteeksi ja vaatia, että häntä koskevat päätökset tekee luonnollinen henkilö.

POP Pankkikeskus saattaa joissain tapauksissa säilyttää henkilötietoja esimerkiksi lakisääteisen velvollisuuden johdosta tai muusta perustellusta syystä.

Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle, mikäli POP Pankkikeskus ei ole noudattanut henkilötietojen käsittelyssään soveltuvaa tietosuojasääntelyä.

Henkilötietojen käsittelyssä noudatetaan Finanssialan vahvistamia Henkilötietojen käsittelyä finanssialalla koskevia käytännesääntöjä.

13. Tietosuojaselosteen muuttaminen

POP Pankkikeskus pidättää oikeuden muuttaa tätä tietosuojalauseketta ilmoittamalla siitä palveluissamme. Muutokset voivat perustua myös lainsäädännön muuttumiseen. Suosittelemme tutustumaan tietosuojaselosteen sisältöön säännöllisesti.

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä