Hyppää sisältöön
Palvelukatko pankin palveluissa sunnuntaina 24.11.2024 klo 5.00–15.15

Kiinteistöhuolto Hernesniemelle työn jälki on ylpeyden aihe

Yrittäjä Esa Hernesniemi vastaa puhelimeen kaivinkoneensa kopista. Kiinteistöhuolto Hernesniemi on palvellut asiakkaita jo yli 30 vuotta. Kiinteistöhuollon ohella yritys on laajentanut toimintaansa maa- ja vesirakentamiseen, koneurakointiin sekä piha- ja viherrakentamiseen sen mukaan, mitä tarpeita asiakkailla on ollut.

90-luvun lama-aika ja töiden vähentyminen silloisella metallialan työnantajalla sai Esan miettimään, mitä tehdä seuraavaksi. Kiinteistöhuolto uutena, nousevana toimialana sai käsistään kätevän miehen ryhtymään yrittäjäksi.

”Alkuaika oli haastavaa, kun oli uusi yritys ja toimiala, mutta kova into auttoi. Lappajärven Osuuspankki kysyi talonmiehenhommiin, sen jälkeen saatiin sopimus kunnalle, siitä asiat lähtivät pikkuhiljaa etenemään. Ensialkuun töitä oli paikallisesti ja nykyisin toimimme ympäri Suomen.”


Kiinteistöhuolto Hernesniemen Esa Hernesniemi ja Päivi Kumpula ehtivät töiltään yhteiskuvaan. 

Kasvua asiakkaita kuuntelemalla

Kiinteistöhuolto Hernesniemi on kasvanut maltilla asiakkaiden tarpeiden mukaan. ”Talonmieshommien ohella aurasimme teitä ja jäädytimme jääkenttiä sekä teimme kaivuutöitä sitä mukaa, kun kyselyjä tuli. Sitten kysyttiin teettekö nurmikoita ja sitä kautta pihanrakennushommat tulivat mukaan kuvioihin. Aina on pyritty vastaamaan siihen, mitä asiakkaat toivovat ja tarvitsevat”.

Esa Hernesniemen tapauksessa palvelua ja tekemisen tehokkuutta kehitetään ideoimalla työn lomassa uusia menetelmiä ja laitteita.

”Kun tehdään monenlaisia töitä, niin eteen tulee kaikenlaisia tarpeita, mihin tarvittaessa kehitetään sopiva laite. Etenkin talviaikaan, kun ei ole piharakennustöitä, on aikaa toteuttaa ja testata kesällä ideoituja juttuja. Osa laitteista on tehty suoraan omaan tarpeeseen, osa on valmiista laitteista jatkokehiteltyjä versioita.”

Hyvä työporukka ja tyytyväiset asiakkaat kannustavat jatkamaan

Tilanteet maailmalla heijastuvat myös lappajärveläiseen yrittäjään. Yksityispuolella investoinnit ovat Hernesniemen mukaan jossain määrin hiljentyneet. Yrittäjä luottaa kuitenkin tulevaan.

”Kun ideoidaan jotain, pyrin kuuntelemaan herkällä korvalla työntekijöidemme mielipiteitä asiassa. Meillä on osaavaa porukkaa, jota yhdistää yhteinen huumorintaju sekä tehdyn työn jälki. Onhan se mukava, kun asiakkaat kehuvat, miten hyvin työntekijämme ovat työnsä hoitaneet.”

POP Pankki Lappajärvi on yksi Kiinteistöhuolto Hernesniemen tyytyväisistä asiakkaista. Yhteistyö jatkuu 30 vuoden jälkeenkin. Raha ei liiku enää nahkasalkuissa, kuten joskus yrittäjyyden alkutaipaleella, vaan asiointi on siirtynyt enemmäkseen verkkoon. Silti Hernesniemi arvostaa, että pankkia on helppo lähestyä.

”Aina on asiat menneet ja järjestyneet hyvin pankin kanssa. Paikallisuus on itselle tärkeää ja se, että pankissa voi helposti käydä ja henkilöstö on tuttua.”

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä