Hyppää sisältöön
Häiriö verkkopankin korttipalveluissa
Kaksivärinen tausta

Usein kysyttyjä kysymyksiä - Tilit, kortit ja maksut

Usein kysyttyjä kysymyksiä tilien, korttien ja maksujen tiimoilta.

Aiheet

Tilin tilitapahtumista muodostuu kuukausittain tiliote. Verkkotiliotteet löytyvät POP Pankin verkkopankista valitsemalla Tilit ja kortit ja Verkkotiliotteet, josta nämä voidaan tallentaa omaan arkistoon tietokoneella pdf-muotoon. Verkkotiliotteet ovat haettavissa ja tallennettavissa verkkopankista kuluvan ja edellisen vuoden ajalta.

Verkkopankista tallennettu tiliote käy esimerkiksi Kelan toimeentulotuen hakijalle liitteeksi, koska siinä näkyy: tilinumero, tilin omistaja, tilin alku- ja loppusaldo, tilin käyttötarkoitus, tilitapahtumat katkeamattomana luettelona ja tieto siitä, miltä ajalta tiliote on.  Kelalle tiliotteeksi ei käy tilitapahtumat tai pankkiautomaatista tulostettu kuitti, vaan tarvitaan pankin virallinen tiliote.

Jos sinulla kysyttävää Apple Paystä, POP Pankin korttiasiakaspalvelu auttaa sinua numerossa +358 10 248 4800, ma–pe klo 9–18, puhelun hinta mpm/pvm.

Jos puhelimesi katoaa, ota heti yhteyttä kortin Sulkupalveluun tietojen sulkemista varten. Ulkopuoliset eivät kuitenkaan näe korttitietojasi tai pääse maksamaan puhelimellasi ilman tunnistautumista, mikä onnistuu vain sinun kasvoillasi tai sormenjäljelläsi. Myös kortin kadotessa ota heti yhteyttä sulkupalveluun.

Kortin sulkupalvelun numerot:

Suomesta soitettaessa puh. 020 333

Ulkomailta soitettaessa puh. +358 20 333

Voit lisätä Apple Walletiin useita kortteja.

Jos sinulla kysyttävää Apple Paystä, POP Pankin korttiasiakaspalvelu auttaa sinua numerossa +358 10 248 4800, ma–pe klo 9–18, puhelun hinta 0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min.

Voit maksaa kaupoissa ja ravintoloissa puhelimen lähimaksulla myös yli 50 euron ostoksia. Voit liittää Apple Payhin myös kortin, jossa ei ole lähimaksuominaisuutta.

Apple Payssä on samat rajoitukset kuin kortissasi eli tapahtuman täytyy mahtua kortin päivittäisiin käyttörajoihin sekä mahdolliseen tilin tai kortin käyttörajaan. Lähimaksun normaali raja 50 euroa ei rajoita Apple Payllä tehtäviä maksuja.

  • Apple-laite, jossa on iOS-versio 11 tai uudempi ja Face ID- tai Touch ID -ominaisuus
  • Apple ID kirjautuneena iCloudiin
  • Sopiva ja käytössä oleva POP Visa -kortti
  • POP Pankin verkkopankkitunnukset
  • POP Mobiilin uusin versio

Maksupääte ilmoittaa, kun maksu on hyväksytty. Verkossa maksu on onnistunut, kun näet ilmoituksen hyväksytystä maksusta.

Apple Pay käyttö on maksutonta.

Tarkemman listauksen laitteista löydät täältä: https://support.apple.com/fi-fi/HT208531

Kun käytät Apple Paytä kaupassa, maksua ei tarvitse erikseen vahvistaa. Riittää, että avaat puhelimen lukituksen ja viet puhelimen maksupäätteen lähelle.

Kun maksat ostoksia verkossa, valitse maksutavaksi Apple Pay ja seuraa ohjeita.

Voit käyttää palvelua kaikilla POP Pankin Visa korteilla.

Apple Payllä voit maksaa myös yli 50 euron ostokset. Vie puhelin maksupäätteen lähelle. Maksun voi vahvistaa joko Touch ID:llä tai Face ID:llä.

Kaupassa

Pidä iPhone lähellä langatonta maksupäätettä ja sormeasi Touch ID –painikkeella tai aktivoi maksu Face ID:llä. Apple Watch –kellolla tuplaklikkaa sivupainiketta ja pidä kelloa maksupäätteen vieressä.

Sovelluksissa ja verkkosivuilla

Valitse maksutavaksi Apple Pay ja vahvista sormenjälkesi avulla Touch ID:n kautta tai aktivoi maksu Face ID:llä.

Mac-tietokoneella

Valitse maksutavaksi Apple Pay ja vahvista iPhonen tai Apple Watch –kellon kautta.

Voit ottaa Apple Payn käyttöön joko POP Mobiili -sovelluksesta tai Apple Walletista.

Varmista ennen käyttöönottoa, että laitteessasi on Face ID- tai Touch ID -ominaisuus. Tarkemman listauksen laitteista löydät täältä: https://support.apple.com/fi-fi/HT208531

Jos käytät Apple Wallet -sovellusta:

Lisätäksesi kortin Apple Payihin mobiililaitteellasi, avaa Wallet-sovellus ja valitse kortti, jonka haluat lisätä Apple Payhin. Seuraa ohjeita ja viimeistele Apple Payn käyttöönotto aktivointikoodilla.

Lisää kortti Apple Payihin näin:

  1. avaa mobiililaitteesi Wallet-sovellus
  2. Paina oikeasta yläkulmasta +, ja lisää kortin tiedot
  3. Hyväksy käyttöehdot ja vahvista kortin lisäys Apple Payhin tekstiviestillä toimitettavalla kertakäyttöisellä vahvistuskoodilla tai soittamalla korttiasiakaspalveluun.

Voit käyttää Apple Paytä laitteilla, joissa on iOS-versio 11 tai uudempi ja Face ID- tai Touch ID -ominaisuus. Voit käyttää Apple Paytä myös Apple Watchilla.

Tarkemman listauksen laitteista löydät täältä: https://support.apple.com/fi-fi/HT208531

Apple Pay on Applen tuottama palvelu digitaaliseen maksamiseen, jossa voit tehdä korttimaksuja Apple Pay –mobiilisovelluksen avulla omalla iPhonellasi, iPadillasi, Apple Watchillasi tai Mac-tietokoneellasi. Maksaminen on siis mahdollista näillä laitteilla, ilman fyysistä korttia. Apple Payllä maksaminen onnistuu, kun lisäät maksukorttisi Apple Wallet -sovellukseen. Voit maksaa Apple Payllä, kun näet lähimaksutunnuksen tai Apple Pay -logon.

Lähimaksu

 

Et tarvitse Apple Paylla maksamiseen kaupassa verkkoyhteyttä, sillä maksaminen tapahtuu lähimaksua tukevan maksupäätteen kautta. Tunnistat tällaisen maksupäätteen lähimaksulogosta.

Pankki maksaa ASP-tilille yhden prosentin vuotuista talletuskorkoa. Talletuskoron lisäksi saat 2–4 prosentin lisäkoron, kun olet saavuttanut säästötavoitteesi ja hankit asunnon. Lisäkorko maksetaan tallettamisen aloittamisvuodelta ja tämän jälkeen enintään viideltä seuraavalta kalenterivuodelta.

On siis erinomaista olla ASP-säästäjä.

ASP-tilille säästäminen ei edellytä säännöllisiä tuloja ja APS-tilille tehtävän talletuksen määrän voit joustavasti päättää aina elämäntilanteesi mukaan.

Sinun tulee kuitenkin säästää ASP-tilillesi kahdeksana kalenterivuosineljänneksenä vähintään 150 euroa ja enintään 4 500 euroa. Vähimmäissäästöaika on siis noin kaksi vuotta.

Huomioithan, että talletusten ei tarvitse tapahtua perättäisinä vuosineljänneksinä, vaan halutessasi voit pitää säästämisestä taukoa.

Ilman muuta voi. Voit muuttaa säästösummaa suuremmaksi tai pienemmäksi tilanteesi mukaan. Muistathan, että ennen kuin ASP-laina on mahdollista nostaa, neljännesvuosittaisia talletuseriä on oltava vähintään kahdeksan ja yhden talletuserän tulee olla suuruudeltaan vähintään 150 euroa ja enintään 4 500 euroa. Talletuserien ei kuitenkaan tarvitse olla perättäisiä.

Muistathan, että 15-17-vuotiaan ASP-tilille talletettavien säästöjen tulee koostua omalla työllä ansaituista varoista. Kannattaa esimerkiksi miettiä, jos kesätöistä saatavista ansioista voisi laittaa pienen siivun ASP-tilille. Jo esimerkiksi 50 euroa kuukaudessa riittää.

Säästöillesi maksetaan talletuskorko ilman lisäkorkoa. Jos sattuu käymään niin, että asunnon ostamiselle ei syystä tai toisesta ole tarvetta, voit tietenkin käyttää säästämäsi summan miten haluat. ASP-säästäminen siis todella kannattaa, sillä se ei sido sinua mihinkään.

Kyllä. Voit avata ASP-tilin, vaikka olisit aiemmin omistanut osan asunnosta. Omistusosuutesi on kuitenkin täytynyt olla alle 50 prosenttia tai olet saanut määräosan asunnosta (alle 100 prosenttia) vastikkeetta eli esimerkiksi lahjana tai perintönä.

Jos sinulla kysyttävää Google Paystä, POP Pankin korttiasiakaspalvelu auttaa sinua numerossa +358 10 248 4800, ma–pe klo 9–18, puhelun hinta mpm/pvm.

Jos sinulla kysyttävää Google Paysta, POP Pankin korttiasiakaspalvelu auttaa sinua numerossa +358 10 248 4800, ma–pe klo 9–18, puhelun hinta 0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min.

Jos puhelimesi katoaa, ota heti yhteyttä kortin Sulkupalveluun tietojen sulkemista varten. Ulkopuoliset eivät kuitenkaan näe korttitietojasi tai pääse maksamaan puhelimellasi ilman tunnistautumista, mikä onnistuu vain sinun kasvoillasi tai sormenjäljelläsi. Myös kortin kadotessa ota heti yhteyttä sulkupalveluun.

Kortin sulkupalvelun numerot:

Suomesta soitettaessa puh. 020 333
Ulkomailta soitettaessa puh. +358 20 333

Find My Device -sovelluksen avulla löydät puhelimesi sekä lukitset puhelimesi väärinkäytöltä. (www.google.com/android/devicemanager ). Voit myös tehdä haun sanoilla ”Find my phone”, jolloin Google näyttää puhelimesi sijainnin kartalla. Sinun ei tarvitse sulkea luottokorttiasi.

Jos puhelimesi katoaa, ota heti yhteyttä kortin Sulkupalveluun tietojen sulkemista varten. Ulkopuoliset eivät kuitenkaan näe korttitietojasi tai pääse maksamaan puhelimellasi ilman tunnistautumista, mikä onnistuu vain sinun kasvoillasi tai sormenjäljelläsi. Myös kortin kadotessa ota heti yhteyttä sulkupalveluun.

Kortin sulkupalvelun numerot:

Suomesta soitettaessa puh. 020 333
Ulkomailta soitettaessa puh. +358 20 333

Voit lisätä Google Wallet -sovellukseen useita kortteja.

Google Pay on helppo ja kätevä mobiilimaksamisen tapa, jonka saat käyttöösi Android-laitteilla Apple Wallet - sovelluksen tai POP Mobiilin kautta. Apple Paylla voit maksaa kaupoissa, verkossa ja sovelluksissa.

Lisää Google Payn käytöstä POP Pankissa Google Pay -sivultamme

Google Payn käyttöön tarvitset POP Pankin maksukortin, Android-älypuhelimen tai älykellon, jonka käyttöjärjestelmän versio on 5.0 tai uudempi. Puhelimessasi tulee olla myös NFC-ominaisuus (Near Field Communication). Voit tarkistaa tämän puhelimesi asetuksista.

Google Payn käyttö on maksutonta.

Maksupääte ilmoittaa, kun maksu on hyväksytty. Verkossa maksu on onnistunut, kun näet ilmoituksen hyväksytystä maksusta.

Google Payssä on samat rajoitukset kuin kortissasi eli tapahtuman täytyy mahtua kortin päivittäisiin käyttörajoihin sekä mahdolliseen tilin tai kortin käyttörajaan. Lähimaksun normaali raja 50 euroa ei rajoita Google Payllä tehtäviä maksuja.

Voit käyttää palvelua kaikilla POP Pankin Visa-korteilla.

Google Payn käyttäminen on turvallista. Google Pay ei lähetä korttisi varsinaista numeroa maksun mukana. Käytössä on sen sijaan virtuaalinen tilinumero. Korttitietosi pysyvät turvassa eikä ulkopuoliset pääse puhelimen tai älykellon kautta korttitietoihisi.

Kaikilla Android-älypuhelimilla ja -tableteilla, joissa on käyttöjärjestelmänä Android Lollipop 5.0 tai uudempi.

Kaupoissa maksaminen edellyttää myös sitä, että puhelimessasi on NFC-ominaisuus (Near Field Communication). Voit tarkistaa asian puhelimesi asetuksista.

Kun käytät Google Paytä kaupassa, maksua ei tarvitse erikseen vahvistaa. Riittää, että avaat puhelimen lukituksen ja viet puhelimen maksupäätteen lähelle.

Kun maksat ostoksia verkossa, valitse maksutavaksi Google Pay ja seuraa ohjeita.

Korttiasiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 9-18 numerossa 010 2484 800 (puhelun hinta mpm/pvm). Palvelemme myös Chatissa osoitteessa www.poppankki.fi.

Creditillä tarkoitetaan POP Visa -kortin luotto-ominaisuutta. Ostamalla kortin Credit-puolella saat ostoksillesi keskimäärin 40 päivää korotonta ja kulutonta maksuaikaa. Voit halutessasi maksaa laskun kerralla pois ilman kuluja, tai pilkkoa sen pienempiin osiin. Creditillä saat parhaimman ostoturvan jos ostetun tuotteen tai palvelun tuottamisessa ilmenee ongelmia.

Debitillä tarkoitetaan ostoja jotka veloitetaan suoraan pankkitililtä. Ostoille tehdään ostovaiheessa katevaraus, joka tarkistaa tilin saldon sekä varaa summan tililtä. Itse veloitus näkyy tilillä tyypillisesti seuraavana päivänä tai muutaman päivän kuluessa.

Jos haluat erillisen ilmoituksen kaikista hyväksytyistä korttitapahtumista, ota POP Mobiilissa käyttöön korttitapahtumien ilmoitusviestitoiminta.

Saat lisäksi EU-alueella tehdyistä muista kuin euromääräisistä korttitapahtumista EU-lainsäädännön mukaisesti ilmoitusviestin. Viestissä on tapahtuman tietojen lisäksi tieto valuuttalisän määrästä verrattuna Euroopan Keskuspankin päivän viitekurssiin. Korttitapahtuman valuuttakurssi määräytyy Visan tukkukurssin mukaan ja tapahtuman päälle lisätään POP Pankin hinnaston mukainen valuuttalisä, joka on 2,95% tapahtuman loppusummasta. Ilmoitusviestissä verrataan valuuttalisän sisältämää tapahtuman loppusummaa Euroopan Keskuspankin Euron viitekurssiin ja erotus ilmoitetaan prosenttimääräisenä.


Lue lisää POP Mobiilin ilmoitusviesteistä

Tämä riippuu korttityypistä. Electron on online-kortti eli se varmentaa jokaisen ostoksen saman tien. Sulkemisen jälkeen sillä ei voi siis enää maksaa. Debit-kortti saattaa sallia vielä pari maksua ilman varmennusta sulkemisen jälkeen, mutta näissäkin tapauksissa riski on pankin, ei asiakkaan. Kun korttia säilyttää huolellisesti ja ilmoittaa sen katoamisesta viipymättä korttiasiakaspalveluun, asiakas voi olla huoletta.

Pääsääntöisesti lähimaksuominaisuus on kaikissa korteissa ja laajenee vähitellen kaikkiin maksupäätteisiin. Lähimaksuominaisuutta ei tietenkään ole pakko käyttää, jos ei halua.

Lähimaksaminen on vähintään yhtä turvallista kuin muukin korttimaksaminen. Koska tunnuslukujen urkintatapaukset ovat lähimaksamisen myötä vähentyneet, voidaan lähimaksamisen sanoa jopa lisäävän korttimaksujen turvallisuutta. Turvallisen maksamisen varmistamiseksi maksupäätteet kysyvät kortin tunnuslukua tietyin väliajoin.

Lähimaksujen määrä voi vaihdella, koska kortilla on useita maksamisen turvallisuutta varmistavia rajoja. Näin ollen ei ole mahdollista sanoa, kuinka monta maksua voi tehdä ennen kuin tunnuslukua kysytään. Pieniä maksuja voi tehdä useamman, isompia vähemmän, yleisesti sanottuna muutamia maksuja peräkkäin.

Tunnuslukua kysellään maksamisen turvallisuutta silmällä pitäen eli varmistetaan, että kortti on oikean omistajan käytössä.

Jos korttisi katoaa, soita heti maksukorttien sulkupalveluun 020 333 (ulkomailta +358 20 333). Numero palvelee 24h/vrk. Tallenna numero saman tien puhelimeesi. Korttisi pystytään sulkemaan henkilötunnuksen avulla, et siis tarvitse kortinnumeroa sulkemiseen. Voit olla yhteydessä myös korttiasiakaspalvelumme 010 2484 800 sen aukioloaikoina. Kadonneen tai varastetun kortin tilalle tilataan uusi kortti uudella numerolla. Saat myös uuden tunnusluvun.

Rikkoutuneen tai muuten vahingoittuneen kortin tilalle voidaan tilata uusi samannumeroinen kortti pankin konttorissa. Samalla korttinumerolla tilatun kortin tunnusluku ei muutu. Pankki voi veloittaa kortin uusimisesta hinnaston mukaisen palvelumaksun.

Tunnusluvun pääset tarkistamaan POP Mobiili -sovelluksen Kortit-osiosta. Valitse haluamasi kortti ja sen jälkeen valikosta kohta ”Tunnusluku”. Tunnusluvun tarkistaminen on maksutonta ja se on mahdollista kaikilla POP Pankin korteilla.

Voit myös tilata PIN-tunnuksen uudelleentulostuksen olemalla yhteydessä korttiasiakaspalveluumme. Tilauksesta veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu. 

Jos tunnuslukusi lukkiutuu kaupan kassalla, saat sen avattua Otto.-käteisnostoautomaatilla syöttämällä oikean tunnusluvun. Muutoin ole yhteydessä korttiasiakaspalveluumme.

Voit tehdä korttihakemuksen verkkopankissa, soittamalla korttiasiakaspalveluumme, tai käymällä konttorissa tekemässä hakemuksen.

Jos haluat vaihtaa maksukorttisi toiseen korttituotteeseen, esim. Debit-kortista Credit/Debit-korttiin, voit tehdä korttihakemuksen verkkopankissa, voit myös olla yhteydessä korttiasiakaspalveluumme tai ottaa yhteyttä omaan pankkiisi, joka neuvoo muutoksen tekemisessä.

Muistathan lopettaa vanhan korttisi, mikäli se jää tarpeettomaksi.

POP Pankin maksukorttien vuorokausikohtaisia turvarajoja voi muuttaa POP Mobiilissa tai verkkopankissa. Muutokset tulevat voimaan heti. Jos sinulla ei ole POP Mobiilia tai verkkopankkia, voit olla yhteydessä korttiasiakaspalveluumme.

POP Pankkien Visa-korteilla voi ostoksen yhteydessä nostaa käteistä rahaa. Nostotapahtuma on mahdollinen sekä korttisi Debit- että Credit -puolelta. POP Pankkien kortit on sertifioitu Visalla Osta ja Nosta -palveluun kaikkialla Suomessa, palvelun tarjoaminen ei ole kuitenkaan kauppiaalle pakollista.

Ulkomailla palvelu ei ole mahdollinen. Osta ja Nosta -palvelussa (ns. Cash Back) kortinhaltija ostaa jonkin tavaran tai palvelun ja nostaa ostoksen yhteydessä käteistä rahaa kaupan kassalta. Osto on aina pakollinen, pelkästään käteistä rahaa ei voi kaupasta nostaa. Suurin sallittu nostorahamäärä on 400 euroa, jollei kauppa ole määritellyt alempaa rajaa.

POP Pankkien Visa-korteilla voi ostoksen yhteydessä nostaa käteistä rahaa kaikilla korttituotteilla.

Maksuvapaa kuukausi liittyy kortin luotto-ominaisuuteen. Se tarkoittaa sitä, että saat Visa-laskun normaalisti, mutta minimilyhennys on 0 euroa eli voit siirtää koko laskun summan Visa-luotolle, mikäli sopimasi luottoraja antaa siihen mahdollisuuden. Maksuvapaita kuukausia voi olla kaksi vuodessa, mutta kuukaudet eivät voi olla peräkkäin.

Jos haluat maksuvapaan kuukauden käyttöösi, voit tehdä muutoksen verkkopankissasi tai olemalla yhteydessä korttiasiakaspalveluun.

Visa-laskun eräpäivää voit muuttaa verkkopankissa tai olemalla yhteydessä korttiasiakaspalveluun.

Jos haluat muuttaa luoton minimilyhennysprosenttia, voit tehdä muutoksen verkkopankissasi tai olemalla yhteydessä korttiasiakaspalveluun.

Voit muuttaa Visa-korttisi luottorajaa POP Mobiilissa, verkkopankissa tai olemalla yhteydessä korttiasiakaspalveluun tai omassa POP Pankissasi.

Voit tehdä e-laskuvaltuutuksen omassa verkkopankissasi.

Jos huomaat omalla kortillasi virheellisiä korttitapahtumia, kirjaudu korttien reklamaatiopalveluun POP verkkopankkitunnuksillasi ja tee reklamaatio sähköisesti. Tämä on nopein ja kätevin tapa saada korttireklamaatio käsittelyyn.

Voit kirjautua reklamaatiopalveluun seuraavasta osoitteesta: https://korttireklamaatio.nets.fi/  

Reklamaatiopalvelun  kautta voi tehdä reklamaation sekä Debit- että Credit puolen korttitapahtumista. Huomioithan, että jos tapahtumia on yhdistelmäkortin molemmilla puolilla, tulee näistä tehdä kaksi erillistä reklamaatiota.

Mikäli sinulla ei ole käytössä POP Pankin verkkopankkitunnuksia, kysy pankistasi (voit kysyä myös chatin kautta) Debit-tapahtumien reklamaatiolomaketta, tai käytä Credit-tapahtumien reklamaatiolomaketta, jonka voit täyttää osoitteessa: https://www.nets.eu/fi-fi/asiakaspalvelu/Pages/Oikaisupyyntö.aspx 

Huomioithan lomakkeilla olevat ohjeet liittyen lomakkeiden täyttämiseen.

Jos reklamoitu tapahtuma koskee Automatian Otto.-automaatilla olevaa toimintahäiriötä, pyydämme ystävällisesti käyttämään reklamaatiolomakkeita.

Yleiset korttiehdot ja kortinhaltijan velvollisuudet

Maksuvapaat kuukaudet

Voit hakea kahta maksuvapaata kuukautta vuodessa, kunhan muistat etteivät kuukaudet saa olla perättäisiä. Maksuvapaan kuukauden aikana muodostuu korkoa käytetystä luotosta. Itse muutos on maksuton.

Voit pyytää maksuvapaita kuukausia soittamalla Visa-asiakaspalveluun (puhelin: +358 9 6964 6012) tai ottamalla yhteyttä omaan POP Pankkiisi esimerkiksi verkkopankin tai POP Mobiilin kautta.

Muuta minimilyhennysprosenttia

Säätämällä luoton minimilyhennysprosentin minimiin (5 %) voit lyhentää korttiluottoa maltillisesti. Silloin rahaa jää myös muuhun elämään. Huomaa, että minimilyhennysprosentin muutos pitää tehdä jo ennen laskun muodostumista. Tämäkin muutos on maksuton.

Voit muuttaa minimilyhennysprosenttia soittamalla Visa-asiakaspalveluun (puhelin: +358 9 6964 6012).

Eräpäivän siirto

Joskus auttaa, kun laskujen eräpäivät jaksottaa sopimaan paremmin palkkapäivään tai muihin tuloihin. Visa-laskun eräpäivää voit muuttaa  soittamalla Visa-asiakaspalveluun (puhelin: +358 9 6964 6012) tai ottamalla yhteyttä omaan POP Pankkiisi esimerkiksi verkkopankin tai POP Mobiilin kautta.

Luottorajan muuttaminen

Tiesitkö, että kortin luottorajaa voi korottaa koska tahansa ja muutos on maksuton? Pyydä luottorajan korotusta ottamalla yhteyttä omaan POP Pankkiisi esimerkiksi verkkopankissa tai POP Mobiilissa.

Maksusopimus

Mikäli tiedät, ettet pysty maksamaan laskun koko loppusummaa kerralla, ole yhteydessä Visa-asiakaspalveluun maksusopimuksen tekemiseksi. Maksusopimuksen aikana lyhennät laskua jollakin henkilökohtaisesti sovittavalla maksuerällä. Voit sopia pienemmästä erästä ennen tai jälkeen laskun vastaanottamisen. Maksusopimus on maksullinen palvelu.

Ota yhteyttä Visa-asiakaspalveluun maksusopimuksen solmimiseksi.

Visa-asiakaspalvelu
+358 9 6964 6012
Ma‑pe klo 8‑20

  1. Vie lähimaksuominaisuudella varustettu kortti maksupäätteen lähelle tai aivan kiinni maksupäätteeseen kohtaan, jossa näet lähimaksusymbolin. Kohta sijaitsee tavallisesti joko laitteen vasemmalla kyljellä tai laitteen näyttöruudun päällä.
  2. Odota, että laite suorittaa maksun. Kun maksu on suoritettu, laite ilmoittaa, että voit poistaa kortin.
  3. Valmista tuli! Jos laite hylkää maksun ja tiedät, että tililläsi on riittävästi katetta, kokeile maksaa ostoksesi sirun ja PIN-koodin avulla. Maksupäätteet kysyvät PIN-koodia tietyin väliajoin turvallisuussyistä.

Raja vaihtelee maittain. Suomessa lähimaksun yläraja on 50 euroa.

Raja on asetettu, jotta asiakaan on mahdollista vahvistaa suuret maksut turvallisesti. Toistaiseksi Suomessa kortilla tehtävän lähimaksun yhteydessä ei ole mahdollista käyttää tunnuslukua, jolla maksun voisi vahvistaa, joten maksulle pitää määrittää yläraja. Rajan ylittyessä kortin siru tulee lukea sirulukijalla ja tapahtuma hyväksyä tunnusluvulla. Puhelimella maksettaessa asiakas voi vahvistaa ostoksen sovelluksen kautta, jolloin isommatkin maksut onnistuvat. 

  1. Merkitse laskuun sekä maksajan että saajan tilinumero IBAN-muodossa. IBAN-tilinumeron tunnistat numerosarjan alussa olevasta kaksikirjaimisesta maatunnuksesta ja sitä seuraavasta kahdesta numeerisesta tilikohtaisesta tunnisteesta. Esimerkki IBAN-muotoisesta tilinumerosta: FI59 4707 0010 0030 67
  2. Mikäli haluat muuttaa valmiiksi painetun maksulomakkeen tietoja (summaa, eräpäivää tms.) yliviivaa vanha tieto ja kirjoita uusi tieto selkeästi.
  3. Allekirjoita maksulomake. Sinun tulee omistaa tili, jolta haluat laskun maksaa, tai sinulla tulee olla käyttöoikeus kyseiseen tiliin. Huolehdithan, että tilillä on katetta maksujen suorittamiseen.
  4. Merkitse laskuun maksupäivä. Laskun tulee olla perillä viisi pankkipäivää ennen maksupäivää, että se ehtii maksupalveluun. Mikäli lasku saapuu palveluun myöhemmin tai siinä ei ole merkitty maksupäivää lainkaan, lasku maksetaan viiden pankkipäivän kuluttua sen saapumisesta.
  5. Irrota laskusta maksajan osa ja mahdolliset liitteet itsellesi ja laita vain pankin kappale laskusta ohjeiden mukaisesti täytettynä maksukuoreen. Jätä kuori postin kuljetettavaksi, näin laskut tulevat suoraan oikeaan osoitteeseen. Maksukuoria saat veloituksetta konttoreistamme. Maksukuoren postimaksu on valmiiksi maksettu.
  6. Tiliote toimii kuittina laskun maksamisesta. Mikäli tarvitset maksusta erillisen kuitin, voit pyytää sen pankista maksupäivän jälkeen. Kuitista peritään hinnaston mukainen maksu.

Suoramaksu on tarkoitettu asiakkaille, jotka eivät käytä verkkopankkia. Käytännössä teet Suoramaksusopimuksen pankin kanssa. Laskuttajan on kuitenkin oltava e-laskuttaja voidakseen tarjota asiakkailleen Suoramaksua.

Suoramaksu on laskujen maksutapa, jossa maksun määrä veloitetaan maksaja-asiakkaan tililtä automaattisesti laskuttajan pankkiin lähettämän veloitusaineiston perusteella. Suoramaksu on aina tilisiirto. Lasku toimitetaan maksajalle postitse ennen eräpäivää. Laskulla kerrotaan, että maksutapa on Suoramaksu. Tarkistat laskun oikeellisuuden laskuttajan kotiin postitse toimittamalta laskulta ja pankki huolehtii laskun maksamisesta automaattisesti eräpäivänä toiveidesi mukaisesti.

Kuinka suoramaksu otetaan käyttöön?

  • Tee suoramaksusopimus omassa POP Pankin konttorissasi
  • Saat laskuttajalta paperisen ilmoituksen eräpäivänä veloitettavasta maksusta
  • Laskuttaja lähettää pankkiin laskusta sähköisen kopion, jonka perusteella maksusi hoidetaan automaattisesti
  • Suoramaksuna maksettavan laskun summaa, eräpäivää tai tilinumeroa ei voi itse muuttaa
  • Mikäli laskutukseen halutaan muutoksia, niistä tulee sopia laskuttajan kanssa erikseen hyvissä ajoin
  • Voit perua suoramaksun olemalla yhteydessä omaan konttoriisi
  • Näet suoritetut maksut tiliotteeltasi, joka toimii myös kuittina

Ensisijaisesti suosittelemme asiakkaillemme e-laskun käyttöä.

Tilisiirto on kätevä tapa yksittäisten laskujen maksamiseen ja varojen siirtämiseen toiselle tilille. Teet siirron vaivattomimmin suoraan omassa verkkopankissasi, mutta myös perinteinen pankissa maksaminen onnistuu POP Pankin konttorissa.

Pankkiasioissa omaan elämäntilanteeseen sopivat rutiinit ovat tärkeitä. Meillä voit tehdä tilisiirtosi niin kuin sinulle parhaiten sopii.

Muistathan, että Voit myös maksaa mobiilisti lataamalla mobiilipankkisovelluksen älypuhelimeen sovelluskaupasta.

Vaivattomasti verkossa

Verkkopankin suurin etu on se, että pankki on sinulle avoinna vuorokauden ympäri. Voit siirtää varoja omien tiliesi välillä ja muiden pankkien tileille. Verkkopankkiiisi kirjaudut kätevästi sivuston yläpalkissa olevasta Kirjaudu-kohdasta.

Helposti automaatilla

Osalla konttoreissamme on käytössäsi maksuautomaatteja ja palvelupäätteitä, joilla voit hoitaa laskut ja muut tilisiirrot helposti pankin tiloissa.

Kätevästi konttorissa

Kaikissa konttoreissamme hoidat tilisiirtosi ystävällisesti tiskillä. Voit maksaa laskut tililtäsi tai siirtää varoja omien tiliesi välillä. Hyvät neuvot ja hymy kuuluvat palvelupakettiimme vakiona.

Saapuvien ulkomaanmaksujen kohdalla ilmoita pankkiyhteystiedoksesi oma IBAN-tilinumerosi sekä BIC-koodi aina kun olet vastaanottamassa maksuja ulkomailta.

Maksajalle annettavat tiedot:

  • Please instruct your bank to forward payment order to:
  • Bonum Bank Ltd, Hevosenkenka 3, 02600 Espoo, Finland
  • BIC/SWIFT –code: POPFFI22
  • IBAN (account number): FIXX XXXX XXXX XXXX XX
  • In favour of: Saajan nimi ja osoite