En riksomfattande bankundersökning har publicerats: POP Banken har de nöjdaste kunderna inom sektorn
EPSI Rating, som undersöker kundnöjdheten inom olika sektorer, har publicerat sin nyaste rapport om banksektorn. Enligt den fick POP Banken det bästa övergripande betyget bland finländska banker av privat- och företagskunder.
”EPSI Ratings undersökning är en viktig serviceindikator för oss. Servicelöftena ska infrias vid dagliga möten med kunder. Därför är det en utmärkt prestation av vår personal att vi kunde förbättra våra resultat från året innan”, säger POP Bankcentralens affärsdirektör Nuutti Härmä.
I EPSI Ratings undersökning om bank- och finanssektorn var POP Bankens betyg enligt privatkunder 82,7, medan medelbetyget för sektorn var 75,9. Enligt företagskunder var POP Bankens betyg 78,7, medan medelbetyget för sektorn var var 73,3. Sammanlagt 85,5 procent av POP Bankens privatkunder och 82,4 procent av POP Bankens företagskunder skulle rekommendera banken för personer de känner, medan motsvarande siffra för hela sektorn var 77,5 respektive 74,0 procent.
Lagom stor, lätt att ha att göra med och kompetent
"Enligt undersökningen värdesätter kunder smidiga tjänster och kompetenta ekonomiska råd när de behöver det. I den öppna responsen fick i synnerhet POP Bankens snabba beslutsfattande och lokalkännedom beröm. Trots att många numera sköter sina bankärenden på webben är den personliga kontaktpersonen viktig. Detta ger kundrelationen kontinuitet”, säger POP Bankcentralens kundrelationschef Milla Ahlsten.
I EPSI Ratings undersökning bedöms bankerna i fem kategorier, vilka är image, förväntningar, produkt- och servicekvalitet, förhållande mellan kvalitet och pris samt kundnöjdhet och -lojalitet. Sammanlagt 1 214 personer intervjuades i EPSI Ratings undersökning bland företag i juni–augusti 2024. Sammanlagt 1 514 finländare som fyllt 18 år intervjuades i undersökningen bland privatpersoner i maj–augusti.