Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen, mutta harrastaja tekee siitä omannäköisensä – Pässilä Bicycles keskittyy laaturunkoihin
Titaania se olla pitää, vaan ultimaattinen, klassinenkin runkomateriaali oli vielä 2000-luvun taitteessa nuorten maastopyöräharrastajien ulottumattomissa. Vuonna 2006 erään Ruotsiin suuntautuneen alamäkireissun jälkimainingeissa eräällä kaverijoukolla alkoi itää ajatus oman pyöräfirman perustamisesta. Vuonna 2018 startannut, Nopankylässä sijaitseva Pässilä Bicycles yhdistää unelmamateriaalinsa ja modernin maastopyöräsuunnittelun puhutellen laajaa asiakaskuntaa aina Aasiaa ja Amerikkaa myöten.
– Olemme tunteneet toisemme jo lapsuudesta asti ja ajaneet Pässilänvuoren maastoja kolmisenkymmentä vuotta, kertoo Pässilä Bicyclesin Markku Hautamäki viitaten yrityksen viiteen osakkaaseen.
Kuvassa vasemmalta Pässilä Bicyclesin Jari Koivuluoma, Kyösti Peltokoski, Markku Hautamäki, Matti Uusi-Laitila ja Juho Yli-Suomu. Kuvaaja: Mikko Kallio/Mikko Kallio Photography.
– Kaikilla on harrastajapohjalta ollut kokemusta pyörän kokoamisesta, mutta yritystä perustettaessa on saanut opetella lisää suunnittelemista ja erinäisiä asioita. Päätuotteemme on verkkokaupan kautta myytävät maastopyörien titaanirungot, mutta olemme tuottaneet myös teräsrunkoja. Etenkin työsuhdepyöräetuuden myötä olemme myyneet mukavasti myös valmiita kokonaisia pyöriä.
Laji, joka yhdistää harrastajia ympäri maailman
Noin 70 prosenttia Pässilä Bicyclesin asiakkaista tulee Suomesta, loput 30 prosenttia jakautuukin ympäri maailmaa. Englannista, Saksasta ja Välimerenmaista tulee tasaisesti kyselyjä, mutta myös Etelä-Afrikassa, Singaporessa ja Amerikassa saattaa törmätä Pässilä Bicyclesin runkoihin.
– Koko toimiala on ollut kasvussa viime vuodet, jota toisaalta korona-aikana on hillinnyt komponenttipula ja logistiikkapalvelujen kysynnän kasvu. Runkobusiness on osittain kuitenkin säästynyt vaikeuksilta ja on ollut hienoa ylipäätään nähdä, miten Pässilän tarina ja tuotteet kiinnostavat. Esimerkiksi YouTubessa on nähtävissä tuotteisiimme liittyviä, harrastajien omasta innostuksestaan tuottamia videoita, Markku mainitsee.
Pässilä Bicyclesin pyörät kiinnostavat ympäri maailmaa. Kuva: Mikko Kallio/Mikko Kallio Photography
– Kilpailu on pyörämarkkinoilla kovaa. Meille on tärkeää, että oikeat tuotteet löytävät oikeat asiakkaat. Koko ajan pitää osata haistella missä mennään. Onneksi on olemassa hyvät työkalut asiakkaiden löytämiseen. Asiakkaat myös kysyvät paljon tuotteista. Vastaaminen ja muutenkin suora kanssakäyminen asiakkaidemme kanssa on meille tärkeää, liittyy keskusteluun yksi perustajista ja osakkaista Jari Koivuluoma.
Pässilänvuoren maastoissa riittää ajettavaa Pässilä Bicyclesin väelle vuosien jälkeenkin. Kuvaaja: Mikko Kallio/Mikko Kallio Photography
Aikaa kestävä pyörä
Pässilä Bicyclesin suunnitelmissa on kasvaa sopivalla tahdilla. Verkostoista on löytynyt teollinen suunnittelija, joka on ollut mukana suunnittelemassa uutta ja tuotekehitystä on muutoinkin viety taustalla eteenpäin. Kun miehiltä kysytään millainen, on hyvä maastopyörä, ensivastaus on naurahdus. Mistä aloittaa, kun makuja on monia. Jari tarttuu haasteeseen:
– Hyvän maastopyörän ottaa mielellään lenkille mukaan. Pyörän täytyy tuntua tutulle heti, kun sen päälle nousee ja sillä pitää pystyä ajamaan erilaisia reittejä oli kyse sunnuntailenkistä rouvan kanssa tai haastavamman maaston kokeilemisesta. Ja onpa Pässilän pyörillä saavutettu menestystä myös kalustolta erittäin paljon vaativassa maastopyöräenduron SM-sarjassa.
– Kaikkinensa hyvä pyörä on myös aikaa kestävä. Meidän ajatuksenamme onkin, että runko pysyy ja osia vaihdetaan, Jari summaa Pässilän perusajatuksen.
Toimialakokemusta omaava pankki helpottaa asiointia
Pässilä Bicycles on ollut POP Pankki Pohjanmaan asiakas vuodesta 2020 lähtien. Yhteinen sävel löytyi helposti, kun tiskin takaa löytyi itsekin pyöräilyä harrastava rahoituspäällikkö Matti Petäjä.
– Pässilän kehitystä on hieno ollut seurata niin harrastajana kuin nyt kumppanina. Heillä on oma vahva liikeidea, jota he ovat vieneet eteenpäin. Haastavinta yrittäjille on juuri se, että miten saada idea jalostettua erottuvaksi tuotteeksi ja liiketoiminnaksi. Pyöriäkin on miljoonia, mutta Pässilä Bicyclesin kohdalla kyse on harvinaisemmasta materiaalista ja tietystä kohderyhmästä ja toimintaa on heti alusta asti mietitty kansainvälisestä näkökulmasta.
POP Pankit ovat erikoistuneet palvelemaan henkilöasiakkaita sekä pieniä ja keskisuuria yrityksiä.
– Meidän vahvuutemme on asiakaskohtaiset yhteyshenkilöt, jotka saa suoraan kiinni. Tämä helpottaa asiointia puolin ja toisin. Kun aikaa on rajatusti, helpottaa kun tietää heti, missä mennään. Yritysten rahoittaminen on meidän liiketoimintamme ytimessä, joten erilaisista yritysideoista kannattaa olla yhteydessä. Liiketoimintasuunnitelma ja kassavirtalaskelmat auttavat asioissa etenemistä. Pässilä Bicycles on hyvä esimerkki siitä, miten voimme olla mukana myös vientiä harjoittavien yritysten tukena, Petäjä tiivistää.