Korttimaksamisen myytit ja faktat, osa 3: maksaminen ulkomailla
Edellisissä blogikirjoituksissani olen koonnut luotto- ja yhdistelmäkortteihin sekä verkkomaksamiseen liittyviä myyttejä ja faktoja. Blogisarjani viimeisessä osassa kerron ulkomailla maksamiseen liittyviä yleisimpiä myyttejä ja miten asiat oikeasti ovat.
Myytti: Visa Electron -korttini / Visa Debit -korttini ei ole ”oikea” Visa-kortti ja se toimii vain Suomessa.
Fakta: Visa Electron, Visa Debit ja Visa Credit -kortit ovat kaikki oikeita Visa-kortteja. Kun kauppias hyväksyy Visa-kortin, käyvät maksutapana lähtökohtaisesti kaikenlaiset Visa-kortit. Electron ja Debit -kortilla voi siis huoletta maksaa kotimaassa, ulkomailla ja verkossa sekä nostaa käteistä Visa-tunnuksilla merkityillä automaateilla ympäri maailmaa.
Kuten Suomessakin, Electron- ja Debit-kortilla maksettaessa tapahtuma veloitetaan suoraan pankkitililtä ja Creditillä maksettaessa tapahtuma laskutetaan luottotilin kautta.
Myytti: Ulkomaille matkustaessa kannattaa koko matkakassa ottaa mukaan käteisenä.
Fakta: En suosittele koko matkakassan kantamista käteisenä. Jos käteistä haluaa ottaa mukaan, kannattaa sitä pitää mukana pieni määrä. Suurien käteismäärien kantaminen ei ole turvallinen vaihtoehto. Kadonneen kortin voi sulkea, mutta kadonnutta käteistä ei korvaa kukaan.
Tarvittaessa käteistä voi aina nostaa lisää matkan aikana. Kaupoissa ja ravintoloissa maksaminen sujuu kätevimmin kortilla. Kaikilla korteilla voi myös nostaa paikallista valuuttaa paikallisista Visa-automaateista, joita on maailmalla todella runsaasti.
Myytti: Olen kuullut, että ulkomailla kortilla maksavia voidaan helposti huijata. Jos kortilleni tulee väärinkäyttöä tai omituisia tapahtumia, joudun varmaankin itse maksamaan ne.
Fakta: Normaalin huolellisesti korttiaan käyttävä ja säilyttävä asiakas on aina turvassa. Jos tilille ilmestyisi omituisia tuntemattomia tapahtumia, lähdetään reklamaation käsittelyssä aina arvioimaan asiakkaan huolellisuutta kortin käyttämisessä sekä säilyttämisessä.
Kun maksat kortilla, tarkista aina maksupäätteessä näkyvä summa, ennen kuin hyväksyt maksun. Tarkkaan korteistaan huolehtiva asiakas on turvassa, jolloin pankki korvaa tapahtumat ensi kädessä asiakkaalle.
Anne Korte
POP Pankkien korttiliiketoiminnasta vastaava