Hyppää sisältöön
Palvelukatko pankin palveluissa sunnuntaina 24.11.2024 klo 5.00–15.15

Lapuan Kankureiden koti on maailmalla

Esko ja Jaana Hjelt luotsasivat Lapuan Kankurit kansainvälisille markkinoille. Perinteikkään suomalaisen tekstiilialan perheyrityksen myyntivaltteja maailmalla ovat laadukkaat tuotteet, avoimuus ja läpinäkyvyys. Kävimme vierailulla Lapuan Kankureiden kutomolla Lapualla.
Jaana Hjelt on juuri palannut messuilta Pariisista kotiin Lapualle. Hjeltit tapasivat messuilla jälleenmyyjiä, jotka myyvät ”pienen suomalaisen kylän pienessä kutomossa” valmistettuja laadukkaita design-tekstiilejä. Näin Lapuan Kankureita markkinoidaan esimerkiksi päävientimaa Japanissa.

‒ Ja tottahan se on, kyllä Lapua on hyvin pieni ja kaukainen kylä japanilaisten silmissä. Mutta japanilaiset ihailevat meidän läheistä suhdettamme luontoon ja luonnonmateriaaleihin. Myös design-käsitys on hyvin samanlainen Japanissa kuin Suomessa, Jaana kertoo, kun kävelemme yhdessä uuden, viime vuonna kutomon oheen rakennetun logistiikkakeskuksen läpi. 

Japanissa, aivan kuten Suomessakin, ollaan erittäin kiinnostuneita tuotteiden ja materiaalien alkuperästä. Ei siis ole mikään ihme, että Lapuan Kankureiden kaltainen avoin, koko tuotantoketjun ja työntekijänsä erinomaisesti tunteva yritys kiinnostaa. 

‒ Meille on tärkeää olla läpinäkyviä. Toimintamme perusta on, että tiedämme tasan tarkkaan jokaisen lankarullan alkuperän ja että työntekijöillämme on asiat hyvin. Tuotteidemme tukkuhinnasta 70 prosenttia menee materiaalikustannuksiin ja työntekijöiden palkkoihin ja loppu markkinointiin, tuotekehitykseen ja logistiikkaan. Monilla suuryrityksillä prosentit menevät toisinpäin, Jaana sanoo.

Kansainvälisyys tärkeää 

Lapuan Kankureiden juuret ulottuvat aina vuoteen 1917 saakka, jolloin Hjeltin suku perusti ensimmäisen tekstiilitehtaansa Lapualle. Nykyisellä nimellään yritys on toiminut vuodesta 1973, jolloin Eskon vanhemmat Juha ja Liisa Hjelt perustivat Lapuan Kankurit.


Jaana ja Esko ottivat vetovastuun 90-luvulla ja keskittyivät kasvattamaan yritystä ensin Suomen ja Pohjoismaiden markkinoilla. Kun Hjeltit uskoivat yrityksen resurssien riittävän ulkomailla laajemminkin, he lähtivät hankkimaan jälleenmyyjiä maailmalta rohkeammin. 

Nyt kankureiden tuotteita myydään 30 maassa ympäri maailman. Yritys on kasvanut tasaiseen tahtiin ja tehnyt erinomaista tulosta. Liikevaihto oli vuonna 2017 reilut viisi miljoonaa euroa. 

Kankureiden kutomo ja tehtaanmyymälä sijaitsevat Lapualla, minkä lisäksi kankureilla on liike Helsingissä. Vakituisia työntekijöitä on kolmisenkymmentä. Tiivistä yhteistyötä tehdään lisäksi kymmenien freelancereiden, kuten suunnittelijoiden ja valokuvaajien, kanssa. Myös Aalto-yliopiston kanssa tehty yhteistyö on poikinut useita erinomaisia rekrytointeja.

‒ Olemme onnekkaita, kun olemme löytäneet niin paljon lahjakkaita ja kansainvälisiä ihmisiä ympärillemme. Suunnittelijamme ovat alansa huippuja, kuten esimerkiksi vuoden 2017 nuori muotoilija Reeta Ek, Esko kertoo.

‒ Meille on tärkeää, että kanssamme työskentelevät ihmiset ovat ulkomailla kuin kotonaan. Olemme niin vahvasti suuntautuneet maailmalle. Meillä on myös omasta takaa kaikki markkinoinnin ja brändäyksen osaaminen, mainostoimistoa emme ole käyttäneet koskaan. Meillä on kasassa porukka, joka tuntee brändin ja markkinat ja tekee yhdessä huipputulosta, Jaana täydentää.

Tukikohta Lapualla

Hjeltit asuvat Lapualla, mutta käyvät tiuhaan Helsingissä ja maailmalla tapaamassa asiakkaitaan. Molemmat ovat myös asuneet ulkomailla, joten maiden välillä seikkailu on pariskunnalle tuttua.

‒ Helsinki on sijainniltaan kansainvälisesti ajatellen erinomainen. Sieltä pääsee useimpiin Euroopan pääkaupunkeihin hetkessä ja kulkuyhteydet Aasiaan ovat kunnossa, Esko kehuu.

Lapualta Hjeltit eivät usko muuttavansa mihinkään, sillä kutomo kannattaa säilyttää siellä, missä tekstiiliperinne on vahva ja ihmiset yritteliäitä.

‒ Täällä Etelä-Pohjanmaalla on vahva yrittäjähenki, vähän sellainen amerikkalainen meininki, että kaikki on mahdollista, kun uskaltaa yrittää, Esko naurahtaa.

‒ Se johtuu siitä, että täällä on ollut ennen vanhaan paljon itsenäisiä talonpoikia, eikä suuria tehtaita tai kartanoita ole ollut koskaan. Vaikka talo olisi ollut kuinka pieni, sen omistaja oli omanarvontuntoinen yrittäjä, Esko taustoittaa.

Samat arvot pankin kanssa

POP Pankin asiakkaita Hjeltit ovat jo vähintään toisessa polvessa, sillä Eskon vanhemmat olivat Lapuan Osuuspankin asiakkaita. Jaana toteaa, että pankin valinnassa on ollut tärkeää painottaa samoja arvoja kuin yrityksellä on.

‒ POP Pankin asiakkaina me tiedämme aina, kenelle soittaa, kun tulee ongelmia. Se on tärkeää. Kasvoton pankki olisi meille todella vieras. Lisäksi POP Pankki on inhimillisen kokoinen ja helposti lähestyttävä ‒ aivan kuten mekin, Jaana perustelee. 

Suuria kasvusuunnitelmia Lapuan Kankureiden kanssa Hjelteillä ei ole. Paikallaan ei tietenkään pysytä, mutta kasvu kannattaa pitää maltillisena, jotta resurssit riittävät ja kysyntään pystytään vastaamaan.

‒ Nyt tuntuu, että olemme juuri sopivan kokoisia. Meidän kaltaisellamme pienellä yrityksellä on monia erityisvahvuuksia verrattuna suuriin toimijoihin. Pystymme ketterästi muuttumaan markkinan mukana ja kehittämään tuotteitamme ja palvelujamme paremmiksi. Ja juuri aktiivinen innovointi on se, joka pitää pienen tekstiilialan yrityksen mukana kilpaillulla alalla, Esko toteaa.
 
Teksti: Karoliina Leppinen

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä