Suomi osaa -blogisarja: Oulussa IT on nyt pop
Suomessa on kehitetty harvinaisen paljon suursuosion saavuttaneita mobiilipelejä. Lähes miljardi latauskertaa saavuttanut Hill Climb Racing -hittipeli jatkaa perustajakaksikko Teemu Närhen ja Toni Fingerroosin voittokulkua. POP Pankissa on päästy seuraamaan peliyhtiön menestystarinaa aitiopaikalta.
Suomen Piilaakso. Näin on Oulua tituleerattu – ja ymmärrettävin perustein. Takavuosien Nokian ja Microsoftin suuret irtisanomisaallot jättivät Oulun seudulle harvinaisen paljon IT-osaamista. IT-alan toipuminen työttömyydestä käynnistyi yllättävänkin nopeasti, sillä monet kansainväliset yritykset haistoivat mahdollisuuden päästä rekrytoimaan riveihinsä vahvistuksia, joilla oli sekä kokemusta että erityisosaamista.
Tänä päivänä Oulussa on yhden tai kahden suuryrityksen sijaan useita pienempiä yrityksiä, joten työllisyys on aiempaa vakaammalla pohjalla. POP Pankki -ryhmään kuuluvan Pohjanmaan Osuuspankin johtaja Asko Juntunen (kuvassa oikealla) on itse asunut Oulussa vuodesta 2003, ja hänkin on pannut tyytyväisenä merkille Oulun kasvamisen merkittäväksi teknologiakeskukseksi.
Uusia yrityksiä on perustettu tiheään tahtiin. Kun yrityksillä menee hyvin, muuttoliike kaupunkiin lisääntyy. Muutoksen huomaa kaupungin siluetissa - nostokurkia on paljon.
Kyräily ei kannata
Oulun voidaan siis sanoa palanneen ryminällä IT-alan pelikentälle, jopa kirjaimellisesti, sillä erityisesti peliala on erottunut edukseen. Juntunen kokee olevansa etuoikeutettu, sillä hän on nähnyt oululaisen mobiilipeleihin erikoistuneen Fingersoftin kasvun nollasta miljoonabisnekseksi lähietäisyydeltä, kun POP Pankki sai yrityksestä asiakkaan jo taipaleen alkumetreillä.
Vuonna 2012 perustetun Fingersoftin pelejä on ladattu yli 900 miljoonaa kertaa ja miljardin latauksen haamuraja lähestyy hyvää vauhtia. Liikkeelle lähdettiin perustaja Toni Fingerroosin yhden miehen yrityksestä.
Kun Fingersoft kasvoi ulos entisistä tiloistaan Kempeleen omakotitalosta ja muutti Oulun kauppatorin läheisyyteen Oulun yliopiston arkkitehtuuriosaston entisiin tiloihin, kortteliin kehittyi Pelikampus, jossa tiivistyy suomalainen pelibisnes. Samassa rakennuksessa toimii useampi pelifirma ja vastapäisessä rakennuksessa toimii Oulu Game Lab – pelialaan erikoistunut ammattikorkeakoulun yksikkö.
Yhtiön toimitusjohtaja Teemu Närhin mukaan Suomesta ja Oulusta löytyy kaikki tarvittava osaaminen menestyspelien luomiseen. Yritysten yhteistyö on poikkeuksellista, sillä pelifirmat sparraavat ja tukevat toisiaan.
Maailmanlaajuisilla markkinoilla on vielä tilaa muillekin suomalaisille firmoille, joten yritykset eivät miellä kilpailevansa toisiaan vastaan. Peli-ideoiden varastamistakaan ei ole tarvinnut pelätä, koska toteutus on sen verran suuressa roolissa. Pelialalla uskotaan, että muiden kanssa sparraus voi jopa parantaa lopputulosta. Tällaisesta ajattelutavasta voisi myös finanssiala ottaa oppia.
Työttömyydestä työvoimapulaan
IT-alalla työllisyystilanne on keikahtanut päälaelleen. Korkean työttömyysprosentin sijaan tekijöitä rekrytoidaan jopa suoraan koulunpenkiltä. Myös Fingersoft tekee paljon yhteistyötä viereisen Oulu Game Labin kanssa.
Ja mitä tulee suomalaiseen tehokkuuteen peliteollisuudessa Fingersoftissa arvellaan, että ilmastoteoriassa voi olla perääkin. Kun kaamos on päällä, mistäpä muualta sitä saisi valoa elämään kuin tietokoneen näytöltä.
Pekka Lemettinen
Toimitusjohtaja
POP Pankkikeskus