Vähittäispankin johtaja Anne Kortteen tiimin tehtävänä on asiakkaan arjen sujuvoittaminen
Anne Korte on toiminut eri rooleissa POP Pankki -ryhmään kuuluvassa Bonum Pankissa vuodesta 2015 lähtien. Nykyisin hän vastaa Bonum Pankin vähittäispankkiyksiköstä, jolle kuuluu muun muassa POP Pankin tili- ja korttimaksamisen palvelut sekä Pikalaina ja uusi Kotitalouslaina.
Tiimisi on mukana monessa POP Pankin tarjoamassa palvelussa, kerrotko tästä lisää?
”POP Pankin visio lähtee asiakastyytyväisyydestä ja kehitysorganisaationa tehtävämme on kehittää asiakkaiden tarpeisiin vastaavia palveluita. Vuonna 2022 toimme uusia maksamisen palveluja esimerkiksi mobiilimaksamiseen ja lanseerasimme POP Pankin asuntolaina-asiakkaille suunnatun vakuudettoman Kotitalouslainan tuomaan joustoa arjen taloudenhallintaan. Myös itsepalvelukanavien maksamisen palvelujen kehittäminen kuuluu meidän yksiköllemme. Lisäksi teemme paljon sellaista työtä, mikä ei välttämättä näy suoraan loppuasiakkaalla, mutta parantaa esimerkiksi maksamisen kokemusta ja tuo virheettömyyttä ja helppokäyttöisyyttä maksamisen palveluihin.”
Miten markkinatilanteen muutokset näkyivät työssäsi?
”Maailmantilanteen vuoksi jatkuvuus ja varautuminen nousivat tärkeiksi teemoiksi ja esimerkiksi käteisestä ja kotivarasta keskusteltiin paljon. Kuitenkin pidemmällä aikavälillä tarkasteltaessa on nähtävissä, että käteisen osuus pienenee kortti-, mobiili- ja verkkomaksamisen vastaavasti kasvaessa, ja että maksaminen on muuttunut yhä enenevissä määrin taustapalveluksi.”
”Tämä näkyy siinä, että esimerkiksi nykyisin parkkihalliin mentäessä auto tunnistetaan automaattisesti sisään- ja ulosajettaessa ja pysäköintimaksu veloitetaan suoraan asiakkaan kortilta. Osana tätä maksamisen näkymättömyyden kehityssuuntaa asiakkaan on entistä tärkeämpää pysyä ajan tasalla omasta taloudestaan ja kokea, että maksaminen on turvallista. Meillä esimerkiksi asiakas voi ottaa käyttöön palvelun, joka lähettää ilmoitusviestit kaikista korttitapahtumista.”
Miten vastuullisuus nivoutuu työhösi?
”Vastuullisuus vaikuttaa työhöni kokonaisvaltaisesti, sillä johtajana olen vastuussa työntekijöistämme ja asiakkaistamme sekä palvelutarjonnastamme. Koen, että digitaalisten palvelujen kehittäminen on vahvasti osa vastuullisuustyötä huomioiden asiakkaiden tarpeet ja trendit. Bonum Pankin WWF:n Green Office -sertifiointi on niin ikään ohjannut meitä miettimään omia prosessejamme. Esimerkiksi tarjoamamme maksukortit on jatkossa valmistettu kierrätysmuovista.”
Anne Korte johtaa Bonum Pankin vähittäispankkiyksikköä.