Hyppää sisältöön
Palvelukatko pankin palveluissa sunnuntaina 24.11.2024 klo 5.00–15.15

Näin käytät POP Verkkohetkeä

POP Verkkohetki on POP Pankin oma verkkotapaamistyökalu. Tapaamiseen liittyessä tarvitset henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset sekä tietokoneen tai mobiililaitteen, kuten tabletin. Tältä sivulta löydät tarkemmat ohjeet POP Verkkohetken käyttämiseen.

Liittyäksesi POP Verkkohetkeen tarvitset:

  • henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset 
  • hyvän verkkoyhteyden 
  • tietokoneen tai mobiililaitteen, kuten tabletin
  • kuuloke-mikrofonin, jos sellainen on käytettävissä
  • myös puhelin on hyvä pitää lähettyvillä

1. Varaa aika POP Verkkohetkeen

Voit varata POP Verkkohetkeen ajanvarauksesta, puhelimitse tai verkkopankkiviestillä. 

Kun olet varannut ajan POP Verkkohetkeen, saat pankistasi kutsun tapaamiseen. Kutsu voi tulla verkkopankkiisi tai salattuna viestinä sähköpostiisi. Saatat myös saada tekstiviestimuistutuksen tapaamisesta.

2. Liity POP Verkkohetkeen

Tietoturvasyistä tapaamiskutsussa ei ole suoraa linkkiä tapaamiseen. Liittyminen tapahtuu aina POP Verkkohetken sivun kautta. 

Kameran ja mikrofonin käyttölupa

Kun avaat POP Verkkohetken ensimmäistä kertaa, ohjelma pyytää sinulta lupaa käyttää laitteesi kameraa ja mikrofonia. Vahvista käyttö napsauttamalla myöntävää vaihtoehtoa. Ponnahdusikkuna on usein ruudun oikeassa ylä- tai alareunassa.

3. Näin tunnistaudut POP Verkkohetkeen

Kun aloitat POP Verkkohetken, sinun tulee aluksi vahvistaa henkilöllisyytesi omien verkkopankkitunnustesi avulla.

Napsauta POP Verkkohetken etusivulla Tunnistaudu-painiketta.

POP Verkkohetki-tunnistautuminen

Esiin tulee tunnistautumisruutu. Tunnistaudu henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi. Voit käyttää kaikkien suomalaisten pankkien verkkopankkitunnuksia ja tunnistautumissovelluksia.

4. Syötä liittymiskoodi

Tunnistauduttuasi tulet omalle kirjautumissivullesi. Henkilöllisyytesi on nyt vahvistettu, mutta et ole vielä liittynyt mihinkään tapaamiseen. Tällä sivulla liityt oikeaan tapaamiseen. Sinullahan voi olla niitä varattuna useita.

Tapaaminen valitaan liittymiskoodilla, joka yhdistää osallistujat oikeaan tapaamiseen. Sait liiittymiskoodin verkkohetken kutsuviestissäsi. Kopioi tai kirjoita liittymiskoodi sille varattuun kenttään ja napsauta sitten liittymispainiketta.

Tapaamiseen ei voi liittyä ilman liittymiskoodia. Jos et ole saanut liittymiskoodia, ota yhteyttä toimihenkilöösi. Oman yhteyshenkilösi näet verkkopankista tai asiointikonttorisi sivuilta.

POP Verkkohetki-Liittymiskoodi

 

5. Testaa laitteesi

Verkkohetki hyödyntää ääntä ja videokuvaa. Ennen verkkohetken aloittamista on hyvä testata laitteidesi toiminta. Testi ei vie kauaa ja säästää kaikkien osallistujien aikaa.

Voit testata laitteidesi toiminnan jo ennen tunnistautumista tai kirjautumista. Tärkeintä on suorittaa testi ennen verkkohetken alkamista. Tapaaminen avautuu 15 minuuttia ennen sovittua alkamisaikaa, mutta voit suorittaa testin vaikka tapaaminen ei olisi vielä aktiivinen.

Aloita testaus napsauttamalla Testaa laitteisto -painiketta.

POP Verkkohetken aloitusnäyttö

POP Verkkohetki-testaus2

Esiin tulee testiruutu. Tarkista ääni- ja videolaitteiden toiminta. Tee tarvittavat muutokset: alasvetovalikoista voit valita toisen kameran tai mikrofonin. 

Voit muuttaa valintoja myöhemmin asetuspainiketta napsauttamalla. Jos laitteiden asetuksissa on ongelmia, joita et saa ratkaistua tältä ruudulta, tarkista tietokoneesi ääni- ja videolaitteiden asetukset.

Kun olet valmis, vahvista asetukset napsauttamalla OK-painiketta. Siirryt odotushuoneeseen. Itse tapaaminen ei kuitenkaan ala ennen kuin vahvistat aloituksen.

 

Kuva POP Verkkohetken odotushuoneesta6. Odotushuone ja tapaamisen aloittaminen

Kun olet tunnistautunut verkkopankkitunnuksillasi ja liittynyt koodilla haluttuun verkkohetkeen, siirryt odotushuoneeseen.

Täältä näet kokouksen keston ja muut tiedot. Kokous alkaa, kun napsautat aloituspainiketta.

Kamera ja mikrofoni ovat automaattisesti päällä, kun aloitat tapaamisen.

7. Verkkohetken lopettaminen

POP Verkkohetken lopetusikkuna

Voit lopettaa verkkohetken milloin haluat. Napsauta vain punaista luuripainiketta näytön alareunassa. Esiin tulee ruutu, jossa kerrotaan verkkohetken päättymisestä.

Jos poistuit tapaamisesta vahingossa, voit palata siihen napsauttamalla Liity uudelleen -painiketta. Jos tapaaminen on omalta osaltasi ohi, voit sulkea selainikkunan tai palata POP Verkkohetken etusivulle. 

POP Verkkohetki edellyttää vahvaa tunnistautumista, joten kukaan ei pääse tarkastelemaan tapaamisiasi selaimen kerran suljettuasi.

Vinkkejä verkkohetkeen

  • Varmistathan, että POP Verkkohetkelle varaamasi tila on riittävän suojaisa. Verkkohetken aikana käydään läpi henkilökohtaisia pankkiasioita. Huolehdi siis tietosuojasta ja yksityisyydestäsi.

  • Suosittelemme kuuloke-mikrofonin käyttämistä. POP Verkkohetki toimii useinmiten hyvin tietokoneen omalla mikrofonilla ja kaiuttimilla, mutta kuuloke-mikrofonilla äänenlaatu on parempi ja voit puhua normaalimmin.

  • Voit siirtyä koko ruudun näkymään napsauttamalla haluamaasi ruutua hiiren vasemmalla painikkeella. Koko ruudun näkymä on havainnollinen, esimerkiksi silloin, kun sinulle jaetaan näkymää jonkun toisen koneelta.

  • Punainen pallo selainikkunassa on merkki siitä, että tapaaminen nauhoitetaan. Kaikki POP Verkkohetket tallennetaan oletusarvoisesti.

  • Näet näytöltäsi kaikkien tapaamiseen osallistuvien henkilöiden kuvaruudun ja etunimen.

  • Jos haluat kirjoittaa muille osallistujille viestejä, voit tehdä niin napsauttamalla Viestit-painiketta. Tällöin esiin tulee erillinen viestiruutu.

  • Ohje-painiketta napsauttamalla saat esiin perustietoa POP Verkkohetkestä.

  • Asetukset–painiketta napsauttamalla pääset muuttamaan mikrofonin ja kameran asetuksia.

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä