Ketkä vastaavat POP Pankin chattiin ja palvelunumeroihin?
POP Pankin Vaasassa sijaitseva Palvelukeskus työllistää noin parikymmentä henkilöä. He vastaavat muun muassa POP Pankin sivuilla avautuvaan chattiin sekä POP Pankki -korttien ja POP Pikalainan palvelunumeroihin soitettuihin puheluihin. Lisäksi he ovat mukana monen muun palvelun taustaprosesseissa. Elina, Emil ja Ilkka kertovat lisää työstään Palvelukeskuksessa.
Elina lähti kartuttamaan lisää finanssialan kokemusta
Aiemmin vakuutuspuolella työskennellyt, markkinointi- ja HR-tradenomi Elina on ollut reilun vuoden POP Pankin Palvelukeskuksen Contact center -tiimissä. Tiimi vastaa asiakkaiden yhteydenottoihin niin chatissa kuin puhelimessa. Elina osallistuu myös muun muassa asuntolainahakemusten esikäsittelyyn.
”Minua on kiinnostanut tutustua vakuutuspuolen lisäksi pankkipuoleen ja ajattelin, että POP Pankin Palvelukeskus tarjoaa hyvän mahdollisuuden tähän. Tykkään siitä, että työ on monipuolista ja olen päässyt kehittämään itseäni uusien työtehtävien myötä. Täällä on ollut helppo tarttua uuteen, koska tehtäviin saa hyvän koulutuksen.”
”Contact center -työskentely sopii minusta monelle. Itse koen, että työssä on avuksi, jos on oma-aloitteinen ja haluaa auttaa muita. Meillä työskennellään hybridimallissa eli osa viikosta ollaan etänä ja osa toimistolla. Toimistolla tiimit usein sekoittuvat, mikä on mukavaa, kun voi nähdä työkavereita laajemminkin”, tiimissään kokoaikaisena työskentelevä Elina kertoo.
”Contact center palvelee arkisin aamuyhdeksästä iltakuuteen, joten työ on kolmivuorotyötä, mutta en oikeastaan koe tätä vuorotyöksi, sillä iltavuoroja on lopulta vain muutama kuukaudessa ja viikonloput ovat vapaat. Kun iltavuorot tietää etukäteen, niin omat lapsiperheaikataulut on helppo suunnitella sen mukaan. Lisäksi meillä on huipputiimi, joka on joustanut aina kun apua on tarvinnut.”
Osa-aikaisuus mahdollistaa Emilin työn ja opintojen yhdistämisen
Emil laskeskelee työskennelleensä Contact center -tiimissä nyt noin puoli vuotta. Huhtikuussa alkanut kokoaikainen työrupeama on syksyn myötä vaihtunut osa-aikatöiksi mahdollistaen näin opintojen jatkamisen.
”Työpäiväni alkaa sillä, että liitän läppärin telakkaan, huikkaan hyvät huomenet tiimiläisilleni ja katson meidän Teams-kanavistamme, onko tullut mitään uutta tietoa, mikä pitäisi ottaa huomioon ja sen jälkeen alan purkaa osaltani asiakasyhteydenottoja. Aamulla on usein pientä ruuhkaa, mutta pyrimme vastaamaan yhteydenottoihin niin pian kuin mahdollista. Siitä se päivä sitten jatkuu lounastaukoon ja taas töiden pariin palaten.”
Emil on kolmannen vuoden rahoitusalan yliopisto-opiskelija. Hän haki Palvelukeskukseen töihin nähtyään koulun sähköpostiin tulleen ilmoituksen.
”Sinänsä näissä töissä pärjäisi ilman rahoitusalan opintojakin, koska työhön saa hyvän ja käytännönläheisen perehdytyksen. Alussa on monta eri järjestelmää, mitä oppia, mutta hyvä keskittymiskyky auttaa tässä ja täytyy sanoa, että työ on kyllä ollut vähemmän stressaavampaa kuin mitä aluksi ajattelin”, miettii Emil.
Emil myöntää, että Contact centerin selkeä palkkausmalli on motivoinut jatkamaan työn tekoa. Lisäksi hän kiittelee tiimiään mahdollisuudesta jatkaa työskentelemistä opintojen ohella. ”Opiskellessa aikataulut voivat muuttua nopeastikin, mutta ainakin toistaiseksi olen saanut hyvin sovittua työvuoroista. On hienoa, miten tiimissä joustetaan ja autetaan toisia.”
Ilkka vaihtoi pankista Palvelukeskuksen Back office -töihin
POP Pankin Palvelukeskuksessa tehdään paljon myös sellaisia töitä, jotka eivät välttämättä näy tai kuulu soittojen tai chattien tapaan, mutta niiden avulla varmistetaan, että palvelu sujuu ja asiat menevät eteenpäin. Tradenomiksi valmistunut Ilkka oli ennättänyt työskennellä opintojensa ohessa POP Pankki Kyrönmaan (nyk. POP Pankki Lakeus) palveluksessa ennen kuin hänelle vinkattiin paikasta Palvelukeskuksen Back office -tiimissä.
POP Pankin Palvelukeskuksen Back office -tiimi työskentelee Contact center -tiimin tapaan hybridimallilla, mutta töitä tehdään normaalin toimistopäivän puitteissa.
”Tiesin kyllä Palvelukeskuksen Contact center -tiimistä ja sen työkuvasta tänne tultaessa, mutta Back office -puolesta en niinkään. Tämä on kuitenkin ollut erittäin mielenkiintoista, sillä olen aina ollut kiinnostunut finanssialasta ja näissä töissä pääsee hyödyntämään ja kartuttamaan omaa osaamistaan niin erilaisten työtehtävien kuin eri puolilta tulevan informaation myötä.”
”Minusta on mukava olla töissä tällaisessa kehittyvässä organisaatiossa. Uudet toiminnot ovat kehittäneet omaakin työkuvaa.”
Ilkan Back office -tiimin tehtäviin kuuluu muun muassa POP Pikalaina -hakemusten sekä sähköiseen kiinteistökauppaan, DIASiin liittyvien dokumenttien käsittely ja maksukuoripalveluun liittyvät työt.
”Erilaiset selvittelytyöt edellyttävät tarkkuutta ja huolellisuutta, mutta myös oma-aloitteellisuutta ja tiimityötaitoja tarvitaan, koska työpäivät rakentuvat sen mukaan, mitä kukakin tiimissä tekee ja mikä tiimin yleinen työtilanne on esimerkiksi hakemusten suhteen. Työskentely on ollut täällä todella sujuvaa ja työilmapiiri on hyvä, sillä meillä on paljon samanhenkisiä ihmisiä tiimissä”, summaa Ilkka.