Hoppa till innehåll
Serviceavbrott i bankens tjänster söndag 24.11.2024 kl. 5.00–15.15 

Ofta ställda frågor - Konton, kort och betalningar

Ofta ställda frågor om konton, kortet och betalningar

Temat

Om du har frågor om Apple Pay hjälper POP Bankens korttjänst dig på numret +358 10 248 4800, mån–fre kl. 9–18, samtalspris msa/lna.

Kontakta Spärrtjänsten omedelbart om din telefon försvinner för att spärra uppgifterna. Utomstående kan dock inte se dina kortuppgifter eller betala med din telefon utan identifiering, eftersom det bara lyckas med ditt ansikte eller fingeravtryck. Kontakta genast spärrtjänsten även om kortet försvinner.

Spärrtjänstens telefonnummer:

Från Finland, tfn 020 333
Från utlandet, tfn +358 20 333

Nej. Betalningen sker via en betalterminal som stöder kontaktlös betalning. Sådana betalterminaler är försedda med symbolen för kontaktlös betalning.

Nej.

När du använder Apple Pay behöver du inte bekräfta betalningar. Det räcker med att du låser upp telefonen och placerar den i närheten av betalterminalen.

När du shoppar på webben ska du som betalningssätt välja Apple Pay och följa instruktionerna.

Du kan aktivera Apple Pay antingen via POP Mobil eller Apple Wallet.

Kontrollera att din enhet har Face ID eller Touch ID innan du aktiverar appen. En detaljerad lista över enheter finns här: https://support.apple.com/fi-fi/HT208531 

Om du använder appen Apple Wallet: 

Öppna Wallet-appen och välj det kort du vill lägga till i Apple Pay. Följ instruktionerna och slutför din Apple Pay-konfiguration med aktiveringskoden. 

Så här lägger du till ett kort i Apple Pay: 

  1. Öppna Wallet på din mobila enhet 
  2. Klicka på + uppe till höger, och lägg till uppgifterna om kortet 
  3. Godkänn användarvillkoren och bekräfta kortet med en engångsbekräftelsekod som du får per sms eller ring korttjänsten. 

Du behöver:

  • En Apple-enhet med iOS-version 11 eller nyare och Face ID eller Touch ID
  • Apple ID i iCloud
  • Lämpligt och gällande POP Visa-kort
  • POP Bankens bankkoder
  • Den nyaste versionen av POP Mobil

Apple Pay är en digital betaltjänst från Apple där du kan göra kortbetalningar med appen Apple Pay på din iPhone, iPad, Apple Watch eller Mac. Du kan alltså betala med dessa enheter utan fysiskt kort. Du kan betala med Apple Pay när du lägger till ditt betalkort i Apple Wallet-appen. Du kan betala med Apple Pay på ställen med symbolen för kontaktlös betalning eller Apple Pay.

Du kan lägga till flera kort i Apple Wallet.

Du kan använda Apple Pay med enheter med iOS-version 11 eller nyare och Face ID eller Touch ID. Du kan också använda Apple Pay med Apple Watch.

En detaljerad lista över enheter finns här: https://support.apple.com/fi-fi/HT208531

Med Apple Pay kan du kontaktlöst även betala inköp på över 50 euro. Placera telefonen i närheten av betalterminalen. Du kan bekräfta betalningar antingen med Touch ID eller Face ID.

Öppna Wallet-appen och välj det kort du vill lägga till i Apple Pay. Följ instruktionerna och slutför din Apple Pay-konfiguration med aktiveringskoden.
Så här lägger du till ett kort i Apple Pay:

  1. Öppna Wallet på din mobila enhet
  2. Klicka på + uppe till höger, och lägg till uppgifterna om kortet
  3. Godkänn användarvillkoren och bekräfta kortet med en engångsbekräftelsekod som du får per sms eller ring korttjänsten.

I butiker

Placera din iPhone i närheten av betalterminalen och tryck på Touch Id-knappen med fingret eller aktivera betalningen med Face ID. Om du använder Apple Watch ska du dubbelklicka på knappen på sidan och hålla klockan i närheten av betalterminalen.

I appar och på webbplatser

Välj Apple Pay som betalningssätt och bekräfta med Touch ID eller Face ID.

På Mac-datorer

Välj Apple Pay som betalningssätt och bekräfta med iPhone eller Apple Watch.

Apple Pay har samma betalningsgränser som ditt kort, dvs. betalningen får inte överstiga kortets dagliga bruksgräns eller eventuella bruksgräns för kontot eller kortet. Den normala gränsen för kontaktlös betalning på 50 euro gäller inte Apple Pay.

I butiker och på restauranger kan du även betala summor på över 50 euro kontaktlöst. Du kan också ansluta ett kort utan kontaktlös betalning till Apple Pay.

Betalterminalen signalerar att betalningen har accepterats. På webben får du ett meddelande om betalningen.

Om du har frågor om Apple Pay hjälper POP Bankens korttjänst dig på numret +358 10 248 4800, mån–fre kl. 9–18, samtalspris 0,0835 €/samtal + 0,1669 €/min.

En detaljerad lista över enheter finns här: https://support.apple.com/fi-fi/HT208531

Du kan använda tjänsten med POP Bankens alla Visa-kort.

Girering är ett praktiskt sätt att betala enskilda fakturor och överföra pengar till ett annat konto. Du gör en girering smidigast i nätbanken, men du kan också göra det på traditionellt sätt på POP Bankens kontor.

När det gäller bankärenden är rutiner som är i linje med livssituationen viktiga. Hos oss kan du välja gireringssätt enligt dina preferenser.

Glöm inte att du också kan betala mobilt genom att ladda ner mobilbankappen i din smarttelefon från en appbutik.

Smidigt på nätet

Den största fördelen med nätbanken är att den är öppen dygnet runt. Du kan girera pengar mellan dina konton och andra bankers konton. Du loggar in i nätbanken genom att klicka på Logga in i den övre balken på webbplatsen.

Lätt via automat

På en del av våra kontor kan du använda betalautomater och serviceterminaler med vilka du snabbt kan sköta fakturor och gireringar i bankens lokaler.

Praktiskt på kontoret

På alla våra kontor kan du sköta gireringar vid disken. Du kan betala räkningar från ditt konto eller överföra pengar mellan dina konton. Goda råd och leenden är standardutrustning i vårt servicepaket.

Direktbetalning är avsedd för kunder som inte använder nätbanken. I praktiken ingår du avtal om Direktbetalning med banken. Fakturautställaren ska dock vara en e-fakturautställare för att kunna erbjuda kunder Direktbetalning.

Direktbetalning är ett sätt att betala fakturor, där betalningen automatiskt debiteras den betalande kundens konto på basis av debiteringsmaterial som fakturautställaren skickat till banken. Direktbetalning är alltid en girering. Fakturan postas till betalaren före förfallodagen. Det står på fakturan att betalningssättet är Direktbetalning. Du kontrollerar fakturan som postats till dig, och banken sköter betalningen på förfallodagen enligt dina önskemål.

Hur börjar jag använda direktbetalning?

  • Ingå avtal om direktbetalning på ditt POP bankkontor
  • Fakturautställaren skickar till dig ett meddelande på papper om betalningar som debiteras på förfallodagen
  • Fakturautställaren skickar en elektronisk kopia av fakturan till banken, enligt vilken betalningen sköts automatiskt
  • Du kan inte ändra direktbetalningens summa, förfallodag eller kontonummer
  • Om du vill förändra faktureringen ska du avtala om det med fakturautställaren i god tid
  • Du kan återkalla direktbetalning genom att kontakta ditt kontor
  • Du ser betalningarna på ditt kontoutdrag, som också fungerar som kvitto
  • För våra kunder rekommenderar vi i första hand e-faktura.

När det gäller inkommande utlandsbetalningar ska du ange ditt IBAN-kontonummer och BIC-koden.

Uppgifter till betalaren:

Please instruct your bank to forward payment order to:
Bonum Bank Ltd, Hevosenkenka 3, 02600 Espoo, Finland
BIC/SWIFT –code: POPFFI22
IBAN (account number): FIXX XXXX XXXX XXXX XX
In favour of: Mottagarens namn och adress

  • Ingå avtal om direktbetalning på ditt POP bankkontor
  • Fakturautställaren skickar till dig ett meddelande på papper om betalningar som debiteras på förfallodagen
  • Fakturautställaren skickar en elektronisk kopia av fakturan till banken, enligt vilken betalningen sköts automatiskt
  • Du kan inte ändra direktbetalningens summa, förfallodag eller kontonummer
  • Om du vill förändra faktureringen ska du avtala om det med fakturautställaren i god tid
  • Du kan återkalla direktbetalning genom att kontakta ditt kontor
  • Du ser betalningarna på ditt kontoutdrag, som också fungerar som kvitto
  • För våra kunder rekommenderar vi i första hand e-faktura.
  1. Ange både betalarens och mottagarens kontonummer i IBAN-format på fakturan. IBAN-kontonummer kännetecknas av landskoden med två bokstäver i början av kontonumret och den därpå följande kontospecifika koden som består av två siffror. Exempel på IBAN-kontonummer: FI59 4707 0010 0030 67
  2. Om du vill ändra uppgifter (summa, förfallodag etc.) på den tryckta betalningsblanketten ska du stryka över den gamla uppgiften och skriva den nya uppgiften tydligt.
  3. Underteckna betalningsblanketten. Du ska äga eller ha dispositionsrätt till kontot från vilket räkningen betalas. Se till att det finns täckning på kontot för betalningarna.
  4. Ange betalningsdag på räkningen. Räkningen ska vara framme hos betaltjänsten fem bankdagar före betalningsdagen. Om räkningen tas emot senare eller ingen betalningsdag angetts på den betalas den efter fem bankdagar.
  5. Behåll betalarens exemplar och eventuella bilagor, gör anteckningarna enligt anvisningarna på bankens exemplar och skicka det i betalningskuvertet. Lämna kuvertet till posten så kommer räkningarna till rätt adress. Du får betalningskuvert avgiftsfritt på våra kontor. Portot är betalt.
  6. Kontoutdraget fungerar som kvitto på betalningen. Om du behöver ett separat kvitto kan du be banken ge dig ett efter betalningsdagen. En avgift enligt prislistan tas ut för kvittot.

Ja. Du kan öppna BSP-konto, även om du tidigare ägt en del av en bostad. Ditt innehav ska dock ha varit under 50 procent eller du ska ha fått en del av bostaden (under 100 procent) vederlagsfritt, till exempel som gåva eller arv.

Inlåningsräntan betalas på sparkapitalet utan tilläggsränta. Om det går så att du inte längre har behov av att köpa en bostad, kan du så klart använda besparingarna hur du vill. BSP-sparande lönar sig absolut, eftersom det inte förbinder dig till någonting.

Kom ihåg att medel som sätts in på en 15–17 år gammal persons BSP-konto ska bestå av medel som personen tjänat genom eget arbete. Det gäller att till exempel tänka efter om en del av lönen för sommarjobbet kunde sättas in på BSP-kontot. Det räcker redan med till exempel 50 euro i månaden.

Så klart. Du kan höja eller sänka sparbeloppet enligt din situation. Men kom ihåg att innan BSP-lånet kan tas ut, så ska de kvartalsvisa insättningarna uppgå till minst åtta, och en insättning ska vara minst 150 och högst 4 500 euro. Insättningarna behöver dock inte följa på varandra.

Att spara på BSP-konto förutsätter inte regelbundna inkomster, och du kan smidigt avgöra när du vill göra insättningar på kontot, till exempel beroende på din livssituation. 
 
Du ska dock spara minst 150 euro och högst 4 500 euro på BSP-kontot under åtta kalenderkvartal. Minimispartiden är ca två år. 

Notera att insättningarna inte behöver göras på varandra följande kvartal, utan du kan hålla en paus i sparandet. 

Banken betalar en årlig inlåningsränta på en procent på BSP-konton. Utöver inlåningsräntan får du en tilläggsränta på 2–4 procent, efter att du uppnått ditt sparmål och köper en bostad. Tilläggsräntan betalas för året då sparandet började och högst för de följande fem kalenderåren. 

Om du har frågor om Google Pay hjälper POP Bankens korttjänst dig på numret +358 10 248 4800, mån–fre kl. 9–18, samtalspris msa/lna.

Om du har frågor om Google Pay hjälper POP Bankens korttjänst dig på numret +358 10 248 4800, mån–fre kl. 9–18, samtalspris msa/lna.

Kontakta Spärrtjänsten omedelbart om din telefon försvinner för att spärra uppgifterna. Utomstående kan dock inte se dina kortuppgifter eller betala med din telefon utan identifiering, eftersom det bara lyckas med ditt ansikte eller fingeravtryck. Kontakta genast spärrtjänsten även om kortet försvinner.

Spärrtjänstens telefonnummer:

Från Finland, tfn 020 333
Från utlandet, tfn +358 20 333

Det kostar inget att använda Google Pay.

Den fungerar i alla Android-smarttelefoner och -pekdatorer med operativsystemet Android Lollipop 5.0 eller nyare. Betalningar i betalterminaler förutsätter också att telefonen har NFC-egenskapen (Near Field Communication). Du kan kontrollera detta i telefonens inställningar.

Det är säkert att använda Google Pay. Google Pay skickar inte kortnumret med betalningen. I stället används ett virtuellt kontonummer. Dina kortuppgifter förvaras säkert, och utomstående har inte åtkomst till dem via telefonen eller smartklockan.

Med hjälp av appen Find My Device hittar du telefonen och kan låsa den. (www.google.com/android/devicemanager ). Du kan också söka efter enheten med kommandot ”Find my phone”, varefter Google visar telefonens position på en karta. Du behöver inte spärra kreditkortet.

Kontakta Spärrtjänsten omedelbart om din telefon försvinner för att spärra uppgifterna. Utomstående kan dock inte se dina kortuppgifter eller betala med din telefon utan identifiering, eftersom det bara lyckas med ditt ansikte eller fingeravtryck. Kontakta genast spärrtjänsten även om kortet försvinner.

Spärrtjänstens telefonnummer:

Från Finland, tfn 020 333
Från utlandet, tfn +358 20 333

Google Pay är en lättanvänd och praktisk sätt att betala i butiker, nätbutiker och appar med Android-enheter.

Betalterminalen signalerar att betalningen har accepterats. På webben får du ett meddelande om betalningen.

När du använder Google Pay i butiker behöver du inte bekräfta betalningar. Det räcker med att du låser upp telefonen och placerar den i närheten av betalterminalen.

När du shoppar på webben ska du som betalningssätt välja Google Pay och följa instruktionerna.

För att använda Google Pay behöver du POP Bankens betalkort och en Android-smarttelefon eller -smartklocka med operativsystem version 5.0 eller nyare. Telefonen ska ha NFC-egenskapen (Near Field Communication). Du kan kontrollera detta i telefonens inställningar.

Du kan använda tjänsten med POP Bankens alla Visa-kort.

Du kan lägga till flera kort i Google Wallet.

Google Pay har samma betalningsgränser som ditt kort, dvs. betalningen får inte överstiga kortets dagliga bruksgräns eller eventuella bruksgräns för kontot eller kortet. Den normala gränsen för kontaktlös betalning på 50 euro gäller inte Google Pay.

Vår kortkundstjänst betjänar vardagar kl. 9–18 på numret 010 2484 800 (samtalspris msa/lna). Vi betjänar också i chatten på www.poppankki.fi.

Med credit avses POP Visa-kortets kreditegenskap. Genom att köpa på kortets credit-sida får du i genomsnitt 40 dagars ränte- och avgiftsfri betalningstid. Du kan betala fakturan på en gång eller göra det i mindre rater. Med credit får du det bästa inköpsskyddet om det dyker upp problem med köpta produkter eller tjänster. 

Med debit avses inköp som debiteras direkt på bankkontot. För inköp görs en täckningsreservering, varvid kontots saldo kontrolleras och summan reserveras på kontot. I allmänhet sker debiteringen följande dag eller inom några dagar. 

Vilken är skillnaden mellan POP Visa credit och debit? Vad betyder credit och debit? Läs mer. 

Placera ett kort med funktionen för kontaktlös betalning tillräckligt nära betalterminalen på det ställe där du ser symbolen för kontaktlös betalning. Stället finns i allmänhet på terminalens vänstra sida eller på skärmen.

Vänta medan terminalen sköter transaktionen. När betalningen är klar meddelar terminalen att du kan avlägsna kortet.

Så simpelt är det! Om terminalen förkastar transaktionen men du vet att du har tillräckligt med täckning på kontot, kan du testa att betala inköpen med pinkoden. Betalterminaler frågar regelbundet efter pinkoden av säkerhetsskäl.

Pinkoden efterfrågas av säkerhetsskäl, dvs. för att säkerställa att kortet används av rätt innehavare.

Betalningsfria månader

Du kan ansöka om två betalningsfria månader om året, men de får inte följa på varandra. Räntan på den använda krediten löper under den betalningsfria månaden. Själva ändringen är avgiftsfri.

Du kan ansöka om betalningsfria månader genom att ringa Visas kundtjänst (tfn +358 9 6964 6012) eller kontakta din POP Bank till exempel via nätbanken eller POP Mobil.

Ändra minimiamorteringsprocenten

Om du väljer minimiamorteringsprocenten (5 %) kan du amortera på kortkrediten måttligt. Då blir det pengar över också till annat. Observera att du ska välja minimiamorteringsprocenten innan fakturan bildas. Även denna ändring är avgiftsfri.

Du kan ändra minimiamorteringsprocenten genom att ringa Visas kundtjänst (tfn +358 9 6964 6012).

Förflyttning av förfallodag

Ibland underlättas läget om fakturornas förfallodagar synkroniseras med lönedagar eller andra dagar då pengar sätts in på kontot. Du kan ändra förfallodagen för Visa-fakturan genom att ringa Visas kundtjänst (tfn +358 9 6964 6012) eller kontakta din POP Bank till exempel via nätbanken eller POP Mobil.

Ändring av kreditgränsen

Du visste väl att du när som helst kan höja kortets kreditgräns avgiftsfritt. Ansök om höjning av kreditgränsen genom att kontakta din POP Bank till exempel via nätbanken eller POP Mobil.

Betalningsavtal

Om du vet att du inte kan betala hela fakturan på en gång, kan du kontakta Visas kundtjänst för att ingå betalningsavtal. Under betalningsavtalets giltighetstid avbetalar du fakturan i personligen överenskomna rater. Du kan avtala om mindre rater före eller efter mottagandet av fakturan. Betalningsavtal är en avgiftsbelagd tjänst.

Kontakta Visas kundtjänst för att ingå betalningsavtal.

Visa-kundtjänst
+358 9 6964 6012
Mån–fre kl. 8–20

Om det finns felaktiga korttransaktioner på ditt kortkonto, ska du logga in i reklamationstjänsten för kort med dina POP nätbankskoder och göra en e-reklamation. Det här är det snabbaste sättet att få en kortreklamation behandlad.

Du kan logga in i reklamationstjänsten på https://korttireklamaatio.nets.fi/

Via reklamationstjänsten kan du reklamera korttransaktioner på både Debit- och Credit-sidan. Notera att om det finns transaktioner på ett kombikorts bägge sidor, ska du göra två separata reklamationer.

Om du inte har POP Bankens nätbankskoder, kan du be din bank (även via chatten) ge dig reklamationsblanketten för Debit-transaktioner eller fylla i reklamationsblanketten för Credit-transaktioner på https://www.nets.eu/fi-fi/asiakaspalvelu/Pages/Oikaisupyyntö.aspx

Ta del av ifyllningsanvisningarna på blanketterna.

Om reklamationen gäller en funktionsstörning i Automatias Otto.-automat ber vi dig fylla i reklamationsblanketterna.

Allmänna kortvillkor och kortinnehavarens skyldigheter

Du kan ge fullmakt för e-faktura i nätbanken.

Du kan ändra Visa-kortets kreditgräns i nätbanken eller genom att kontakta kortkundstjänsten eller din POP Bank.

Om du vill ändra minimiamorteringsprocenten, kan du göra det i nätbanken eller kontakta kortkundstjänsten.

Du kan göra det i nätbanken eller kontakta kortkundstjänsten.

Om du vill ha en betalningsfri månad, kan du göra det i nätbanken eller kontakta kortkundstjänsten.

En betalningsfri månad anknyter till kortets kreditegenskap. Det innebär att du får en Visa-faktura på normalt sätt, men minimiamorteringen är 0 euro, dvs. du kan överföra hela fakturabeloppet till Visa-krediten, om din kreditgräns möjliggör det. Du kan ha två betalningsfria månader om året, men de får inte följa på varandra.

Med POP Bankernas Visa-kort kan du i samband med inköp ta ut kontanter. Du kan göra det på både kortets Debit- och Credit-sida. POP Bankernas Visa-kort är med i tjänsten Osta ja Nosta i hela Finland, men det är inte obligatoriskt för butikerna att tillhandahålla tjänsten.

I utlandet är tjänsten inte tillgänglig. Tjänsten Osta ja Nosta (s.k. Cash Back) går ut på att kortinnehavaren köper varor eller tjänster och tar i samband med betalningen ut kontanter vid butikskassan. Inköp är alltid obligatoriskt, det går inte enbart att ta ut kontanter vid butikskassan. Den största tillåtna uttagsgränsen är 400 euro, men butiken kan ha en lägre gräns.

Med POP Bankernas Visa-kort kan du i samband med inköp ta ut kontanter med alla kort.

Du kan ändra de dygnsspecifika säkerhetsgränserna för POP Bankens betalkort i POP Mobil eller nätbanken. Ändringarna träder i kraft omedelbart. Om du inte har tillgång till POP Mobil eller nätbanken, kan du kontakta vår kortkundstjänst.

Om du vill byta ett betalkort till ett annat kort, till exempel ett Debit-kort till ett Credit/Debit-kort, kan du göra kortansökan i nätbanken. Du kan också kontakta vår kortkundstjänst eller din bank, som berättar hur du ska gå till väga. 

Kom ihåg att avsluta ditt gamla kort, om du inte längre behöver det. 

Du kan fylla i kortansökan i nätbanken, ringa vår kortkundstjänst eller lämna in ansökan på ett kontor. 

Om pinkoden låser sig vid butikskassan, kan du låsa upp den i en Otto.-kontantuttagsautomat genom att ange rätt pinkod. Du kan också kontakta vår kortkundstjänst. 

Om du har glömt kortets pinkod kan du beställa en ny via vår kortkundstjänst. En serviceavgift enligt prislistan tas ut för beställningen. 

Du kan beställa ett nytt kort med samma nummer på bankkontoret. Pinkoden för ett kort med samma kortnummer ändras inte. Banken kan debitera en serviceavgift för förnyelse av bankkort enligt prislistan.

Om du tappar kortet ska du genast ringa spärrtjänsten för betalkort 020 333 (från utlandet +358 20 333). Numret betjänar 24 h/d. Spara numret i din telefon.

Kortet kan spärras med personbeteckningen, så du behöver inte kortnumret för att göra det. Du kan också kontakta vår kortkundstjänst på 010 2484 800 under dess öppettider. Ett nytt kort med nytt nummer beställs i stället för det som tappats eller stulits. Du får också en ny pinkod. 

Det här beror på kortprodukten. Electron är ett online-kort, d.v.s. kortet bekräftar alla köp direkt. Efter att man spärrat kortet kan man inte mer betala med kortet. Debit -kortet kan tillåta ett par betalningar utan PIN-kod efter att kortet är spärrat, men även i dessa fall är risken hos banken, inte hos kunden. Då kortet förvaras säkert och kunden direkt meddelar banken om kortet förkommit, kan kunden vara lugn.

I Finland är största delen av små kortbetalningar kontaktlösa betalningar. Av alla kortbetalningar är redan över 40% kontaktlösa betalningar.

Kontaktlös betalningsegenskap finns i regel på alla betalkort och blir allt vanligare i betalterminaler. Man behöver inte använda kontaktlös betalning om man inte vill det.

Kontaktlös betalning är minst lika säkert som andra kortbetalningar. P.g.a. att snokande av PIN-koder minskat, kan man säga att kontaktlös betalning höjer säkerheten för kortbetalningar. För att säkerställa säkra betalningar med kortet, frågar betalterminalen med jämna mellanrum efter PIN-kod.

Antalet köp kan variera p.g.a. att kortet har en del olika gränser för att säkerställa säkra betalningar. Därför är det omöjligt att säga hur många köp kunden kan göra, innan kunden bör slå in PIN-koden. Mindre köp kan göras fler gånger och större köp färre gånger. I allmänhet rör det sig om några betalningar i rad.

Gränsen finns, så att kunden ska ha möjlighet att bekräfta större betalningen på ett säkert sätt. Tills vidare finns det inte i Finland ett sätt att i samband med kontaktlös betalning använda PIN-kod för att bekräfta köpet och därför måste det finnas en övre gräns för betalningar. Då summan överstiger gränsen för kontaktlös betalning bör kortets chip läsas i betalterminalen och köpet bekräftas med PIN-kod. Då man betalar med mobilen kan man bekräfta köpet via en applikation och då lyckas även större betalningar.

Gränsen kan variera mellan olika länder, i Finland är gränsen 50 euro.