Hoppa till innehåll
Serviceavbrott i bankens tjänster söndag 24.11.2024 kl. 5.00–15.15 

Hur min användning av kort förändrades under coronaåret

Redan före coronaviruspandemin hade mitt shoppande i fysiska butiker minskat betydligt, och lockdown på våren minskade mina butiksbesök ytterligare. Å andra sidan har smidiga inköp på nätet bidragit till planeringen av familjens vardag oberoende av coronaviruspandemin. 

Jag har beställt allt mellan himmel och jord på nätet – kläder, skor, möbler, heminredningsprodukter, fritidsutrustning åt barnen, julklappar och födelsedagsgåvor. Även distansarbetarens lunch beställs på nätet och levereras till dörren. Familjens mat för veckan beställer jag också i en nätbutik. Under året har jag till 100 procent fått det som jag beställt, och 99 procent av varorna har levererats snabbt. Bara några produkter har jag returnerat. Med andra ord har största delen av varorna motsvarat beskrivningen. Lätt och smidigt? Jag anser att ja! 

Nätbutikernas leveranshastighet har utvecklats med tiden, och i dag finns det flera leveranssätt. I mitt fall underlättas shoppingen i nätbutiker ytterligare, eftersom det finns en paketautomat i huset där jag bor. Jag hämtar alltså beställningarna i husbolagets postrum några våningar lägre ner. Alltid är det så klart inte så här lätt, men var och en hittar säkert ett lämpligt leveranssätt bland alternativen, och enligt mina erfarenheter fungerar också hemtransport relativt smidigt. 

Kredit på kredit 

Jag betalar alltid med kreditkort på webben. Som kund ger kreditkort mig säkerhet, om till exempel en vara inte levereras eller om säljaren eller tjänsteleverantören plötsligt försätts i konkurs. Kreditkortet fungerar också som en daglig reservfond, som är tillgänglig vid behov. Därför har jag valt kreditgränsen enligt det värsta scenariot, dvs. så att den är tillräckligt hög med tanke på överraskande större inköp. Eftersom kreditgränsen inte påverkar månadsavgiften för kortet, är det bättre att vara förberedd. Priset är ju detsamma oberoende av kreditbeloppet. 

Som minimiamortering har jag i sin tur valt den lägsta procenten. Då kan jag själv styra min ekonomi och fatta beslut enligt den rådande situationen och välja om jag betalar minimiamorteringen eller hela räkningen eller något där emellan. Jag behåller alltså beslutsfattandet i mina egna händer, vilket ger flexibilitet i olika situationer. 

En sak som jag inte kan ersätta med nätbutiker är kaféer. Som en vän av kaffe besöker jag ett bra kafé nästan varje vecka för att dricka en latte. Även på kaféer betalar jag så klart hygieniskt och säkert med kort. 

Men nu är det dags att planera nästa veckas matlista och göra beställningen på webben! 

 

Text: Harriet Gabrielsson, expert på POP Bankens kort 

Välkommen att bli vår kund

Ta kontakt