Hoppa till innehåll
Fonduppdrag är inte möjliga mellan mån 30.12 kl. 14.30 och tis 31.12 kl. 15.00

Bankärenden i corona-tider

Coronaviruset har försatt finländarna i en exceptionell situation, som också påverkar uträttandet av bankärenden. Trots att det är bäst att undvika att besöka kontoren hjälper vi ändå liksom tidigare, och alla banktjänster fungerar normalt. 

På den här sidan har vi sammanfattat tips för hur du sköter bankärenden smidigt.  Följ sidan även i fortsättningen, för vi uppdaterar den både med mera anvisningar och länkar.

Hur kan vi hjälpa dig?

Betalningsfria månader

Du kan ansöka om två betalningsfria månader om året, bara du kommer ihåg att de inte får följa på varandra. Under en betalningsfri månad växer den använda krediten med ränta. Själva ändringen är avgiftsfri.

Du kan be om betalningsfria månader genom att ringa Visa-kundtjänsten (telefon: +358 10 248 4800 ) eller genom att kontakta din egen POP Bank till exempel via nätbanken eller POP Mobil

Minimiamorteringsprocent

Genom att ställa in minimiamorteringsprocenten på minimal (5 %) kan du amortera kortkrediten på ett måttfullt sätt. Då blir det pengar över också för andra saker i livet. Observera att ändringen av minimiamorteringsprocenten måste göras redan innan fakturan bildas. Den här ändringen är också avgiftsfri.

Du kan ändra minimiamorteringsprocenten genom att ringa Visa-kundtjänsten (telefon: +358 10 248 4800).

Ändra förfallodag

Ibland hjälper det att ändra förfallodagen för fakturor så att de passar bättre till inkomsterna. Du kan ändra förfallodagen för Visa-fakturan genom att ringa Visa-kundtjänsten (telefon:  +358 10 248 4800) eller genom att kontakta din POP Bank till exempel via nätbanken eller POP Mobil.

Ändring av kreditlimit

Visste du att du kan höja kreditlimiten för kortet när som helst och ändringen är avgiftsfri? Be om höjning av kreditlimiten genom att kontakta din POP Bank till exempel via nätbanken eller POP Mobil.

Betalningsavtal

Om du vet att du inte kan betala hela slutsumman på en faktura på en gång, kontakta Visa-kundtjänsten för att ingå ett betalningsavtal. Under betalningsavtalet amorterar du fakturan med en individuellt överenskommen betalningspost. Du kan avtala om en mindre post före eller efter att du tagit emot fakturan. Ett betalningsavtal är en avgiftsbelagd tjänst.

Kontakta Visa-kundtjänsten för att ingå betalningsavtal.

Visa-kundtjänsten
+358 10 248 4800
Mån–fre 9–18
0,0835 €/samtal + 0,1669 €/min

POP Banken är flexibel vid ekonomiska konsekvenser av coronaviruset och beviljar sina privat- och företagskunder amorteringsfria perioder. 

Ansökningarna behandlas i snabbare tempo. Du kan även ansöka om en amorteringsfri period direkt i din nätbank via fliken Lån. Välj det lån som du ansöker om amorteringsfrihet för, och ansök om ändring för det. 

Innan du ansöker om amorteringsfrihet, kontrollera att dina kontaktuppgifter i nätbanken är aktuella. Banken beslutar alltid från fall till fall om eventuella avgifter som gäller beviljande av amorteringsfria perioder och ändring av låneprogram.

På grund av situationen som coronaviruset föranleder ber vi er undvika att besöka kontoren. Dessutom lönar det sig att utnyttja våra nät- och mobiltjänster såsom POP Nätstund, nätbanken och POP Mobil. Också på POP Bankerna arbetar personer som hör till riskgrupper, och därför kan en del av kontoren vara stängda när bankrådgivarna distansarbetar.

Om det är nödvändigt att besöka banken, kontakta helst din bank per telefon först och försäkra dig om att det går att uträtta ärenden på kontoret. På grund av situationen kan kontorens öppettider vara avvikande och variera när situationen ändras.

Tips för dagliga betalningar och bankärenden  

  • När du betalar, använd helst alltid egenskapen kontaktlös betalning på bankkortet.  På så sätt undviker du och kassapersonalen att hantera kontanter.  Kontaktlös betalning är också i övrigt säker och praktisk.
  • I stället för kontanter lönar det sig överlag att betala med POP Visa-kort och utnyttja antingen debet- eller credit-egenskapen. 
  • Penningöverföringar till vänner och närstående kan du sköta via mobilbanken eller mobilbetalningsappen. Banköverföringar som gjorts före klockan 13.00 kommer fram samma dag. SEPA-expressbetalningar och överföringar via  mobilbetalningsappen överförs omedelbart.
  • Under en POP Nätstund kan du träffa din egen banktjänsteman via distansförbindelse. 
  • POP Mobil är POP Bankens avgiftsfria serviceapp för iOS- och Android-telefoner. Utöver dagliga bankärenden kan du följa dina fonder i realtid.
  • Om du behöver uträtta ärenden på banken, desinficera händerna före och efter mötet.
  • I stället för att skaka hand är det bra att nicka som hälsning.

Frigöra en låst användarkod

Läs mera