Varo huijausviestejä
Pankkikortin tietojen luovuttamisessa kannattaa olla valppaana, opastaa POP Pankin korttiasiantuntija Aleksi Simola. Jos verkossa vastaan tuleva tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, kyse on todennäköisesti huijauksesta.
Miten käytän korttia turvallisesti?
PIN-koodi tulee maksaessa suojata kädellä. Alle 25 euron suuruisiin maksuihin kannattaa käyttää lähimaksua. Silloin kukaan ei pääse urkkimaan PIN-koodia. Pankkikortista tulee huolehtia niin, ettei kukaan näe sen numeroa tai kääntöpuolelta löytyvää CVV-koodia.
Jos tililtä on tehty outoja veloituksia, kortti tulee sulkea välittömästi soittamalla korttien sulkupalveluun (p. 020 333). Lisäksi asiasta tulee tehdä korttireklamaatio pankille. Jos kuitenkin tiliotteelta löytyy tapahtumia, jotka osoittautuvat väärinkäytöksi, ei kortinhaltija ole näistä tapahtumista vastuussa.
Mitä tulee ottaa huomioon verkko-ostoksilla?
Kauppapaikka kannattaa tutkia esimerkiksi googlettamalla, ja selvittää, mitä paikasta sanotaan. Selaimen osoiterivillä näkyvä lukon kuva sekä https- tai secure-merkinnät kertovat, että kyseessä on salattu ja siten turvallinen palvelu. Verkkopankkitunnuksia ei koskaan saa luovuttaa muualle kuin pankin tarjoamaan tunnistautumispalveluun. Tunnuksia ei myöskään saa kertoa puhelimessa tai sähköpostissa.
Mistä tunnistaa huijausviestin?
Useimmiten huijausviestit ovat huonosti kirjoitettuja, mutta tähän ei aina voi tukeutua. Huijausviestit tulevat yleensä sähköpostilla tai sosiaalisen median kautta, ja ne naamioidaan tunnettujen brändien viesteiksi. Liian hyvältä vaikuttaviin tarjouksiin tulee suhtautua epäilevästi ja pitää maalaisjärki mukana.
Esimerkiksi 700 euron arvoista älypuhelinta ei saa eurolla. Usein viestit tarjoavat jotakin, kuten lahjakortteja korttitietoja vastaan, ja antamalla tietonsa henkilö sitoutuu kuukausittaisiin veloituksiin tietämättään. Jos epäilet tarjouksen oikeellisuutta, kannattaa käydä kyseisen tahon omilla verkkosivuilla tarkistamassa, löytyykö tarjous sieltä.