Hyppää sisältöön

Edunvalvontavaltuutus

Tietoa edunvalvontavaltuutuksesta valtuuttajalle ja valtuutettavalle Tietoa edunvalvontavaltuutuksesta valtuuttajalle ja valtuutettavalle

Mikä on edunvalvontavaltuutus?

Elämässä voi tapahtua kaikenlaista. Edunvalvontavaltuutuksella voit määrätä, kuka voi hoitaa asioitasi ja omaisuuttasi puolestasi, silloin kun et itse siihen enää kykene. Valtuutus otetaan käyttöön vasta, kun et itse pysty päättämään asioistasi. Siksi valtuutus on tärkeä tehdä silloin, kun ymmärrät valtuutuksen sisällön ja sen merkityksen. Käytännössä kuka tahansa oikeustoimikelpoinen 18 vuotta täyttänyt voi tehdä edunvalvontavaltuutuksen.

 

Miten teen edunvalvontavaltuutuksen?

Suosittelemme, että hyödynnät asiantuntijaa edunvalvontavaltuutuksen tekemisessä. Edunvalvontavaltuutusasiakirja on yksilöllinen, sillä siinä voi määritellä valtuutetun lisäksi monia asioidesi ja omaisuutesi hoitoon liittyviä tapoja ja yksityiskohtia. Asiantuntija tuntee edunvalvontavaltuutuskäytännöt ja osaa ottaa huomioon erilaisia valtuutukseen liittyviä käytännön seikkoja. POP Pankilla on edunvalvontavaltuutukseen perehtyneitä asiantuntijoita, jotka auttavat sinua asiakirjan laatimisessa, kysy lisää pankkiyhteyshenkilöltäsi.

 

Koska edunvalvontavaltuutus astuu voimaan ja voiko sitä muuttaa?

Edunvalvontavaltuutus ei astu voimaan ennen kuin määräämäsi voimaantuloehto täyttyy.  Jos vaihdat mieltäsi edunvalvontavaltuutuksen sisällön tai valtuutetun suhteen, voit korvata nykyisen edunvalvontavaltuutuksen uudella valtuutusasiakirjalla milloin tahansa.

Miksi edunvalvontavaltuutus kannattaa tehdä?

Henkilökohtaisia tai yrityksen pankkiasioita ei voi hoitaa kukaan muu kuin henkilö, joka on tähän valtuutettu. Tällainen valtuutettu voi olla erikseen määrätty edunvalvoja tai henkilön itse valtuuttama edunvalvontavaltuutettu. Esimerkiksi avioliitto ei mahdollista automaattisesti puolison pankkiasioiden hoitamista.

Edunvalvontavaltuutuksella päätät itse, kuka voi asioitasi hoitaa ja miten. Edunvalvontavaltuutus eroaa edunvalvonnasta siinä, että edunvalvonnasta päättää Digi- ja väestövirasto tai käräjäoikeus. Edunvalvontavaltuutuksen tekeminen on edunvalvontapäätöstä suoraviivaisempaa, nopeampaa ja mahdollisesti myös edullisempaa. Edunvalvontavaltuutuksella voi siis helpottaa läheisen mahdollisuuksia hoitaa asioitasi.

Edunvalvontavaltuutukseen liittyvä muistilista:

  • Mieti, kenen haluaisit hoitavan asioitasi puolestasi. Keskustele hänen kanssaan edunvalvontavaltuutukseen liittyvästä nimeämisestä, sillä tarvitset henkilön henkilötunnuksen valtuutukseen.
  • Pohdi, millaisiin asioihin haluat valtuuttaa henkilön omasta puolestasi tai yrityksesi puolesta. Usein edunvalvontavaltuutukset koskevat omaisuuden ja talouden hoitamista, mutta voit myös ottaa kantaa muihinkin päätettäviin asioihin. Muista, että valtuutukseen tulee myös kirjata sen voimaantuloehto.
  • Varaa aika pankkisi asiantuntijalta edunvalvontavaltuutuksen tekemiseksi. 
  • Säilytä edunvalvontavaltuutusasiakirjaasi huolellisesti tai kysy pankiltasi asiakirjasäilytystä. Digi- ja väestövirasto ei tallenna erikseen edunvalvontavaltuutusasiakirjoja, mutta se tarvitsee dokumentin siinä vaiheessa, kun edunvalvontavaltuutus halutaan ottaa käyttöön eli kun se vahvistetaan.

Tiesitkö että...

Edunvalvontavaltuutus astuu voimaan vasta, kun et itse pysty hoitamaan asioitasi itse. Maistraatin vahvistama edunvalvontavaltuutus toimitetaan POP Pankkiin, jossa sen jälkeen päivitetään valtuuttajan tilin käyttöoikeustiedot. Jos edunvalvontavaltuutusvaltakirjaa ei ole tehty, henkilölle tulee hakea lainmukaista edunvalvontaa hänen asioidensa hoitamiseksi.

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä