Hyppää sisältöön

Kesätyö POPilla: valokuvien viehätys

Mahdollisuus luovaan työhön ja erityisesti valokuvaamiseen oli tärkeässä roolissa POP Pankin kesätöihin hakiessa. Joillekin luovan polun valitseminen saattaa tuntua oudolta, kun ottaa huomioon opintoni kauppiksen tieto- ja palvelujohtamisen pääaineessa.

kesatyo-popilla-make

Tässä postauksessa valotan hieman omaa taustaani valokuvaajana ja keskustelen siitä, kuinka valokuvaaminen linkittyy markkinoinnin työtehtäviini POP Pankilla. Kesän ajalta kertynyttä kuvagalleriaa voi katsella postauksen lopusta.  

Valojuovista valokuvaajaksi  

Ensimmäinen sysäys valokuvien maailmaan tuli ala-asteella. Ensimmäisen luokka-asteen jälkeisenä kesänä osallistuin Heurekan tiedeleirille, jossa otettiin pitkällä valotusajalla kuvia valojuovista. Omiin pieniin aivoihin tuo tuntui kuin taikuudelta – pakkohan sitä oli kotonakin kokeilla. 

Vuodet vierivät ja papalta lahjaksi saamani pieni pokkarikamera kulki mukana moneen paikkaan. Kännykkäkameroiden kehittyessä kamera jäi kuitenkin nopeasti nurkkaan pölyyntymään. 

Yläasteella latailin puhelimeeni vimmassa eri kuvanmuokkaussovelluksia. Lisäksi aloin kiinnittää enemmän huomiota editointiin. Sama trendi jatkui lukion alussa. Toistuva kuvankäsittely altisti minut myös silloisen tyttöystäväni vitsailulle: ”Tarvitseeko niitä slidereita nyt aina säätää niin millimetrilleen?” 

Vaikka kännykkäsoftilla pärjäsi pitkälle, jotain jäi silti uupumaan. Niinpä kännykkäkamera vaihtui lukion puolessavälissä minijärkkäriin. Harrastus jatkui inttiin, jossa valokuvaaminen rikkoi mukavasti arkirytmiä. 

Kauppiksesta kipinä markkinointiin 

Kauppiksessa intohimoni valokuvaamiseen ajoi minut kansainvälisen jaoston, KY-Subin markkinointitehtäviin. Harva työ palkitsee samalla tavalla – oli upeaa taltioida kuviin vaihto- ja kotimaisten opiskelijoiden iloa tapahtumissa. Markkinointitarkoitusta tärkeämpänä koin (ja koen edelleen) konkreettisten muistojen antamisen kuvattaville. Myös muiden visuaalisten sisältöjen miettiminen alkoi työtehtävien edetessä kiinnostaa. 

Vapaaehtoistöiden kautta päädyin freelance-valokuvaajan polulle, jota olen viime syksystä asti kulkenut. Alkuvuodesta hakeuduin POPille, missä yhdistyy mukavasti aikaisempi kokemukseni markkinoinnista, viestinnästä, valokuvauksesta ja pankkialalta. Loppu onkin historiaa. 

Valokuvaus POPilla 

Valokuvien viehätys rakentuu pitkälti ihmisten ja tunnelman ympärille. Tärkeää on myös aitojen tunteiden välittyminen. Aitous ja ihmisläheisyys ovat POPillakin keskiössä, sekä työntekijän että asiakkaan näkökulmasta. Valokuvien kautta on mahdollista tuoda tätä viestiä eteenpäin. Vanha sanonta ”kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa” ei ole tuulesta temmattu. 

Tähän mennessä olen päässyt kuvaamaan mm. blogin kuvituksia, henkilökuvia, konttorikuvia, behind the scenes -materiaalia ja Kiitollisuuden metsän istutusta. Valokuvaus liittyy myös läheisesti somepostausten sommitteluun. 

On mahtavaa, kuinka hyvin tekemässäni työssä pääsee hyödyntämään osaamistani ja intohimoani valokuvaamiseen. Vaikka osuus työtehtävien kirjosta on pieni, on kuvien räpsimisellä ja millimetrisäädöillä sitäkin suurempi rooli kesätyön mielekkyyden lisäämisessä. 

Valokuvausportfoliooni voit tutustua osoitteessa www.markushavia.com

Markus Havia 

Kirjoittaja on kesätyöntekijä, valokuvaaja ja aktiivinen lenkkipolun tallaaja. 

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä