Hyppää sisältöön

Huijarit huijaavat tunteiden avulla, katso POP Pankin ajankohtaiswebinaari

Suomalaiset menettivät kuluvan vuoden tammi-kesäkuun aikana 45,7 miljoonaa euroa huijareille. Summa oli lähes 30 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna vastaavana aikana. Tietojenkalasteluhuijausten osuus kasvoi 133 prosenttia.  POP Pankin huijauksia käsitelleessä ajankohtaisinfossa asiantuntijat totesivat huijareiden hyödyntävän usein huijauksissaan inhimillisiä tunteita kuten hätää, kiirettä ja luottamusta.  

”On totta, että jos kyse on huijaustilanteesta, silloin tärkeä toimia nopeasti pankkitunnusten sulkemiseksi, mutta pankki tai poliisi ei koskaan pyydä tunnuksia puhelimessa. Jos joku pyytää, paras on sulkea puhelin, ottaa aikalisä ja vaikka soittaa omaan pankkiin asian tarkistamiseksi”, toteaa POP Pankkikeskuksen Lead AML Compliance Officer Touko Knuuttila.  

Huijarit voivat hyödyntää huijauksissaan myös erilaisten viestintäkanavien yhdistelmiä. Esimerkiksi tekstiviestissä voidaan kertoa jostakin akuutista tilanteesta, jonka vuoksi henkilön tulisi soittaa. Soitto voi kuitenkin ohjautua huijaajalle.  

Aina ei voi olla myöskään varma, mistä viestit tulevat. Esimerkiksi tutulta tuleva viesti, jossa pyydetään tallentamaan uusi puhelinnumero tai lähettämään rahaa, ei välttämättä ole aito. Paras tapa varmistua avun tarpeesta on soittaa kyseiselle henkilölle.   

QR-koodihuijausilmoituksia on tullut tänä syksynä tavallista enemmän. QR-koodi on kätevä tapa siirtyä halutulle verkkosivulle skannaamalla matkapuhelimella annettu koodi. Kuitenkin esimerkiksi viitseliäimmät huijarit ovat saattaneet käydä kiinnittämässä oman huijauskoodinsa aidon koodin päälle. QR-koodien osalta katso aina, mihin linkki on viemässä. Lyhennetyt verkkosivuosoitteet ovat haastavia, koska niistä ei voi tunnistaa ennalta, mihin osoite ohjaa.  

”Sähköinen asiointi on turvallista, kun tietää, mitä on tekemässä ja on tarkkaavainen”, Knuuttila muistuttaa.  

Asioimisen lisäksi on hyvä kiinnittää huomiota laitteisiin, joilla pankkipalveluja käyttää. Sinänsä toimivaa mobiililaitetta ei voi välttämättä käyttää pankkiasiointiin, jos valmistaja ei tarjoa sille tarvittavia päivityksiä. Pankkisovellusten kuten muidenkin sovellusten päivitykset kannattaa tehdä ajallaan tai sallia automaattipäivitykset. Tietokoneelle eikä mobiililaitteelle ei tule ladata mitään ohjelmistoa tai sovellusta, josta ei ole varma.  

Katso POP Pankin ajankohtaiswebinaari jälkilähetyksenäAvautuu uuteen ikkunaan.

Turvallisen pankkiasioinnin periaatteet:  

  • Säilytä pankkitunnuksesi huolella, äläkä luovuta niitä kenellekään.  
  • Kirjaudu palveluihin aina palvelun tarjoajan omilta sivuilta, sillä huijarit voivat manipuloida hakukoneen hakutuloksia.  
  • Katso aina, mistä viesti tulee tai mikä linkin osoite on.  
  • Verkkopankkiviestit ovat turvallinen tapa viestiä oman pankin kanssa.  
  • Tarkista verkkopankistasi tilisi ja maksukorttisi asetukset, näin voit esimerkiksi tehdä maakohtaisia maksurajoituksia. Voit aina käydä muuttamassa rajoituksia, jos olet lähtemässä esimerkiksi reissuun.
  • Mikäli saat epäilyttävän viestin, voit ilmoittaa siitä turvallisuus@poppankki.fi osoitteeseen. Pyri lähettämään alkuperäinen viesti, sillä tätä kautta asiantuntijamme pääsevät paremmin kiinni esimerkiksi viestin teknisiin tietoihin.  

Jos epäilet, että pankkitunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin, ole yhteydessä omaan pankkiisi tai sulkupalveluun 020 333, joka palvelee ympäri vuorokauden. 

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä