Hyppää sisältöön

100-vuotiaan Helsingin Jäätelötehtaan uusi omistaja uskoo yhdessä tekemiseen: ”Teemme jäätelöä suurella sydämellä”

Helsingin Jäätelötehdas viettää tänä vuonna 100-vuotisjuhlavuottaan uuden omistajan, Linda Magin johdolla. Jäätelötehdas omaa hienon historian, mutta myös tulevaisuuden suunnitelmia riittää. Kaivopuiston merimaisema sekä isot ja värikkäät jäätelöpallot säilyvät kuitenkin ennallaan.

Helsingin Jäätelötehtaan historia sai alkunsa, kun italialaiset veljekset muuttivat Toscanasta Venäjälle tekemään kipsitöitä. Venäjällä alkoi kuitenkin vallankumous, jonka seurauksena veljekset päätyivät muutamaan Helsinkiin, missä 100-vuotiaan jäätelöntehtaan toiminta lähti liikkeelle. Vuosien vieriessä Helsingin Jäätelötehdas on pysynyt samalla suvulla, ja hiljattain puikkoihin on astunut uusi suvun jäsen Linda Magi.

”Hyppäsin marraskuussa tuntemattomaan – en ole aikaisemmin työskennellyt Helsingin Jäätelötehtaalla tai muutenkaan elintarviketeollisuudessa. Tein aikaisemmin teknistä myyntiä ympäristö- ja kiinteistöalalla ja sitten jostain tuli mieleeni, että mahtaako suvun jäätelötehtaalla olla jatkajia. Päätin kysäistä asiasta ja siitähän se sitten lähti”, kertoo Helsingin Jäätelötehtaan tuore toimitusjohtaja Linda Magi.

Magin ottaessa yhteyttä silloisiin omistajiin, tähdet olivat kohdillaan. Omistajat olivat halunneet siirtyä eläkkeelle ja pian alettiinkin jo suunnittelemaan sukupolvenvaihdosta.

”Työskentelen nyt ensi kertaa yrittäjänä. Ajatus yrittäjyydestä on kuitenkin aina vähän kytenyt mielessä, mutta en ole oikein tiennyt, mikä se oma juttu olisi. Tässä oli tavallaan vähän kaikki valmiina lautasella. Onhan tämä uskomaton tilaisuus, että saa tehdä näin hyvän brändin parissa töitä”, sanoo Magi.

LindaMagi
Helsingin Jäätelötehtaan toimitusjohtaja Linda Magi aikoo uudistaa ja tehostaa toimintaa perinteitä vaalien.

Suunnitelmissa laajentaa toimintaa

Marraskuussa Helsingin Jäätelötehtaasta tehtiin yrityskaupat, mutta edelliset omistajat ovat tukeneet ja auttaneet Linda Magia uuden äärellä.

”Alussa oli hirveästi paperin pyörittämistä, minkä jälkeen saattoi huokaista helpotuksesta ja keskittyä toiminnan kehittämiseen. Isoin asia oli löytää sopiva pankki, jotta yrityskaupat saatiin toteutettua. POP Pankista tuli saman tien hyvä tunne”, kertoo Magi.

Magi onkin ehtinyt jo muutaman kuukauden aikana digitalisoimaan useampia toimintoja, ja työn alla on parhaillaan brändi-ilmeen uudistus.

”Uudistamme logomme, etikettejä, verkkosivujamme sekä kioskien ilmettä. Haluamme kuitenkin, että historia ja perinteemme näkyvät myös uudessa ilmeessä.”

Perinteet ovatkin tärkeitä Helsingin Jäätelötehtaalle, ja Magi kertoo jäätelöiden reseptiikan olevan hyvin vanhaa. Vaikka yrityksen perinteet ja juuret johtavatkin Italiaan, jäätelöiden raaka-aineet ovat kuitenkin mahdollisimman pitkälle kotimaisia.

”Laskeskelin juuri, että 98 % raaka-aineistamme on kotimaisia. Mitä lähempää raaka-aineet tulevat, sen parempi. Esimerkiksi sokeri jäätelöihimme tulee Kirkkonummelta.”

Helsingin Jäätelötehtaan toiminta on keskittynyt pitkälti kioskimyyntiin, mutta jäätelöä on toimitettu myös ravintoloihin. Jäätelötehtaalla valmistetaan jäätelöä keväästä syksyyn, jotta kioskeilla olisi aina tuoretta jäätelöä myynnissä. Laajentumissuunnitelmia on kuitenkin tiedossa.

”Näin alkuun olisi tarkoituksena lähteä uudistamaan tehtaan laitteistoa, mikä auttaisi myös tuotannon ja myynnin laajentamisessa. Haluaisimme laajentaa jäätelöntuotantoamme ympärivuotiseksi sekä levittäytyä muuallekin Suomeen niin kioskien kuin ravintolamyynnin osalta. Ja miksei jossain vaiheessa yritettäisi saada tuotteitamme myös ruokakauppoihin”, kaavailee Magi.

DSC_0786

Kioskit herättävät muistoja ja työllistävät nuoria

Helsingin Jäätelötehdas on monelle tuttu, vaikka jäätelöä onkin lähinnä saanut kesäisin Kaivopuiston kioskeilta. Magi uskoo tietävänsä, mistä tunnettuus johtuu:

”Luulen, että se on paljon syvällisempää kuin pelkästään se jäätelö. Meidän kioskimme ovat olleet Kaivopuistossa jo vuosikymmeniä – se on oikeastaan elämys, jos vaari tuo lapsenlapsensa kioskille ja kertoo syöneensä jätskejämme jo 40-luvulla. Erotumme joukosta myös todella isojen ja värikkäiden pallojen takia.”

Tehtaalla on maaliskuussa aloitettu jälleen jäätelön valmistus, ja Magi odottaakin jo tulevaa jäätelökesää ja kioskien aukeamista.

”Haluan olla kaikessa mukana, tekemässä jäätelöä ja kesällä mennä kioskeihin myymään, sillä sitä kautta saa myös hyvin asiakaspalautetta.”

Monelle nuorelle Helsingin Jäätelötehtaan kioskeilla työskentely on arvokas ensimmäinen kosketus työelämään.

”Meillä on hyvä maine työnantajana. Nytkään emme ole edes hakeneet kesätyöntekijöitä ja silti olemme saaneet noin 50 hakemusta. Osa työskentelee meillä myös useampana kesänä. Haluamme pitää hyvää huolta työntekijöistämme – näin kesätyöntekijät saavat uskoa tulevaan ja toivottavasti tulevat meille töihin myös seuraavina kesinä.”

Linda Magi uskoo yhdessä tekemiseen.

”En ehkä edes ajattelisi itseäni toimitusjohtajana. Ajattelen, että olen ihan samanarvoinen työntekijä kuin kuka tahansa muukin. Yhdessä tätä kuitenkin tehdään.”

Helsingin Jäätelötehdas

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä