Hyppää sisältöön
Palvelukatko pankin palveluissa sunnuntaina 24.11.2024 klo 5.00–15.15

Onnistu digiopastajana – pankkiasiointiin liittyvät viisi vinkkiä

Some-kyselymme ja etäTET-viikolla nuorille tekemämme kyselyn mukaan moni on auttanut läheistä tai ystävää digiasioissa. Digiopastaminen onkin tärkeä kansalaistaito ja täydentää pankkien, vakuutusyhtiöiden sekä muun muassa kaupunkien, kirjastojen ja yhdistysten tarjoamaa digineuvontaa. Erityisesti pankkiasiointiin liittyvässä opastamisessa on hyvä ottaa huomioon nämä asiat: 

  1. Keskustelkaa opastamisen tarpeesta etukäteen. Opastajana on hyvä kertoa, missä asioissa voit ja pystyt auttamaan toista. Pyri neuvomaan opastettavaa niin, että hän onnistuu itse käyttämään palvelua tai palvelun käyttämiseen liittyvää laitetta. Rohkaiseminen ja kannustaminen usein motivoivat käyttämään palvelua ja oppimaan lisää.

  2. Kunnioita toisen henkilökohtaisia tietoja, älä jaa saamiasi tietoja eteenpäin. Luottamus on tärkeä osa opastamista ja oppimiskokemusta.  

  3. Pankkitunnukset kuuluvat vain opastettavalle. Pankkitunnukset mahdollistavat vahvan tunnistautumisen moniin digipalveluihin, sillä vahva tunnistautuminen esimerkiksi verkossa vastaa henkilökortin näyttämistä asiakastiskillä. Siksi pankkitunnukset ovat henkilökohtaiset. Opastajan on tärkeä kertoa tämä opastettavalle. Digiopastaja ei saa sääntelyn ja palvelun käyttöehtojen mukaan käsitellä opastettavan pankkitunnuksia tai asioida tämän puolesta.  Mikäli pankki havaitsee tunnusten olevan toisen henkilön käytössä tai tiedossa, joudutaan pankkitunnukset sulkemaan. 

  4. Mikäli opastettavan tilanne on sellainen, että hän kaipaa pankkiasioinnissa apua, on hyvä varata aika pankkiin ja keskustella asiointimahdollisuuksista. Esimerkiksi edunvalvontavaltuutus voi tulla kysymykseen, mikäli opastettava on kykenevä päättämään asioistaan asiakirjaa laadittaessa. 

  5. Ohjaa opastettava ottamaan yhteyttä tarvittaessa omaan pankkiinsa. Eri pankkien palvelut poikkeavat toisistaan. Mikäli et ole varma tai et tunne opastettavan käyttämää palvelua, kerro se opastettavalle ja neuvo häntä ottamaan yhteyttä omaan pankkiinsa. Opastettava arvostaa sitä, että haluat tarjota opastettavalle laadukasta opastusta.  

Välittävä ja toista kunnioittava digiopastaminen on #kansalaisskyberteko. Lisää kybertekovinkkejä löydät Kansalaiskyberteko.fi-osoitteesta. POP Pankki on mukana tässä digiturvataitoja edistävässä kampanjassa.  

MicrosoftTeams-image (54)

 

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä