POP Pankin AD Matti, mitä kaikkea oikeastaan teet POP Pankissa? Lue Matin haastattelu monipuolisista työtehtävistä.
Olen POP Pankissa AD:na ja huolehdin brändi-ilmeestä eri kanavissa. Tuotan materiaalia, mutta myös kehitän ilmettä ja kommentoin muiden tekemiä visuja. Toimenkuvani on hieman laajentunut, teen myös kuvituksia ja avustavia videomateriaaleja. Olen jollain tavalla mukana lähes kaiken POP Pankin julkaiseman materiaalin ulkoasun kanssa, oli se sitten esite, juliste, kampanja, käyttöalusta, hinnasto, banneri tai vaikka joulukalenteri.
Aiemmin olen tehnyt pitkän uran AD:na mainostoimistoissa, sekä kuluttaja- että B2B-mainonnan parissa. Kustantamoissa olen ollut tekemässä lastentuotteita ja niiden markkinointia, sekä lehtitaloissa taittamassa lehtiä. Olen ollut myös viestintätoimistossa visuaalisena suunnittelijana tehden ansaittua mediaa, joka on tavallaan toisella puolen pöytää verrattuna mainostoimistoihin. Olen ollut Aku Ankka -hommissa vastuullani Disney-julkaisujen markkinointia ja Muumi-hommissa tekemässä Muumi-kuvituksia, -tuotteita ja markkinointia. Näiden lisäksi olen tehnyt pitkään teatterijulisteita ja kaikkea teatterin viestintää sekä rakentanut lavasteita ja teatterinukkeja. Olen myös toiminut tekstiilipainajana ja kitarakorjaajana ja -myyjänä.
Kuvissa ja sarjakuvissa seikkaileva Poppikaija on myös Matin käsialaa.
POP Pankin joulukalentereissa voi ihailla Matin kuvituksia.
Olet tehnyt kaikkea hurjan monipuolisesti! AD:n työn lisäksi teet paljon muutakin, esimerkiksi kuvituksia lastenkirjoihin. Mitkä ovat viimeisimpiä kuvitustöitäsi?
Graafisen suunnittelun lisäksi olen tosiaan ammatiltani myös kuvittaja ja olen kuvittanut useita lastenkirjoja. Uusimpana Duppaduulix ja salaperäinen ovi, joka julkaistiin lokakuussa 2020. Aiempiin töihini kuuluvat mm. Tohelo ja Torvelo -sarja (Lasten Keskus), sekä Ihana joulu -kirja, joka on muodostunut kestosuosikiksi. Minulta on julkaistu myös sarjakuva-albumi nimeltä Välttelyn tekniikka (Keskustakirjasto Oodi, Helsingin kaupunki). Teen myös lehtikuvituksia ja kuvituksia julisteisiin, nettisivuille ja levynkansiin. Olen saanut kuvituksestani Rudolf Koivu -lastenraadin palkinnon, sekä Ropecon-taidenäyttelyn ensimmäisen sijan. Töihini voi tutustua lisää portfoliossani.
Miten päädyit kuvittamaan lastenkirjoja?
Olin kuvittanut Nukketeatteri Sampolle julisteita, joista ensimmäisen lastenkirjani kirjoittaja oli pitänyt. Hän pyysi minua kuvittamaan kirjansa ja suostuin heti. Olin tuolloin 19-vuotias, ja vaati työtä vakuuttaa kustantaja, että pystyisin noin vaativaan, pitkäjänteiseen ja valtavaan työhön. Kirjailija kuitenkin meni minusta takuuseen ja kirja valmistui toki ajallaan. Yhteistyö on jatkunut sekä kirjailijan että kustantajan kanssa.
Millaisia vaiheita kirjan kuvitusprosessissa on?
Tämä saattaa vaihdella kirjasta ja kustantajasta riippuen, mutta pääpiirteittäin prosessi menee niin, että ensin on teksti. Saan sen luettavakseni ja voin ehdottaa muutoksia tai lisäyksiä. Minulle nousee heti lukiessa kuvia päähän. Tekstiä hiotaan ja teen raakataiton, eli jaan tekstin sivuille ja päätän kirjan koon. Tulostan sivutaiton postimerkin kokoisina ja piirrän sivuille miniluonnokset kuvista. Muita luonnoksia en tee.
Seuraavaksi ryhdyn tekemään varsinaisia kuvia, piirrän ja maalaan. Kustantajan kanssa saattaa olla tässä vaiheessa kokous. Sijoitan kuvat taittoon ja tekstiä hiotaan kustannustoimittajan ja kirjailijan kanssa. Lopulta kuvat lähtevät skannaukseen ja uudet tiedostot sijoitetaan taittoon. Teksti viimeistellään ja lähetän tiedoston painoon. Tarkistan värivedokset ja sitten odotellaan, kunnes kirja tulee uunista. Sitten onkin aika kilistellä! Yleensä on julkaisutilaisuus, mutta tänä vuonna kaikki sellaiset on peruttu.
Kuinka pitkään kuvitusprojekteissa menee yleensä? Esimerkiksi viimeisimmässä Duppaduulix-kirjassa?
Kuvitustyylini on sopivasti retro, jossa kädenjälki saa näkyä, mutta modernilla otteella esimerkiksi väriskaalojen kautta. Teen lastenkirjakuvitukset täysin käsin. Toteutustapa on aikaavievä, mutta sellainen, jossa olen omimmillani. Koko prosessi vie miltei vuoden. Duppaduulix-kirjaa on kypsytelty pitkään, sillä etsimme rauhassa sille kustantajaa, enkä halunnut hajottavaa deadlinea, joten sen valmistumiseen taisi mennä yli kaksi vuotta. Jos tekisin tätä kokopäiväisesti, uskon että vastaavan saisi toteutettua muutamassa kuukaudessa. Kuvien ideointiin ja hengittämiseen kannattaa kuitenkin varata aikaa. Luovaa työtä ei kannata tehdä 11 tuntia päivässä. Kokeilin sitä edellisen kirjani kohdalla ja huomasin ettei homma oikein toimi niin.
Mikä lastenkirjojen kuvittamisessa on kiehtovinta?
Tarinan kertominen. Vaikka tarina ja teksti onkin kirjailijan, kuvittaja voi lisätä siihen puolet lisää. Innostun tarinan käänteistä ja haluan välittää sen tunnelman ja jännityksen. Haluan kertoa henkilöhahmojen tunteet lukijalle. Pyrin luomaan samaistuttavia ja helposti hahmotettavia, söpöjä hahmoja.
Rakastan yksityiskohtia ja olen piilottanut niitä loputtomasti kirjoihini. Kuvista löytyy viittauksia bändeihin, joissa soitan, kotini tavaroita ja kaikenlaista läheisilleni tuttua tavaraa tai muuta omaan elämäntilanteeseen liittyvää. Esimerkiksi kuvitin Tohelon ja Torvelon nukketeatterissa -kirjaa Pariisissa apurahan turvin, ja silloin valmistuneissa kuvissa on yhtä ja toista sinne liittyvää. Eräässä kuvassa on vuokra-asuntoni rikkinäinen nojatuoli sekä ranskalaiset sähköpistokkeet. Toisessa on mukaellut Notre Damen ikkunat. Ihana joulu -kirjassa on vaarini leivinuuni ja niin edespäin.
Kuvia kirjasta Ihana joulu.
Haasteellisinta on ajan löytäminen. Minulla on aina monta rautaa tulessa, päivätyö, lapset, bändit, projektit, harrastukset jne. Teen kuvituksia silloin kun löydän sille hetken, ei siis ole varaa odottaa ”taiteellista inspiraatiota.” Haasteellista on myös kustannustoiminnan muuttuminen. Pieniä kustantajia fuusioituu yhä enemmän suuriin ja tarjonta kapenee. Kirjoja ei kustanneta enää siinä määrin kuin ennen, toiminta ei ole yhtä kannattavaa. Siksi on aina syytä juhlia vedettyään nimikirjoituksensa kustannussopimukseen!
Taiteilijan oma kuva