Helpotusta asiakkaan ja yrittäjän arkeen; Ruoka Kotiin Oy
“Olli” vastaa Olli Varis puheluun samalla, kun hän on matkalla viemässä asiakkaille tilattuja ruokalähetyksiä. Hänen ja yhtiökumppaninsa Kimmo Mannosen Ruoka Kotiin Oy on perustettu helpottamaan ihmisten arkea ja tarjoamalla heille heti tarjoiltavissa olevaa, laadukkaista raaka-aineista valmistettua kotiruokaa.
Hyvä ruoka ja yrittäjyys yhdistävät entisiä naapureita ja nykyisiä yhtiökumppaneita Ollia ja Kimmoa. ”Yrittäjyyden ensiaskelia tuli otettua jo 15-vuotiaana karkkikauppiaana ja parikymppisestä lähtien olen toiminut täysiverisenä yrittäjänä”, kertoo viimeiset 15 vuotta siivousalalla toiminut Olli. ”Lähisuvussa ei muita yrittäjiä ole, mutta asenne työntekoon on tullut kotoa. Pidän siitä, että saa olla oman itsensä herra ja pitää langat käsissä. Lisäksi tykkään ideoida ja kokeilla uusia asioita”, mies sanoo.
”Idea Ruokakotiin-yritykseemmeAvautuu uuteen ikkunaan.Avautuu uuteen ikkunaan. tuli siitä, kun siivouspalveluyritykseltämme kysyttiin, voisiko meiltä saada ruokapalvelujakin. Alkuun hylkäsimme ajatuksen, mutta sitten mietimme asiaa uudelleen lounasravintolan ja catering-palvelun omistavan Kimmo Mannosen kanssa ja päätimme kokeilla ruoat valmiina kotiin -palvelua”, taustoittaa Olli.
Helpompaa, ravitsevampaa arkea
”Olemme toistaiseksi olleet liikkeellä maltilla keräten tietoa ihmisten tarpeista, mutta palvelumme selvästi kiinnostaa. Asiakkainamme on niin aktiivisia lapsiperheitä kuin eläkeläisiä. Ruokalähetyksemme on suunnattu 2–4 hengelle tai 4–6 hengelle, annokset voi tarjoilla heti tai pakastaa, jolloin ne on kätevät ottaa mukaan esimerkiksi mökille”, Olli kuvailee.
Ruokakotiin.fi tuo ravitsevat annokset suoraan kotiovelle.
”Tavoitteenamme on helpottaa ihmisten arkea. Teen itse viisihenkisen perheeni ruoat, joten tiedän hyvin, miten paljon kaupassa käyminen ja kokkaaminen vie aikaa. Näen myös, että ruoan kotiin tilaamisessa on meneillään samantyyppinen murros kuin, mitä siivouspalvelun tilaamisessa kotiin oli aikanaan. Ihmiset eivät kehdanneet sanoa, että heillä käy siivooja, mutta nyt tilanne on jo muuttunut ja uskon, että ruokapalvelujen kanssa käy samanlailla. Maukkaat, lisäaineettomat ruoat kotiin tuotuna voivat olla monelle järkivaihtoehto esimerkiksi eineksiin verrattuna”.
”Lounasravintola- ja cateringkokemus ovat auttanut Ruoka Kotiin -ruokien suunnittelussa. Olemme huomanneet, että ruoan pitää olla tuttua, muttei liiaksi samantyyppistä kuin mitä kotona tekisi. Korkea laatu ja maku ovat tärkeitä. Käytämmekin muun muassa pienempien valmistajien kuten Wotkinsin tuotteita”, Kimmo sanoo.
”Meillä on myös erilaisia kausikasseja, esimerkiksi vappuna ja jouluna. Nämä ovat olleet suosittuja, koska jälleen kerran kaiken saa valmiina ja juhlasta voi nauttia stressaamisen sijaan. Tulee hyvää mieli, kun lähetyksen saa jättää hymyssä suin ovelle kiirehtiville lapsille”, Olli lisää.
Yrittäjä ei kaipaa hässäkkää
Asiakkaan kuunteleminen ja tarpeeseen vastaaminen ovat kriteereitä myös silloin, kun yrittäjä valitsee itselleen kumppaneita. ”Kun on monta asiaa, mitä hoitaa, palvelun pitää olla helppoa, joustavaa ja asenteen yrittäjää ymmärtävää”, Olli toteaa.
”Arvostan huomaavaisuutta. Muistan, kun POP Pankin yhteyshenkilömme oli yhteydessä jonkin ajan päästä siitä, kun avasimme tilin pankkiin ja kysyi, onko jotain mitä hän voisi tehdä. Itselleni riittää, että verkkopankin kautta saa asiat hoidettua, mutta on hyvä, että on olemassa asiantunteva henkilö, jonka saa kiinni tarvittaessa.”
Kimmo yhtyy Ollin kommenttiin huomaavaisuudesta. ”Ravintola-alan yrittäjänä sitä antaa pisteet kohteliaisuudelle sekä sille, että saa asioida asiantuntijan kanssa. Pankkiasiointia voi verrata esimerkiksi tukun kanssa asioimiseen – tavallisimmat tarvikkeet ostan netistä, mutta tykkään myös käydä aika ajoin tukussa katselemassa ja päivittämässä tietoni siitä, mitä uutta on tullut markkinoille.