Hoppa till innehåll
Fonduppdrag är inte möjliga mellan mån 30.12 kl. 14.30 och tis 31.12 kl. 15.00

Sydbottens Andelsbanks grundläggande bankverksamhet fortsatte med stark tillväxt – Balansräkningen överskred milstolpen en miljard

Sydbottens Andelsbanks affärsverksamhet utvecklades i enlighet med tillväxtstrategin. Resultatutvecklingen var också exceptionellt stark, då bankens rörelseresultat var 11,0 miljoner euro. Bankens balansräkning ökade med 9,5 % och uppgick vid räkenskapsperiodens slut till 1,04 miljarder euro. Bakgrunden till balansräkningens tillväxt finns i en god utveckling av den grundläggande affärsverksamheten. Kreditstocken ökade med 13,7 % och inlåningsstocken med 3 %. Även antalet kunder i banken utvecklades positivt. Antalet aktiva kunder ökade med 3,4 % till 29 760 kunder.

"Under 2021 var affärsverksamhetens tillväxt och de ekonomiska nyckeltalen exceptionellt starka. Aktiviteten i affärsverksamheten var exceptionellt stark hela året såväl bland bankens nuvarande som bland nya kunder. Bankens kapitaltäckning utgjorde 23,1 %, vilket talar om att banken fortfarande är mycket solvent", konstaterar verkställande direktören Timo Kalliomäki. Bankens rörelsevinst ökade med 7,9 miljoner euro jämfört med föregående år, vilket beror på att affärsverksamheten utvecklats starkt, på nettoavkastningens uppgång i investeringsverksamheten, samt på en post av engångsnatur som hör till ett avtal om reform av basbanksystemet som hävts.

Efterfrågan på kredit fortsatt stark

"Nya krediter beviljades för 267 miljoner euro, vilket är en ökning på 64 miljoner euro jämfört med föregående år. Av de nya krediterna utgör andelen bolån mer än hälften. Den starka tillväxten i utlåningen påverkades utöver av de egna kundernas investeringsvilja av de nya kunder som övergått till banken. Banken fick under året 2 555 nya kunder, av vilka företagskundernas andel var 569", berättar Kyösti Kuusinen som ansvarar för Företagsaffärsverksamheten. Den kraftiga tillväxten i antalet kunder är en följd av att kunderna sätter värde på bankens servicekoncept, som alltid, oberoende av kanal, grundar sig på personlig service.

Coronans effekter fortfarande måttliga – Utvecklingen för lantbrukskundernas lönsamhet följs med bekymmer och banken efterlyser åtgärder från hela livsmedelskedjan.

"Den utdragna coronapandemin har ställt till förtret för vår kundkrets, men effekterna har fortfarande varit mindre än befarat. Sysselsättningsläget är för närvarande mycket gott, vilket för sin del har ökat den ekonomiska aktiviteten. För närvarande följer man mycket noggrant hur lantbrukskundernas lönsamhet utvecklas. De snabbt ökande produktionskostnaderna och producentpriserna som stampar på stället är en ekvation som inte är hållbar i längden. Producentprisernas utveckling har släpat efter mycket i Finland jämfört med till exempel övriga Europa. En enskild banks möjligheter att påverka producentprisernas utveckling är obefintliga, men banken hoppas att hela livsmedelskedjan från producenter till affärer skulle samlas kring samma bord för att förhandla om åtgärder för att rätta till snedvridningen och trygga självförsörjningen av inhemsk produktion av mat också i framtiden", konstaterar Kalliomäki och Kuusinen.

Stark satsning på företags- och lantbrukskunder samt på digitala banktjänster syntes i verksamheten

Banken lyckades enligt sin förnyade strategi utöka antalet företags- och lantbrukskunder, vilket visar att banken lyckats i sin strategi. Det är frågan om tillväxt i företagssektorn andra året i följd. Det finns också efterfrågan på servicekonceptet i bankens nya digikontor POP Easy. Banken fick cirka 500 nya kunder i digikontoret, och digikontoret svarade till exempel för en tredjedel av hela bankens tillväxt i kreditvolymen. Det finns en snabbt ökande efterfrågan på personlig service på webben, och den tillväxten stöds av den pågående coronapandemin.

Servicestället i Rovaniemi öppnade dörren i våras, och i mars öppnas dörrarna till servicestället i Björneborg

Banken informerade för ett år sedan om att två nya verksamhetsställen öppnas. I Rovaniemi öppnades dörrarna efter påsken, och nu kan man med den korta erfarenheten konstatera att det ledde till framgång att öppna servicestället. I Rovaniemi finns det efterfrågan på en ny aktör, och vi har inte behövt marknadsföra vår existens, eftersom den naturliga efterfrågan bland kunderna har varit mycket livlig ända sedan starten.

Rekryteringarna till verksamhetsstället i Björneborg är klara och lokalen renoveras som bäst. Verksamhetsstället öppnas genast i mars efter det att renoveringen är klar.

Mer information:
Timo Kalliomäki
tfn 040-5232068
email: timo.kalliomaki@poppankki.fi

Välkommen att bli vår kund

Ta kontakt