Hyppää sisältöön
Maatalousyrittäjät Sanna Mäki ja Mika Numminen sekä perheyritykseen hiljattain mukaan lähtenyt Kristiina-tytär saavat apua ja tukea POP Pankki Salon konttorinjohtajalta Hannaleena Riihimäeltä.

Yrittäjäasiakkaat kertovat: ”On syntynyt pitkän ajan luottamus pankkiin”

Kydön tilaa pitävät Sanna Mäki ja Mika Numminen ovat olleet POP Pankin asiakkaita koko maatalousyrityksensä olemassaolon ajan. Salon konttorinjohtaja Hannaleena Riihimäki on seurannut perheen yritystoimintaa jo vuosia.

Mika: ”Olen ollut POP Pankin asiakas vuodesta 1973. Sanna vaihtoi sinne vuonna 1993, kun aloitimme yhdessä yrittäjinä. Lähipankissamme on mukava asioida, kun on pitkä yhteinen taival, ja asioiden hoitaminen sujuu nopeasti ja mutkattomasti. Pankissa on tuttavallinen ilmapiiri, ja tunnemme ihmiset siellä.”

Sanna: ”Suhde pankkiin on ollut meille tärkeä pitkään. Aloimme 1990-luvulla kehittää tilaamme: kasvatimme sen pinta-alaa ostamalla lisää maata, rakensimme navetan ja hankimme koneita sekä lypsylehmiä. Olemme aina olleet yhteydessä pankkiin, kun olemme suunnitelleet suurempia muutoksia, ja kuulostelleet, mitä mieltä sieltä ollaan.”

Hannaleena: ”Olen tuntenut Mikan ja Sannan lähes kuusi vuotta. Heillä on aina ollut tavoite ja selkeä ja realistinen suunnitelma siitä, mihin ollaan menossa. He osaavat analysoida asioita ja näkevät kolikon kummankin puolen. Pankin kannalta heidän kanssaan on helppo asioida, koska he ymmärtävät uhkakuvat ja mahdollisuudet. He luotsaavat maatilaa todella ammattimaisesti. Heidän yritystään johdetaan hyvin.”


Maatalousyrittäjät Sanna Mäki ja Mika Numminen sekä perheyritykseen hiljattain mukaan lähtenyt Kristiina-tytär saavat apua ja tukea POP Pankki Salon konttorinjohtajalta Hannaleena Riihimäeltä.
Maatalousyrittäjät Sanna Mäki ja Mika Numminen sekä perheyritykseen hiljattain mukaan lähtenyt Kristiina-tytär saavat apua ja tukea POP Pankki Salon konttorinjohtajalta Hannaleena Riihimäeltä.

Kun pankki tuntee asiakkaat hyvin, voidaan päätöksiä tehdä nopeasti

Mika: ”Juttelin Hannaleenan kanssa ensimmäisen kerran vuosia sitten, kun hän soitti minulle peltolainaamme liittyen. Jo puhelussa löysimme yhteisen kielen ja yhteyden. Molemmat ymmärsivät, millaisesta investoinnista oli kyse.”

Hannaleena: ”Minullakin on hieman maataloustaustaa, ja olen lypsänyt lehmiä. Tiesin, mitä Mika ja Sanna tekevät tilallaan. Keskustelu oli luontevaa, ja puhuimme heti samoista asioista.” 

Sanna: ”Yhteistyömme on ollut alusta asti mutkatonta. Olemme aina voineet mennä pankkiin keskustelemaan, ja meidät on otettu avosylin vastaan. Kun olemme tarvinneet neuvoja, olemme melkein aina saaneet helposti puhelimella kiinni yhteyshenkilömme. Jos suunnitelmiin on tullut muutosta, se on hoitunut keskustelemalla, vastausta ole tarvinnut odottaa pitkään. Siitä on syntynyt pitkän ajan luottamus pankkiin.”

Hannaleena: ”Yksi valteistamme on se, että tunnemme asiakkaat niin hyvin, että pystymme tekemään päätökset nopeasti.”

"Olemme aina olleet yhteydessä pankkiin, kun olemme suunnitelleet muutoksia.”

Tytär tuli mukaan osakeyhtiöön: ”Minulle kerrottiin selkeästi, mitä mikäkin tarkoittaa”

Sanna: ”Pankista on ollut meille paljon apua yritystaipaleella. Meitä on tuettu ja kannustettu. En muista, että olisin kertaakaan kyseenalaistanut pankin neuvoja. Kun päätimme pari vuotta sitten luopua lehmistä ja keskittyä viljelyyn, se tosin piti perustella hyvin.”

Mika: ”Kun laitoimme lehmät pois, soitin pankkiin ja kerroin, ettei niiden pitäminen näytä taloudellisesti enää järkevältä. Saimme pankista hyviä neuvoja ja vinkkejä myös silloin, kun päätimme tehdä isomman lisämaakaupan. Se toteutettiin perustamalla uusi osakeyhtiö, johon tyttäremme Kristiina tuli mukaan.”

Hannaleena: ”Lehmistä luopuminen oli rohkeaa, mutta Mika ja Sanna olivat pohtineet päätöstä pitkään, laatineet laskelmia ja tiesivät, mihin suuntaan päätös vie. Näin tavoitteellinen ja tarkkaan laskettu toiminta on pankin näkökulmasta todella hyvä asia.”

Kristiina: ”Mieleeni on jäänyt se, miten hyvin minut otettiin huomioon, kun hyppäsin mukaan yritystoimintaan osakeyhtiötä perustettaessa. Vaikka maatilan työt ovat olleet tuttuja lapsesta asti, osakeyhtiön mukana tuli paljon uutta. Pankissa käytiin läpi yritykseemme liittyviä asioita ja minulle kerrottiin selkeästi, mitä mikäkin tarkoittaa.”

Hannaleena: ”Olen seurannut ilolla perheen yrityksen muuttamista osakeyhtiöksi ja Kristiinan lähtemistä siihen mukaan. Tyttären mielipiteet on otettu joka vaiheessa huomioon. Hän on sitoutunut yritykseen ja on juuriaan myöten mukana siinä.”

Kydön tila & POP Pankki – yhteistä historiaa lähes 30 vuotta

  • Sanna Mäki ja Mika Numminen ovat pitäneet Kydön tilaa Raatalassa 1990-luvulta asti.
  • Kun tytär Kristiina täytti viime vuonna 18 vuotta, päätettiin perustaa osakeyhtiö, jonka osa­kas hänestä tuli. Näin tilalla toteutetaan myös asteittainen sukupolvenvaihdos. Perheen nuorinkin lapsi voi lähteä mukaan osakeyhtiöön täysi-ikäisenä.
  • POP Pankin Salon konttorinjohtaja Hannaleena Riihimäki on ollut mukana perheen yritystoiminnan käänteissä lähes kuusi vuotta.

 Teksti: Anna Kauhala Kuva: Kirsi-Marja Savola

POP Koivunlehti 1/2021

 

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä