Vastuullinen vaateostos lähtee tarpeesta – Mielan muotiviikoilla juhlitaan kestävää muotia
Upeita kuoseja, ajatonta tyyliä, vaatteiden huoltotuotteita ja ekologisempia materiaaleja – tamperelainen Miela kokoaa myymäläänsä suomalaisia design- ja muotimerkkejä, joiden ytimessä on vastuullisuus. Kestävämmän muodin ja kuluttamisen juhlistamiseksi Miela on järjestänyt omat muotiviikkonsa, joiden pääyhteistyökumppanina on POP Pankki Keuruu.
Mitä on kestävä muoti ja miten vaatteita voisi ostaa vastuullisemmin? Kysymykseen ei löydy yksiselitteistä vastausta, mutta Mielan perustaja Ariela Perä-Rouhu avaa eri näkökulmia kestävään muotiin.
”Muoti ja vaatteethan eivät ole oikeastaan koskaan ekologisia, mutta kuitenkin jotain on puettava päällensä. Siinä kohtaa nousee kysymys, että mitä kannattaa ostaa ja mistä. Vaatteiden vastuullisuuteen löytyy erilaisia näkökulmia, kuten onko vaate ekologisesti kestävä tai esimerkiksi sosiaalisesti kestävä eli eettisesti valmistettu. Valmistusmaa ja materiaali kertovat kuitenkin jo paljon vaatteen kestävyydestä.”
Esimerkiksi Mielassa selvitystyötä on tehty asiakkaille helpommaksi, sillä myymälässä myytävien tuotteiden taustat on selvitetty tarkasti. Mielassa myydään ainoastaan suomalaisten brändien tuotteita ja epäekologisimmat materiaalit, kuten akryyli, on rajattu pois valikoimasta. Ariela vinkkaa, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomioita, kun haluaa ostaa vaatteita kestävämmin.
”Ensimmäisenä tulisi miettiä, että onko oikeasti tarvetta jollekin tuotteelle. Jos tarve on välttämätön, niin kaikista ihanteellisinta olisi ostaa käytetty tuote, joka on samalla vastuullinen, eli esimerkiksi Suomessa valmistettu pellavasta tehty vaate. Jos tuotetta ei löydy käytettynä, on kuitenkin hyvä kurkkia tuotteen materiaalilappua sekä mahdollisesti kysellä lisätietoja tuotteen valmistuksesta. Materiaalien osalta luonnonmateriaalit ja kierrätetyt materiaalit ovat yleisesti hyviä.”
”Vielä ostamisen jälkeen vaatteesta tai asusteesta tulisi pitää hyvää huolta, pestä oikein sekä rakastaa sitä niin, että se pysyisi hyvänä mahdollisimman pitkään. Mikäli tuote on vielä ehjä kaikkien vuosien käytön jälkeen eikä sitä enää itse käytä, niin sen voi vielä myydä eteenpäin. Mutta kaikista tärkeintä on miettiä ostopäätöstä tarkkaan ja olla valmis rakastamaan valitsemaansa tuotetta pitkään”, summaa Ariela.
Mielan yrittäjät Inga, Ariela ja Anni.
Vastuullisella muodilla vahva tulevaisuus
Ariela uskoo, että kestävä muoti tulee vahvistamaan asemaansa tulevaisuudessa. Yhtenä näyttönä toimii Mielan suosio ja kasvu – alun perin pop up -liikkeenä avannut myymälä on ollut toiminnassa pysyvänä liikkeenä jo vuodesta 2019 alkaen ja liikkeessä myytävien brändienkin määrä on ehtinyt kasvaa kymmenkertaiseksi.
”Kestävän muodin ja suomalaisten muotibrändien tilanne on todella hyvä. Uskon, että tämä on kuitenkin vasta alkua. 5–10 vuodessa on tapahtunut paljon, eikä vastuullisuus ole enää vain lisäarvo vaan vaatimus.”
”Myös kiertotalouden merkitys tulee varmasti vielä kasvamaan. Myös meillä Mielassa on kierrätettyjen vaatteiden osasto, sillä joskus asiakkaillemme voi tulla hutiostoksia, joita he sitten voivat myydä eteenpäin meillä”, kertoo Ariela.
Mielan muotiviikot kannustavat kestävään kulutukseen
Miela järjestää keväisin ja syksyisin muotiviikkoja, jotka eivät kuitenkaan sisällä perinteiseen tyyliin ainoastaan muotinäytöstä. Näytösten lisäksi viikon aikana tarjotaan esimerkiksi opastusta vaatehuoltoon ja oikeanlaiseen pesuun, erilaisia työpajoja, puheenvuoroja vastuullisesta kuluttamisesta ja arvoista sekä stailausapua.
”Idea muotiviikkoihin lähti siitä, että halusimme vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin ja kannustaa ihmisiä vastuullisempaan kuluttamiseen. Varsinkin koronan jälkeen halusimme myös tuoda takaisin hyvän mielen tapahtumia ja yhdessä tekemistä”, kertoo Ariela tapahtuman taustoista.
POP Pankki Keuruu lähti innoissaan kevään 2023 Mielan muotiviikkojen pääyhteistyökumppaniksi.
”Tapahtuman idea oli mielestämme todella hyvä ja koimme, että Mielan arvot kohtasivat hyvin POP Pankin arvojen kanssa. Meille yhteistä on esimerkiksi asiakaslähtöisyys ja laadukas ja yksilöllinen palvelu. Myös Mielalle tärkeä arvo läpinäkyvyys näkyy meidän toiminnassamme siten, että palvelemme asiakkaitamme avoimesti ja selkeästi sekä tarjoamme erilaisia näkökulmia ja ratkaisuja eri tilanteisiin”, POP Pankki Keuruun yritysrahoituspäällikkö Miika Santala kertoo yhteisistä arvoista.
Miela on kolmen naisyrittäjän pyörittämä design-myymälä, joka vuokraa myyntipaikkoja suomalaisille vastuullisille muoti- ja designbrändeille. Mielassa uskotaan hitaaseen muotiin ja vaatteen käyttöiän pidentämiseen vaatehuollolla. Myös Mielan järjestämillä muotiviikoilla inspiroidutaan vastuullisesta muodista ja kestävästä kulutuksesta. POP Pankki Keuruu on kevään 2023 muotiviikkojen pääyhteistyökumppani.