Suomalainen Hookle tekee some-kanavien hallinnasta tehokasta
Alun perin urheilijoiden tarpeesta lähteneestä ajatuksesta kehitetty sovellus auttaa kiireisiä yrittäjiä hallinnoimaan useaa sosiaalisen median kanavaa yhtä aikaa. Täysin mobiilipohjainen sovellus on kiinnostanut jo Googlea ja ulkomaita myöten.
Tero Seppälä perusti Hooklen yhdessä kaksoisveljensä Jeren sekä kolmannen perustajajäsenen Juha Uotilan kanssa vuonna 2017. Tällä hetkellä yritys pyörii viiden henkilön voimin. Ajatus oli kehittää kevyt ja helppokäyttöinen sovellus some-kanavien ylläpidon apuvälineeksi erityisesti kiireisille yrittäjille ja vaikkapa ammattiurheilijoille. Urheilijoista ajatus oikeastaan lähti liikkeelle.
‒ Toimimme yrittäjinä Jeren kanssa aiemmin urheilumaailmassa ja huomasimme, että monilla yksilöurheilijoilla olisi tarvetta tällaiselle työkalulle. Ajatus jäi kytemään ja muutama vuosi sitten aloimme tehdä aiheesta tarkempaa taustatyötä ja viemään ideaa yritykseksi, kertoo Tero Seppälä, Hooklen toimitusjohtaja.
Hooklen perustajakolmikko
Markkinoilla on useita vastaavia työkaluja. Miten Hooklen sovellus eroaa näistä?
‒ Useimmat ovat suuryritysten käyttöön tarkoitettuja järeitä kokonaisuuksia, joita niiden mobiilisovellukset lähinnä täydentävät. Meidän sovelluksemme on täysin mobiililähtöinen ja lähtökohtaisesti hyvin kevyt, moderni ja helppokäyttöinen. Se on suunnattu erityisesti pienyrittäjille.
Hookle sai jo alkutaipaleella lennokkaan lähdön, kun hakukonejätti Google kiinnostui siitä yhtenä ensimmäisistä kaupallisista Flutter-teknologiaa käyttävistä sovelluksista. Google otti tuotteen demo-version syksyllä 2017 maailmanlaajuiseksi Flutter-teknologian showcasekseen, ja käytti Hooklea Flutterin esimerkkisovelluksena Slushissa 2017 ja DartConf-konferenssissa Los Angelesissa 2018. Siitä saakka yhteistyötä Googlen kanssa on laajennettu. Vastikään Hookle sai rekisteröityä myös Hookle-tavaramerkin Yhdysvaltoihin.
‒ Heti alusta asti meille on ollut tietysti iso apu hyvistä kumppaneista, rahoittajista ja sijoittajista. Löysin POP Pankin, kun tein kilpailutusta pankkien välillä, ja se erottui selvästi muista ennen kaikkea asiakaspalvelun nopeudessa ja joustavuudessa. Myös hinnoittelussa POP Pankki oli selkeä ykkönen, Seppälä sanoo ja jatkaa, että suosittelee mielellään POP Pankkia erityisesti aloitteleville yrityksille aina tilaisuuden tullen.
Oman tuotteensa kohderyhmää
‒ Jos yrityksellä ei ole some-kanavia, heillä ei ole presenssiä digimaailmassa, Seppälä vastaa kysyttäessä some-kanavien merkityksestä yrityksille.
‒ Ja jos some-kanavia ei päivitetä säännöllisesti, yrityksen toiminta voi vaikuttaa kuolleelta. Säännöllinen päivittäminen ei välttämättä tarkoita päivittäistä tai edes viikoittaista toimintaa. Riippuen bisneksestä, kuukausittaisetkin päivitykset osoittavat, että yritys on aktiivinen ja ajan tasalla, Seppälä jatkaa.
Entä miten on Hooklen omien some-kanavien laita? Ovatko ne erinomaisen hyvin hoidettuja esimerkkitapauksia?
‒ On tietysti selvää, että tiedostamme somen tärkeyden, mutta olemme oman tuotteemme kohderyhmää: aikaa ja resursseja kanavien ylläpitoon ja päivittämiseen tai sisällöntuotantoon ei meilläkään ole liikaa, Seppälä naurahtaa.
‒ Olemme ehkä parhaita esimerkkejä siitä, miten some-kanavia voi ylläpitää riittävällä tasolla ilman, että siihen käyttää hirveästi voimavaroja.
Seppälä kertoo, että heillä on verkkosivuillaan aktiivinen blogi, josta tulee paljon hyvää sisältöä someen. Sisällöt Hooklessa tehdään tällä hetkellä pääsääntöisesti itse. Julkaisut ajastetaan etukäteen kuukausittain ja julkaisukalenteria tarkistetaan viikoittain.
Hooklen tiimissä on tällä hetkellä viisi henkilöä.
Hooklen parhaat vinkit yrityksen some-kanavien tehokkaaseen ylläpitoon
- Hyödynnä työkaluja, ne tehostavat tekemistä huomattavasti, kun aikaa ei ole paljon.
- Some-kanavat on helppo pitää aktiivisena, kun ajastaa julkaisut etukäteen.
- Myös sisällöntuotantoon on tarjolla apuvälineitä, kuten palveluja, joiden kautta vaikkapa blogiteksteille löytää kirjoittajan.
- Verkkosivujen sisältöjä, kuten blogeja, kannattaa hyödyntää aina. Yhdestä blogitekstistä voi saada useampia some-julkaisuja, kun sitä nostaa esiin eri kulmilla.
- Lisää vinkkejä some-tekemiseen voi lukea Hooklen verkkosivuilta blogista. Toistaiseksi sisällöt ovat vain englanniksi.