Kännetecken hos bluffmeddelanden:
Meddelandet innehåller länkar
Banken skickar aldrig meddelanden med länkar till nätbanken eller i vilka du ombes att bekräfta dina uppgifter via en länk. Det gäller att förhålla sig misstänksamt till alla sådana meddelanden och aldrig klicka på länkar eller bilagor i dem.
POP Banken sköter kundkommunikationen i första hand via nätbanken eller POP Mobil. Du kan alltid kontrollera meddelanden som skickats till dig via dessa kanaler.
Kontrollera länkens adress
Fäst uppmärksamhet vid vart länkarna i meddelandet leder. När du placerar muspekaren på länktexten ser du om länken leder till en bekant webbplats eller en suspekt adress. En suspekt adress är ett tydligt tecken på bedrägeriförsök.
Klicka aldrig på suspekta länkar. Länken leder dig till en sida som ofta liknar en nätbanks eller myndighets inloggningssida eller en sida där man väljer identifieringssätt. Om du råkar hamna på en sådan sida ska du kontrollera adressen i webbläsarens adressfält. Lämna okända och suspekta sidor.
Kontrollera adressen från vilken meddelandet skickats
Det är lätt att skapa e-postmeddelanden som ser ut att ha skickats av POP Banken eller en myndighet. Uppgifterna om avsändaren visas på varierande sätt i olika enheter och e-postprogram, men när man kontrollerar avsändarens faktiska adress märker man att meddelandet kommer från en främmande adress. Fäst med andra ord uppmärksamhet vid avsändarens faktiska adress och inte vid det namn som står i avsändarfältet.
Meddelandenas språk och utseende
Språket i bluffmeddelanden är ofta ganska bra, och till utseendet och språket kan de rätt långt verka ha skickats av din bank, en annan bank, en myndighet eller en nätbutik. Fäst dock uppmärksamhet vid språket, stavningen och böjningen av orden. Ett meddelande som innehåller skrivfel, konstigt stavade namn och säreget språkbruk tyder ofta på att det är fråga om ett bluffmeddelande som översatts maskinellt. Ett avsiktligt påskyndande tonfall bör också väcka misstankar.
Meddelandet kan innehålla din banks eller en myndighets logotyper. Ibland används samma bluffmeddelande med små modifikationer i flera bankers namn, vilket innebär att hänvisningar till fel bank eller fel kontaktuppgifter kan avslöja meddelandets sanna karaktär.
Kontrollera meddelandet med den påstådda avsändaren
Om du misstänker att ett meddelande inte är äkta kan du kontakta oss via chatten på vår webbplats eller din bank till exempel via nätbanken eller POP Mobil.
Vidarebefordra meddelandet till POP Banken
Skicka meddelandet till turvallisuus@poppankki.fi. Notera att förfrågningar inte besvaras från denna adress, utan den är endast avsedd för rapportering av bedrägeriförsök.
Exempel på bluffmeddelande