Hyppää sisältöön
Palvelukatko pankin palveluissa sunnuntaina 24.11.2024 klo 5.00–15.15

Huijaustekstiviestit yleistyvät – vinkit niiden tunnistamiseen

Saitko kummallisen tekstiviestin pankista? Huijarit ovat alkaneet suosia sähköpostien lisäksi huijaustekstiviestejä, sillä myös niiden avulla saadaan tavoitettua suuria joukkoja sekä nuorempia henkilöitä. Kokosimme vinkit, miten tunnistat tekstiviestin huijaukseksi.

Huijaustekstiviestien perusperiaate on sama kuin muissakin huijausyrityksissä – niiden tavoitteena on kalastella henkilötietoja, verkkopankkitunnuksia ja korttitietoja tai saada vastaanottaja lataamaan haittaohjelmia laitteellensa. Viesteillä pyritään herättämään huolta ja luomaan kiireen tuntua. Viesteissä voikin olla aiheena esimerkiksi korttitapahtuma tai tilisiirto, joka tulisi viestin kautta estää tai vahvistaa. Viesti sisältää usein linkin, jonka kautta tietoja pyritään kalastelemaan.

Näin tunnistat huijaustekstiviestin

Pankin nimissä tulevia huijaustekstiviestejä lähetetään massoittain satunnaisille henkilöille, joten ensimmäinen hälytysmerkki on se, jos et ole kyseisen pankin asiakas.

Haastavampi asia tarkistaa on lähettäjän nimi. Lähettäjän nimi on mahdollista väärentää ja puhelimet tallentavat tekstiviestit yleensä lähettäjän nimen mukaan, joten huijausviestit voivat päätyä myös POP Pankilta tulleiden oikeiden viestien kanssa samaan ketjuun. Jos pankin nimi on kuitenkin kirjoitettu normaalista poikkeavalla tavalla, voit epäillä viestiä huijaukseksi.

Lue aina pankilta tulevat viestit rauhassa. Kiinnitä erityistä huomiota näihin asioihin, jos saat tekstiviestin pankin nimissä:

  1. Pankin lähettämissä tekstiviesteissä ei ole linkkejä. Huijaustekstiviestien linkit voivat nopealla vilkaisulla vaikuttaa pankin omilta verkkosivuilta, mutta niiden kirjoitusasussa on poikkeavuuksia pankin oikean verkkosivuston osoitteeseen nähden.
  2. Pankki ei koskaan pyydä korttitietoja ja verkkopankkitunnuksia viesteillä.
  3. Onko viestin kieli ulkoasultaan ja kieliopillisesti hyvää? Huijarien tekemät viestit ovat kehittyneet uskottavammiksi, mutta kirjoitusvirheiden sekä outojen ja huonosti kirjoitettujen lauseiden tulisi herättää epäilykset.
  4. Jos viestissä yritetään saada sinua toimimaan hätäisesti, on syytä epäillä viestiä huijaukseksi.
  5. Saitko tekstiviestissä maksu- tai tilitapahtuman vahvistuskoodin, mutta et ole itse tekemässä maksua tai tilisiirtoa? Hyväksy vain itse aloittamasi tapahtumat ja varmista aina, että vahvistettavan tapahtuman koodi on sama tekstiviestissä sekä mobiilisovelluksessa tai verkkopankissa.

huijaustekstiviesti
Kuvan esimerkissä tekstiviestin lähettäjän eli POP Pankin nimi on kirjoitettu väärin. Viestissä varoitellaan luvattomasta maksusta ja pyydetään peruuttamaan maksu verkkosivujen kautta. Pankki ei lähetä linkkejä tekstiviesteissä. Linkki ei vie POP Pankin verkkosivuille (poppankki.fi) vaan huijaussivustolle.

Parhaiten vältyt tekstiviestihuijauksilta, kun et klikkaa viesteissä olevia linkkejä tai luovuta tietoja viestitse. Kirjaudu aina verkkopankkiin pankin omien sivujen kautta kirjoittamalla verkkosivun osoite suoraan selaimen osoitekenttään tai kirjanmerkkiin tallennetun sivun kautta.  

Jos tunnistat tekstiviestin huijausyritykseksi, ilmoita siitä myös pankillesi. POP Pankin nimissä tehdyistä huijauksista voit ilmoittaa sähköpostiosoitteeseen turvallisuus@poppankki.fi. Huijaustekstiviesteistä voit ottaa kuvakaappauksen ja lähettää kuvan turvallisuussähköpostiimme. Tämän jälkeen voit poistaa viestin.

Jos tulit kuitenkin vahingossa huijatuksi, toimi näin:

  • Sulje verkkopankkitunnuksesi tai korttisi soittamalla heti sulkupalveluun numeroon 020 333 (ulkomailla +358 20 333). Sulkupalvelu on auki joka päivä ympäri vuorokauden.
  • Ole yhteydessä omaan pankkiisi mahdollisimman nopeasti ja kerro, mitä on tapahtunut.
  • Mikäli olet luovuttanut yhteystietojasi epäilyttävällä sivulla ja sinulle soitetaan POP Pankin asiakaspalvelun nimissä, älä kerro huijareille mitään lisätietoja. Pankki ei koskaan pyydä sinua kertomaan puhelimessa ääneen tunnuksiasi, salasanojasi tai korttitietojasi.
  • Jos olet menettänyt rahaa tai omaisuutta huijauksessa tai identiteettiäsi on käytetty väärin, tee asiasta rikosilmoitus poliisille.

Käy lukemassa lisää muista huijausmuodoista Huijausyritykset-sivulta

 

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä