Hoppa till innehåll

I Kauhajoki utbildas finländska proffs inom spelbranschen – maskoten inspirerar till plattformsspel och myntjakt

”Ni har ju redan hunnit långt”, utbrister Suupohjan koulutuskuntayhtymä Vuoksis lektor i IT-teknik Sakari Äijö. En jättetärning kastas ut på spelarenan, gruppmedlemmarna som utvecklat mångspelet för Android-enheter ler. ”Det har verkligen hänt mycket på en vecka. I utomståendes ögon kan spelet ännu se lite halvfärdigt ut, men när man vet vad det krävt av studerandena verkar spelet mycket lovande".

Spelet som inspirerats av Monopol har orsakat utvecklarna en hel del huvudbry. För Android-enheter finns det inte så många spel för flera spelare, och orsaken börjar också bli klar för de unga studerandena på Vuoksi. De tänker ändå fixa det. ”Det bästa här är uttryckligen att studerandena undersöker saker med fräscha ögon och saknar erfarenhetsbaserade begränsningar”, säger Äijö.  

Bankens briefing resulterade i ett antal custom-spel  

Tomi Saarijärvi från POP Banken Suupohjas marknadsföring har tidigare undervisat studerande på Vuoksi i bland annat 3D-modellering. Tomis intresse och bankens behov av att aktivera kunder på olika sätt bildade en naturlig bro till att starta ett utbildningsavtalsprojekt för studerande inom programvaruutveckling.  

Banken önskade sig antingen ett kortare spel som till exempel kan spelas på mässor eller ett längre spel som kan laddas ner från en appbutik. Spelet skulle innehålla element från bankens grafiska image, men i övrigt fick studerandena fria händer.  

2D-plattformsspelet POP! Utvecklargruppen bakom spelet Hop to the top valde POP Banken papegojmaskot Poppikaija till huvudfigur i spelet. Maskoten ska inom en viss tid söka efter fjädrar. Stigande vatten ser till att det inte finns någon möjlighet att återvända till startplatsen. Studerandena har också gjort spelet spelbart förutom på finska även på svenska och engelska.  

”Jag ansåg att språkfrågan var viktig från första början, eftersom banken också har kunder som talar andra språk än finska. Alla kunder ska kunna spela det”, konstaterar Salla Oravamäki som är medlem i gruppen POP! To the top.  

Även kodning är ett kundserviceyrke 

Enligt Sakari Äijö är ett av projektets viktigaste resultat att man lyssnat på kundernas önskemål. ”Vi vill ge studerandena en genuin bild av arbetslivet och hjälpa dem att förstå vikten av kundservice. Att anamma och följa anvisningar är en väsentlig del av dagens arbetsliv. Arbetet som kodare utgör en del av en helhet där det gäller att inse vad det hela består av och hur var och en kan bidra till resultatet.” 

Spelreglerna för Myntjakten, som utvecklats för pekdatorer, är simpla. Spelaren kommer till ett virtuellt bankkontor och börjar leta efter mynt som gömts på olika platser. Ibland börjar testspelaren undersöka rummen i byggnaden, vilket leder till att endast fyra mynt hittas inom den utsatta tiden. Upptäckten av maskoten Poppikaijas hemliga patiensrum ger dock bonuspoäng. Spelutvecklarna följer noggrant med testspelarna för att finslipa resultatet.  

kolikkojahti-peli

Tidsscheman som håller  

Även en simpel spelidé kan kräva en hel del arbete. Ordföranden för Myntjakt-gruppen Sauli Hanell berättar att han vid sidan av spelutveckling lärt sig mycket om medmänniskor och grupparbete. Även följandet av andra gruppers arbete samt utbytet av erfarenheter och idéer har bidragit till det egna arbetet.  

Skolan har uppmuntrat till frihet i arbetet, vilket till exempel Salla Oravamäki har förståelse för: ”Olika grupper arbetar på olika sätt. Bankens briefing gav oss en hel del friheter, vilket lett till att vi själva måste organisera arbetet för att bli klara med spelet.  

”Vi håller dock fast vid tidsschemat. Det är viktigast. Även kreativt arbete måste följa tidsscheman”, säger den erfarna projektövervakaren Sakari Äijö med glimten i ögat.  

poppikaijan salainen huone
Poppikaija finss från Myntjaktens hemligt rum

 

 

 

 

Välkommen att bli vår kund

Ta kontakt