Så här identifierar du bedrägerimeddelanden
Fick du ett suspekt meddelande från banken? I det här blogginlägget lär vi dig identifiera bedrägerimeddelanden med hjälp att ett äkta fall.
Nätfiske hör till vanligaste formerna att komma åt bankuppgifter. Under årens lopp har nätfiskemeddelandenas kvalitet blivit bättre och därför kan det vara allt svårare att avgöra om ett meddelande är äkta eller inte. Eftersom bedrägerimeddelanden blir allt vanligare är det dock viktigt att lära sig att upptäcka dem.
Så här upptäcker du bedrägerier
Det finns flera sätt att kontrollera om ett e-postmeddelande är äkta eller ett bedrägeri.
Kriminella aktörer på webben ändrar ofta avsändarens namn så att avsändaren ser ut som en riktig bank. Det är alltid bra att kolla avsändarens e-postadress, även om också den kan förfalskas. Till exempel adressen för POP Bankens meddelanden slutar alltid med @poppankki.fi. Om adressen har ett annat suffix är det fråga om bedrägeri.
Det är också bra att fästa uppmärksamhet vid meddelandets ämne och innehåll. Kriminella aktörer vädjar ofta till brådska och uppmanar mottagaren att agera snabbt. Om meddelandet till exempel hotar med att tjänsten eller kortet spärras om mottagaren inte besöker en viss webbplats via en länk i meddelandet är det fråga om nätfiske. Andra alarmerande tecken är skrivfel och uselt språk. Banken ber inte heller mottagare att radera sina meddelanden.
Det gäller att vara alert med länkar i meddelanden. Banken skickar aldrig länkar till nätbankens inloggningssida. Man kan kontrollera den riktiga adressen för en länk genom att placera muspekaren på länken eller trycka länge på den om man använder en pekskärm.
Förutom per e-post förekommer nätfiske bland annat per e-post och telefon samt via sökmaskiner och sociala medier. Även i dessa situationer gäller det att vara på sin vakt och logga in i nätbanken endast via bankens genuina webbplats och inte via länkar eller sökmaskiner. Om man stöter på suspekta meddelanden och webbplatser är det alltid värt att tänka efter två gånger innan man klickar på något.
Vad göra om man stöter på ett nätfiskemeddelande i bankens namn?
Klicka inte på länkar och svara inte på suspekta meddelanden. Informera också gärna din bank om suspekta meddelanden. Du kan informera POP Banken om nätfiske på turvallisuus(at)poppankki.fi.
Om nätfisket sker per sms eller via sociala medier kan du skicka en skärmdump om meddelandet. Du kan foga ett nätfiskemeddelande som skickats per e-post till meddelandet, om möjligt. I de flesta e-postprogram gör man det genom att skapa ett nytt meddelande till vilket man drar och släpper nätfiskemeddelandet. Om detta inte lyckas kan det ursprungliga nätfiskemeddelandet också vidarebefordras till banken. Det är viktigt att banken får länkens adress så att den falska webbplatsen kan stängas så snabbt som möjligt.
Kom ihåg detta för att undvika bedrägerier:
- Banker ber aldrig om nätbankskoder, kortuppgifter eller personbeteckning per e-post eller telefon.
- Logga in i nätbanken direkt via bankens webbplats, aldrig via en länk som du fått per e-post eller via en sökmaskin.
- Förvara dina personliga bankkoder och lösenord omsorgsfullt. Lämna aldrig ut dem till andra.
- Lämna inte dina kort- eller ID-uppgifter till webbplatser eller e-tjänster om du inte vet att de är säkra.
- Det säkraste sättet att sköta personliga bankärenden är att skicka meddelanden via nätbanken eller meddelandefunktionen i POP Mobil. Där kan du också se bankens meddelanden till dig.
- Vidarebefordra suspekta meddelanden per e-post till turvallisuus@poppankki.fi.
Ytterligare information om bedrägeriförsök och säkert agerande i bankärenden