Hyppää sisältöön

POP Pankin tutkimus: Nuoret aikuiset avoimempia eri maksutavoille

Nuoret aikuiset ovat varttuneempaa ikäpolvea aktiivisempia luottokortin käyttäjiä, selviää POP Pankin teettämästä tutkimuksesta*. POP Pankkien korttiliiketoiminnasta vastaava Anne Korte arvioi, että nuoremman sukupolven vapaampaan luottokortin käyttöön on useita syitä.

Tutkimukseen vastasi reilut 1200 suomalaista. Vastanneista 18‒22-vuotiaista luottokorttia käyttää päivittäin 45 prosenttia, kun 36‒55-vuotiaista vastaajista päivittäin luottokorttiaan käyttää neljäsosa. Harvimmin luottokorttia käyttää iäkkäämpi sukupolvi: 56‒80-vuotiaista vastaajista luottokorttia käyttää päivittäin vain 16 prosenttia.

POP Pankkien korttiliiketoiminnasta vastaava Anne Korte toteaa, että sukupolvien välisiä eroja on huomattavissa myös POP Pankkien asiakkaissa; iäkkäämpi sukupolvi on selkeästi varovaisempi credit-kortin käytön suhteen. 

‒ Nykyään asioidaan paljon verkkokaupoissa, joissa luottokortilla maksaminen on hyvin tavallinen ja jopa suositeltava vaihtoehto, sillä silloin tavaraa ei veloiteta vastaanottajalta ennen sen saapumista perille ja pankille voi aina reklamoida, jos jotakin odottamatonta tapahtuu. Kannattaa myös huomioida, että luottokortilla maksaminen ei automaattisesti tarkoita korollisen luoton käyttämistä, koska monessa luottokortissa on myös koroton ja kuluton maksuaika, Korte pohtii.

Kaikilla vastaajilla tavallisin syy käyttää luottokorttia onkin verkkokaupassa asioiminen.  

Luottorajaa nostetaan säästeliäästi

Tutkimus paljastaa, että vielä toistaiseksi suurin osa suomalaisista käyttää luottokorttiaan maltillisesti ja nostaa luottorajojaan harkiten. Jopa puolet kaikista vastaajista kertoo luottorajansa olevan 2000 euroa tai vähemmän. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että tulevina vuosina tämäkin tulee muuttumaan. Nuoret aikuiset ovat myös vanhempiaan kiinnostuneempia nostamaan luottorajaansa. 

18‒22-vuotiaista luottorajaa on nostanut noin puolet. Yli 36-vuotiaista luottorajaa on nostanut keskimäärin 34 prosenttia. Yleisin syy luottorajan nostamiselle on matkalle lähtö tai tarve isompaan ostokseen. Nuorilla 18‒22-vuotiailla syynä korostui myös muuttunut taloudellinen tilanne, jonka mainitsi lähes puolet vastaajista.  

‒ On myös mukava todeta, että päivittäisasioinnissa käytetään herkemmin credit-korttia. Vanhempi sukupolvi muistaa, kuinka aiemmin piti huudella ääneen, haluaako ostoksensa credit- vai debit-puolelle. Nykyään sen voi päättää itse kaikessa hiljaisuudessa napin painalluksella, Korte huomauttaa.

Luottokortin käyttämiseen voi olla monia käytännön syitä. Korte kertoo käyttävänsä luottokorttia paljon, koska siten omaa taloutta ja rahankäyttöä on helpompi seurata. Ostoista tulee kerran kuukaudessa lasku ja siitä voi ihmetellä mihin korttia on tullut käytettyä. Vastaavaa säännöllistä henkilökohtaista tilinpäätöshetkeä ei debit-kortin käyttäjälle välttämättä tule.

Viisi faktaa luottokorteista

  1. Verkossa kannattaa maksaa luottokortilla. Tällöin saa automaattisen ostoturvan riippumatta siitä, asioiko kotimaisella vai ulkomaisella sivustolla. Ostoturvassa ei ole ylä- tai alarajaa, vaan korvausta voi hakea minkä hintaisesta ostosta hyvänsä.
  2. Ulkomaillakin voi maksaa kortilla. Jos jotakin odottamatonta tapahtuu, voit reklamoida kortin myöntäjälle eli omalle pankillesi. Lisäksi kortti on käteistä turvallisempi vaihtoehto, sillä varkaustapauksessa kortin voi sulkea, mutta menetettyä käteistä ei saa takaisin.
  3. Kun teet ostoksesi credit-puolella, saat keskimäärin 40 päivää kulutonta ja korotonta maksuaikaa.
  4. Luottokortin minimilyhennysprosentin voi valita 5-100 prosentin väliltä. Suositeltavaa on laittaa minimilyhennysprosentti pienimpään mahdolliseen, koska näin luottoraja toimii oikeana vararahastona silloin kun äkillinen tai muu tarve yllättää.
  5. Luottorajan voi siirtää pankkitilille Visa-tilisiirrolla. 

*Kyselytutkimuksen toteutti Syno Int. huhtikuussa 2018. Kyselyyn vastasi 1220 18‒80-vuotiasta suomalaista miestä ja naista eri puolilta Suomea. 

Lisätietoja: 
Anne Korte, POP Pankkien korttiliiketoimintajohtaja, puh.  050 3366 933, anne.korte@poppankki.fi
Kristiina Ylikunnari, viestintäpäällikkö, POP Pankkiliitto, puh. 050 5580 114, kristiina.ylikunnari@poppankki.fi
 
POP Pankit ovat asiakkaitaan varten perustettuja osuuskuntamuotoisia pankkeja, joilla tutkimusten mukaan on Suomen tyytyväisimmät asiakkaat ja paras asiakaspalvelu. POP Pankki -ryhmään kuuluu 26 POP Pankkia, verkossa toimiva vahinkovakuutusyhtiö POP Vakuutus, POP Pankkien keskusluottolaitos Bonum Pankki Oyj ja POP Pankkiliitto osk. www.poppankki.fi
 

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä