Tutkimus: Hieman yli puolet suomalaisista ei aio muuttaa joulusuunnitelmiaan koronan vuoksi
65 prosenttia suomalaisista ei usko koronan vaikuttavan jouluviettosuunnitelmiinsa lainkaan. Alueellisesti eniten joulusuunnitelmiaan muuttaneita on pääkaupunkiseudulla, vähiten Pohjanmaalla. Tuloerot vaikuttavat jossain määrin siihen koska lahjat hankitaan, sen sijaan Black Fridayn kaltaisilla kampanjoilla ei ole yleisesti suoraa vaikutusta jouluostoksiin, joskin ikä- ja alue-eroja löytyy. POP Pankki ja IROResearch selvittivät koronan vaikutuksia suomalaisten tämän vuoden joulusuunnitelmiin ja lahjahankintoihin.
Suomalaisista joulunviettokyselyyn vastanneista 22 prosenttia empii vielä kantaansa seuraten koronatilanteen kehittymistä. Sen sijaan noin joka kahdeksas (13 prosenttia) on jo muuttanut suunnitelmiaan. Alueellisessa tarkastelussa hieman alle puolet (47 prosenttia) pääkaupunkiseudulla asuvista uskoo koronan vaikuttavan joulun viettoon. Pohjanmaalla peräti 83 prosenttia vastaajista aikoo pitää kiinni joulusuunnitelmistaan.
Koronatilanteen vuoksi esimerkiksi joulun matkoja on peruttu ja joulua aiotaan juhlia tavallista pienemmin tai pienemmällä porukalla. ”Ei lähdetä mummolaan joulun viettoon. Vietämme perhejoulun kotona”, eräs vastaajista kommentoi viitaten matkustamiseen ja sukulaisten tapaamiseen.
Korona näkyy myös lahjahankintakäyttäytymisessä, osittain siksi, että väkijoukkoja halutaan välttää mutta myös siksi, että monella on vähemmän rahaa käytettävissään. Avoimia vastauksia Vaikuttaako koronatilanne tämän vuoden joulusuunnitelmiisi? -kysymyksiin olivat muun muassa:”Joululahjaostoksien alku on viivästynyt yleisen kaupassa käymättömyyden takia”, ”Teen lahjoja itse. En kiertele kaupoissa ja ihmisparvissa”, ”Tilaan enemmän verkkokaupoista”, ”Enemmän kotimaisia tuotteita ja palveluita”, ”Jos on vielä työtön joulukuussa, niin kyllä vaikuttaa rahallisesti.”
Lahjahankinnat vasta joulun alla, lahjojen vähentämistä mietitään
Pääsääntöisesti kotitalouksissa lahjahankintoja tehdään kuten ennenkin. Yli 70 000 euron vuositulojen talouksissa 78 prosenttia vastaajista sanoo, että aikoo hankkia lahjoja saman verran kuin aikaisemmin. Myös 60 prosenttia alle 30 000 euron vuositulojen talouksistakin suunnittelee hankkivansa lahjoja tavalliseen tapaan.
70 000 euroa tai enemmän tienaavista hieman yli puolet vastaajista (61 prosenttia), ja hieman alle puolet (43 prosenttia) alle 30 000 euron vuositulojen talouksista sanoo tekevänsä jouluostokset lähempänä joulua. Lähes kolmannes (27 prosenttia) pienempi tuloisista sanoo, ettei aio hankkia lahjoja lainkaan.
Kainuussa peräti puolet (52 prosenttia) aikoo jättää lahjahankinnat väliin. Kanta- ja Päijät-Hämeessä joka kolmas (32 ja 31 prosenttia) aikoo olla hankimatta lahjoja, toisaalta kyselyn aktiivisimmat jouluvalmistelijat löytyvät niin ikään Kanta-Hämeestä (29 prosenttia). Jouluostosten vähentämistä eniten harkitsevia on Kymenlaaksossa (31 prosenttia).
Naisista 20 prosenttia on jo aloittanut jouluhankintojen tekemisen, kun miesten vastaava luku on kahdeksan prosenttia. Naisista lähes 25 prosenttia on kuitenkin vähentämässä lahjahankintojaan, miehistä lahjojen vähentämistä on harkinnut 13 prosenttia. Miehistä peräti 24 prosenttia ei aio hankkia lahjoja lainkaan, kun naisista 16 prosenttia jättää lahjat hankkimatta.
Harva hyödyntää Black Fridayn kaltaisia kampanjoita jouluostoksissa
Kaikista vastaajista vain 16 prosenttia aikoo hyödyntää Black Fridayn (27.11.) kaltaisia tarjouskampanjoita joulun lahjahankinnoissa. Loppuvuoden alennuskampanjoita hyödyntävät eniten 35–44-vuotiaat (28 prosenttia).
Myös asuinpaikalla näyttää olevan vaikutusta Black Fridayn suosioon jonkin verran. Etelä-Karjalassa Black Fridayta hyödynnetään innokkaimmin (30 prosenttia vastaajista). Kanta-Hämeessä asuvista vain seitsemän prosenttia sanoo hankkivansa joululahjoja kampanjamyynneistä.
”Teimme koronan alkaessa vastaavan kyselyn. Tuolloinkin pääosa suhtautui tautitilanteeseen maltillisesti. Nytkin näyttää siltä, että yleisiä ohjeistuksia ja suosituksia seurataan. Siksi suunnitelmia tehdään tavallista lyhyemmällä aikavälillä. Tämä heijastuu esimerkiksi joulumatkailusuunnitelmiin niin ulkomaille kuin sukulaisten luo. Joulusta voi tulla tänä vuonna tavallista perhekeskeisempi”, summaa tuloksia POP Pankin liiketoimintajohtaja Jaakko Pulli.
Vastaukset perustuvat Tuhat suomalaista -kyselytutkimukseen, joka tehtiin 22.–30.9.2020.