Hyppää sisältöön

Onnellista oliiviöljyä suoraan viljelijöiltä; Happy Oliven tarina

Korona mullisti monia asioita. Merja Tuominen-Gialitakille tämä avasi mahdollisuuden perustaa verkkokaupan, joka suoramyy kreetalaisen Apokoronasin suurkunnan alueella valmistettua oliiviöljyä. Alue on yli 40 vuotta sitten maahan ihastuneen Merjan nykyistä kotiseutua. Yhtiökumppaninaan hänellä on nuori tamperelainen, yrityksen digipuolesta vastaava Joni Pyrstöjärvi.

”Tällainen toiminta ei olisi ollut vielä mahdollista 5-10 vuotta sitten, mutta korona arkisti ruoan ostamisen verkosta. Happy Oliven öljy tulee suoraan viljelijöiltä, se on aina niin tuoretta kuin vain suinkin mahdollista”, kertoo Joni.

Happy_Olive-annos
 Kuva 1. Uusi oliivisato ja siitä saatava öljy on joka vuoden kohokohta.

”Syksyisin sadonkorjuun alettua ensimmäiset ennakkotilaajat saavat oliiviöljynsä vain noin 10 päivää siitä, kun sadonkorjuu on alkanut. Öljyä pullotetaan ympäri vuoden meille pienissä erissä erottamon tankista, jonne viljelijöiltä saadut sadon parhaat erät on meille varattu. Seuraavan sadon myötä homma alkaa taas alusta.”

”Perinteisesti suurin osa Kreetalla tuotetusta oliiviöljystä päätyy suurpullottajille, jotka sekoittavat eri laatuisia ja -ikäisiä eriä keskenään tasalaatuiseksi markettitavaraksi ja jakelevat sen sitten eteenpäin kaupoille. Merja on itse entinen oliivinviljelijä ja hän halusi tarjota naapureilleen, Apokoronasin alueen viljelijöille suoran myyntikanavan.”

”Teemme yhteistyötä 150-160 viljelijän kanssa ja kaikki heidän tarhansa sijaitsevat noin 7-8 kilometrin säteellä oliiviöljyerottamosta. Oliivit korjataan käsin, koska koneilla ei pääse näihin pieniin ja kivikkoisiin tarhoihin.”

”Yhdestä tarhasta saadaan yleensä muutama sata litraa öljyä per satokausi, korkeintaan tuhat litraa. Kyse on siis pienistä perhetarhoista ja siksi niitä on niin monta”, Joni taustoittaa.

Happy_Olive-sato
Kuva 2: Happy Oliven oliiviöljy saadaan puolikypsistä early harvest -oliiveista, jotka korjataan aivan sadonkorjuun alussa.

Millaiset asiakkaat ovat löytäneet Happy Oliven?

”Meillä on paljon asiakkaina muun muassa Kreetan ja Kreikan ystäviä, jotka ovat aiemmin kantaneet öljyä kotiin suoraan erottamoilta tai tarhoilta matkalaukut pursuten. Enemmistö tilaajistamme on kuitenkin muutoin hyvän ruoan ystäviä, jotka haluavat satsata tuoreeseen oliiviöljyyn.” 

”Öljykuormien kyydissä olemme myös tuoneet muita hyväksi havaittuja herkkuja sekä Kreetalta että Kreikan mantereelta. Ensimmäiset herkkutuotteet tulivat valmistajilta, jotka Merja jo ennestään tunsi, mutta myös Merjan tyttäriltä ja asiakkailta on tullut hyviä herkkuvinkkejä.”

”Tuoreen oliiviöljyn ja näiden herkkutuotteiden lisäksi meillä on myös nimikkopuutoimintaa, eli muutaman viljelijän kanssa on sovittu siitä, että asiakkaamme voivat adoptoida vuodeksi kerrallaan oman nimikkopuun oliivitarhasta. Asiakas saa silloin todistuksen, jossa on puun numero ja kuva, ja voi halutessaan vierailla puun luona. Nimikkopuutilaukseen sisältyy vuosittain 3 litraa öljyä nimikkopuun tarhalta.”

Millaista on olla oliiviöljy-yrittäjä?

”Tähän tulisi varmasti Merjalta hyvin erilainen vastaus kuin minulta, mutta kerron omasta näkökulmastani. Oma työni on verkkokauppaan liittyvää, koska hoidan meidän digimarkkinointia, verkkokaupan suunnittelua, talousanalyysia ja ylipäätään yhteydenpitoa joka suuntaan. Nämäkin ovat palkitsevia hommia, mutta kyllä oman työn merkitys konkretisoituu aina, kun itse pääsen Merjan mukaan Kreetalle tapaamaan viljelijöitä ja erottamon porukkaa. Silloin muistaa, miksi näitä hommia hartiavoimin tehdään.”

Happy-Olive-ryhmä
Kuva 3: Happy Oliven ympärille on muodostunut tiivis yhteisö.


Millaista pankkipalvelua te yrittäjänä arvostatte? 

”Olin muutama vuosi sitten TET-harjoittelussa Kurikan Osuuspankin Tampereen konttorilla. Siellä näki konkreettisesti, miten asiakkaat olivat usein tuttuja konttorihenkilökunnalle, jota pidin täysin uniikkina.”

”Se, että niin henkilö- kuin yritysasiakkailla on jokaisella oma asiakasvastaava, jonka saa suoraan verkkoviestitse, sähköpostilla tai suoranumeroon soittamalla kiinni. Se on nykypäivänä harvinaisen hyvää palvelua.”

”Silloin myös toiminnalla on kasvot. Ihan samalla tavalla kuin mekin pyrimme tuomaan viljelijöiden ääntä esille ja näyttämään aidosti, ketä tämän öljyn takana on, niin POP Pankki tekee sen pankkitoimialalla. Joka kerta kun käyn konttorilla, morjestaa melkeinpä puolet porukasta minua.”

”POP Pankin digipalvelut on myös kunnossa, sekä UI:n että toiminnallisuuden kannalta. Ihmisläheinen palvelu ja toimiva digitaalinen palvelu täydentävät siis toisiaan ja asian pystyy hoitamaan juuri kuten haluaa”, Joni toteaa.

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä