Suomen suurin korvakappaleiden valmistaja kuuntelee pankkiasiantuntijaansa
Tommi Sipilä osti kolme vuotta sitten jyväskyläläisen kuuloalayrityksen ja päätti uudistaa sen toiminnan perusteet. Toteutuneen teknologiakolmiloikan ensimmäinen loikka oli riskin otto, kolmas uuden teknologian valjastaminen ja varsinaisen hypyn saivat aikaan osaavat työntekijät. Nyt Sipilä miettii yrityksen laajentamista muille paikkakunnille.
Toimitusjohtaja Tommi Sipilältä ei puuttunut rohkeutta, kun hän lähti kehittämään yksilöllisiä korvakappaleita valmistavaa Kuuloxia. Hän luopui heti perinteisestä valmistustavasta ja otti käyttöön viimeisintä tekniikkaa edustavat 3D-tulostimet. Laitteet eivät ole mitä tahansa muoviprinttereitä. Esimerkiksi korvakappaleiden nestemäisen valmistusaineen ja tulostustavan tulee täyttää terveydenhuoltoalan vaatimukset. Kaikki tuotteet viimeisteillään käsityönä. Yritys on maamme suurin korvakappaleiden valmistaja.
Kaikki alkaa asiakkaan korvan mukaan tehdyistä malleista, joiden mukaan korvakappaleet valmistetaan. Korvakappaleita käytetään esimerkiksi kuulokojeiden äänen johtamisessa korvaan, kuulonsuojaukseen tai korvamonitorointiin. Kappaleet ovat materiaaliltaan kovia tai pehmeitä.
– Meiltä ostetaan osaamista sekä viimeisteltyjä ja turvallisia tuotteita ja palveluja. Teemme tuotteet henkilökohtaiseen käyttöön, joten kaikki lähtee asiakkaiden kuuntelemisesta ja palvelemisesta.
Hyvä tiimi koossa
– Aikaisemmin yritys valmisti noin 5 000 korvakappaleparia vuodessa. Nyt teemme noin 9 000. Olemme laajentaneet toimintaamme kappalevalmistuksesta kuulontutkimukseen sekä uniapnean hoitoon. Hoitopuoli tuli mukaan osaavien työntekijöidemme kautta, kun ensimmäinen kuulontutkija oli erikoistunut myös unihoitoihin. Joustavuus on osa toimintaamme ja työntekijämme voivat toteuttaa laajasti osaamistaan. Tämä on yrityksemme rikkaus ja myös kilpailuvaltti, Sipilä miettii.
Kuuloxi ja unihoitoihin erikoistunut Unixi työllistävät Sipilän lisäksi kuusi työntekijää tutkimuksessa, suunnittelussa ja valmistuksessa. Nyt Sipilä suunnittelee toiminnan laajentamista esimerkiksi Tampereelle, Lahteen ja Kuopioon. Valmistus pysyy jatkossakin Jyväskylässä. Suurin haaste toiminnan kehittämisessä ja laajentamisessa on ammattitaitoisten työntekijöiden löytäminen.
– Onnistuminen vaatii hyvän tiimin ja se meillä on koossa.
Uuusia mahdollisuuksia
Sipilä kertoo, että koronatilanne hiljensi keväällä toiminnan lähes kokonaan kahdeksi kuukaudeksi, mutta kesällä tilanne normalisoitui nopeasti. Poikkeustilanne ei vienyt laajentamishalukkuutta, vaan Sipilä on edelleen valmis tarttumaan uusiin mahdollisuuksiin. Tilanne poiki heille itseasiassa uuden toimialan, kun yritys alkoi keväällä valmistaa suun terveyteen liittyviä hammaskiskoja 3D-tulostuksen avulla. Tilaisuus tarjoutui heille, kun paikallinen hammaslaboratorio tarvitsi nopeaa ja tarkkaa 3D-tulostusta.
Kuuloxin ja Unixin asiakkaita ovat kuluttajat ja terveydenhuoltoalan toimijat, kuten lääkäriasemat ja sairaalat. Yksilöllisiä suojaimia käytetään myös esimerkiksi teollisuudessa, metsästyksessä tai vaimentamaan konserteissa musiikin voimakkuutta. Kotona henkilökohtaisia nitulppia voidaan tarvita kuorsauksen takia.
– Teemme koko ajan tuotekehitystä. Suunnittelu vaatii muun muassa anatomian ja akustiikan tuntemusta.
POP Pankin kanssa henkilökemia toimii
Yritysoston yhteydessä Sipilä kilpailutti pankkeja ja päätti kysyä tarjousta myös POP Pankki Reisjärveltä. POP Pankki oli aidosti kiinnostunut hänen liikeideastaan, ja Sipilä sai apua myös ostettavan yrityksen arvon arvioimiseen. Yrityskaupan jälkeen hän on siirtänyt myös henkilökohtaiset pankkiasiansa POP Pankkiin.
– Minulle on tärkeää, että henkilökemia pelaa. POP Pankissa saan henkilökohtaista ja joustavaa palvelua. Minulle yhteistyökumppanilla tulee olla kasvot, Sipilä kiittelee.
Teksti: Johanna Pelto-Timperi
Kuva: Ari Nurmela
Ilmestynyt POP Koivunlehdessä 3/2020