Harmaa talous ja huijarit kuriin
Touko Knuuttila toimii AML (Anti Money Laundering) Compliance Officerina POP Pankkikeskuksessa. Hänen työnkuvaansa sisältyy rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen liittyvän sääntelyn sekä pakotteiden seuraaminen sekä huolehtiminen siitä, että POP Pankeissa toimitaan näiden mukaisesti.
Millainen vuosi 2022 on ollut työsi näkökulmasta?
"Kiireinen. Meillä POP Pankkien AML-toiminnan keskittäminen on ollut iso sisäinen muutosprosessi, mutta tulokset ovat olleet rohkaisevia. Muutoin Venäjän vastaiset pakotteet ovat teettäneet töitä. Niiden myötä on tullut paljon uusia ja uudentyyppisiä pakotteita. Näiden käytäntöön vieminen ja ohjeistaminen sekä toki myös tähän liittyen Suomeen saapuvien ukrainalaisten pankkipalvelujen järjestäminen on ollut merkittävä ponnistus kaikilta alan toimijoilta. Työmäärään ja aikatauluun nähden sanoisin, että tässä on onnistuttu meillä POP Pankki -ryhmässä hyvin.
Petosten ja huijausten määrä näyttää vähentyneen jonkin verran viime vuoteen nähden, mutta edelleen erilaiset asiakkaisiin kohdistuvat huijaukset ja rahanpesuyritykset ovat valitettavan yleisiä. Pankit tekevät tärkeää työtä näiden havaitsemiseksi."
Mitä POP Pankki tekee petosten ja huijausten ehkäisemiseksi?
"Erilaisia ehkäiseviä toimenpiteitä tehdään paljon. Sääntely ohjaa esimerkiksi rahanpesua koskevia toimenpiteitä, mutta harmaan talouden estäminen on myös osa vastuullisuusohjelmaamme ja haluamme kantaa vastuumme ja olla aktiivisia tässä asiassa. Esimerkiksi rahanpesun ja petosten estämistoiminnan keskittäminen on tehostanut omaa toimintaamme entisestään.
Huijarit ovat nopeita omaksumaan uusia toimintoja ja toimintamalleja. Olemme pyrkineet viestimään ja opastamaan asiakkaitamme eri tavoin huijausten ehkäisemiseksi. Lisäksi kehitämme jatkuvasti verkko- ja mobiilipalvelujemme turvallista käyttämistä ja maksamisen turvallisuutta.
Asiakkaiden ja pankkien hereillä oleminen ja aktiivisuus ilmoittaa havaitsemistaan huijausyrityksistä on tärkeää. Rikosten torjunnassa yhteistyö eri tahojen välillä on tärkeää."
Asiantuntijan vinkit huijausten välttämiseksi:
- Ole aina asioidessasi valppaana.
- Ilmoita huijausepäilyksestäsi mahdollisimman pian omaan pankkiisi. Toimistoaikojen ulkopuolella ympäri vuorokauden palveleva sulkupalvelu (020 333, ulkomailta soitettaessa +358 20 333) auttaa sulkemaan korttisi ja pankkitunnuksesi.
- Älä usko kaikkea, mitä tulee vastaan viestillä tai verkossa. Lue saamasi viestit huolella.
- Mene verkkopankkiin aina pankin omien sivujen kautta. Mobiilipankkisovellus on myös turvallinen tapa hoitaa päivittäiset pankkiasiat.
- Digitaalinen asiointi on turvallista, kun tietää, mitä on tekemässä.